Hétfő délelőtt mérsékelt forgalomban (410 millió forint), 1 százalékos csökkenésben 2876 forintot ért egy olajpapír. Júliusban egyébként gyakorlatilag stagnált a jegyzése, a múlt hónap elején 2912 forint állt, július utolsó kereskedési napját 2906 forinton zárta.
Az Erste kommentárja szerint a két döntés hatása nagyjából ugyanakkora, így kioltják egymást. A közlemény szerint tehát a hazai kutakon szombattól már csak a magyar magánszemélyek, taxisok és mezőgazdasági gépjárművek tankolhatnak kedvezményes, 480 forintos literenkénti áron üzemanyagot. A céges autók tulajdonosai ezentúl csak teljes, piaci áron kaphatnak terméket. A lépés 800 ezer autóst érint. Ugyanakkor a kormány megemeli a Mol különadóját, amit a cég a hazai kőolaj vásárlás után fizet. Az adó a korábbi 25 százalék helyett 40 százalék lesz az Ural és a Brent típusú kőolaj közti árkülönbségen.
Az Erste elemzői szerint a Mol a Dunai Finomítóban évi 9,6 millió tonna, azaz körülbelül 70 millió hordó olajat dolgoz fel. Ennek 70 százaléka orosz eredetű. Ha 30 dolláros Ural/Brent árkülönbséggel számolnak, és az év végéig négy hónapos teljesítménnyel (augusztusban áll a finomító), akkor ennek az adóemelésnek a többletköltsége 75 millió dollár, nagyjából 29 milliárd forint az idei évben.
A Mol napi 5 millió liter üzemanyagot ad el. Ha azt feltételezzük, hogy ennek a mennyiségnek 30 százaléka lesz piaci árú, az napi 1,5 millió litert jelent. A különbség a két árszabás között átlagosan 180 forint literenként adók (áfa+jövedéki) nélkül jelenleg. Ez a maradék öt hónapra körülbelül 40 milliárd forint többletbevételt jelent az olajtársaságnak.
Hangsúlyozzák, hogy a két hatás nagyjából kioltja egymást, ugyanakkor bizonytalanságot hoz a számításba, hogy a külső változó gyors mozgása miatt a nyersolaj ára is a megszokottnál ingadozóbb lehet.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.