BUX 41,517.26
-3.40%
BUMIX 3,904.4
-0.66%
CETOP20 1,966.33
-1.32%
OTP 9,812
-4.69%
KPACK 3,100
0.00%
0.00%
-2.95%
-2.22%
+0.20%
ZWACK 17,650
+1.15%
0.00%
ANY 1,630
+1.88%
RABA 1,160
-0.43%
-3.88%
-3.34%
0.00%
+0.92%
-1.93%
-10.20%
0.00%
0.00%
-1.56%
OTT1 149.2
0.00%
+0.99%
MOL 2,756
-4.04%
DELTA 38.35
-3.76%
ALTEO 2,340
-1.68%
0.00%
+0.40%
EHEP 1,690
-5.06%
+3.45%
-0.50%
MKB 1,972
0.00%
0.00%
+1.25%
0.00%
0.00%
SunDell 42,000
+0.96%
-3.69%
-1.13%
-1.77%
0.00%
-2.17%
-6.44%
GOPD 12,000
0.00%
OXOTH 3,740
0.00%
+3.48%
NAP 1,206
-0.33%
0.00%
-0.89%
Forrás
RND Solutions
Pénz- és tőkepiac

Porsche a Ferrari példáját követheti

A tőzsde tárt karokkal várná a Volkswagen konszernről leválasztott Porschét, amely szakértői becslés szent 90 milliárd eurót is érhet.

A Volkswagen-csoporthoz tartozó luxus sportautó-gyártó, a Porsche AG is hamarosan a tőzsdére kerülhet, a német konszern ugyanis nem mondott le erről szóló, idén megszellőztetett tervéről. A döntést félig-meddig a kényszer szüli, mivel a VW-csoportnak pénzre van szüksége ahhoz, hogy versenyképes szereplőként hajtsa végre az elodázhatatlan átállást az elektromos autógyártásra és a még vastagabb profitmarzzsal kecsegtető szoftveres szolgáltatások nyújtására. Az utóbbi magába foglalja az önvezető autózáshoz fűződő valamennyi, számítógép és internet vezérelte, ma még futurisztikusnak tekinthető megoldást. 

A Porsche leválasztása és önálló entitásként történő tőzsdére viteléről új információhoz jutott Reuters megjegyzi, hogy a társaság összetett tulajdonosi háttere és az ügyet blokkolni képes részvényesek miatt az elsődleges kibocsátás (IPO) sem kezelhető kész tényként. Nem lehetne forráshiányról beszélni akkor, ha a VW-konszern az egyenes utat járva nem nem keveredik a 2015-ben kipattant dízelbotrányba, ami csak eddig 30 milliárd eurót meghaladó összeggel terhelte a csoport pénztárcáját és számos ügy még le sem zárult. Így nyitott kérdés még, hogy a részvényesek megtévesztése miatti milyen anyagi felelősség terheli a VW-t.

 

Fotó: JAN WOITAS / AFP

Ami biztos, a Porsche tőzsdei megjelenése – a Ferrari és az Aston Martin után – az európai tőkepiac kiemelt figyelemmel övezett eseménye lenne, már csak a volumene okán is. Jellemző a bizonytalanságra, hogy az elemzők az önállósított Porsche AG piaci értékét 45 és 90 milliárd euró közé teszik. Viszonyításképpen: a hat évvel ezelőtt a Fiat konszernről hasonló forgatókönyv alapján leválasztott Ferrari piaci értéke most 46 milliárd euró, a cég részvényárfolyama a kibocsátás óta 485 százalékot emelkedett. Az Aston Martinnál más a helyzet, a britek menetiránnyal szemben hajtottak fel a sztrádára 2018. októberében, amit a mára 1,6 milliárd fontra olvadt kapitalizáció és 87 százalékkal zuhant árfolyam jól illusztrál.  

A Ferrarihoz hasonlóan a Porschénél is rendkívül erős a családi kötődés tulajdonosi szinten. Ott az Agnelli-klán, itt a Volkswagen konszern főrészvényese, az abban 31,4 százalékos pakettel rendelkező  Porsche SE járműipari befektető- és vagyonkezelő társaságé a döntő szó. A Porsche SE 2007-ben jogutódlással jött létre, benne az osztrák-német Piech-Porsche dinasztiának 51 százalékos részesedése van, a cég részvényeivel a frankfurti tőzsdén lehet kereskedni. A Handelsblatt gazdasági napilap korábban arról számolt be, a két család hajlandónak mutatkozik arra, hogy a VW-ben lévő részesedésének egy részét a leválasztott és tőzsdére vitt Porsche AG részvényeire váltsa, méghozzá olyan mértékben, ami a stratégiai kérdésekben is jelentős befolyást biztosítana a számára. 

A Handelsblatt forrásai 15 milliárd euróra becsülték azt az összeget, amivel a névadók közvetlenül beszállnának a Porsche AG-be. Megjegyzendő, hogy a Piech-Porsche család akarata már most is minden téren érvényesül Wolfsburgban, hiszen a közel egyharmados VW-pakettjük mellé 53,3 százalékos szavazati jog társul. A tranzakciót úgy oldanák meg, hogy egyszersmind a VW-konszernnek is a legnagyobb részvényesei maradjanak, most ugyanis Alsó-Szászország szövetségi állam jön mögöttük a sorban 11,8 százalékos pakettel és 20 százalékos szavazati joggal. Az épp vezetői válsággal küzdő VW-konszernnél örömmel vennék, ha a családok érdekérvényesítő képessége csökkenne, Piechék viszont részben visszaszerezhetnék a családi ékszert, a sportautómárkát 1931-ben megalapító Ferdinand Porsche örökségét.  

Nem véletlen, hogy együtt mozog a két árfolyam 

 

A VW nem kommentálta a fejleményeket, a Porsche SE pedig merő spekulációnak nevezte azokat. A befektetők fantáziáját viszont megmozgatta a felmelegített terv, a VW elsőbbségi részvényei 8,6, a Porsche SE papírjai pedig 8,5 százalékkal drágultak a frankfurti tőzsdén. 

Értesüljön a gazdasági hírekről első kézből! Iratkozzon fel hírlevelünkre!
Kapcsolódó cikkek