BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Áremeléssel reagál a recessziós félelmekre a Zara divatlánc tulajdonosa

Négy–hét százalék közötti átlagos áremeléssel indul az őszi–téli idénynek a Zara márkájáról világhírű spanyol Inditex, amely úgy látja, nem az előttünk álló időszak lesz a legsikeresebb a divatruha-kereskedelemben.

A recesszió előtt még egy utolsó nagyot villantott a Zara-tulajdonos Inditex, amely a júliussal zárult hat hónapot a bázisidőszakénál 41 százalékkal magasabb, 1,79 milliárd eurós nyereséggel zárta. 

Street Style In Paris - July 2020, PARIS, FRANCE - JULY 11: A passerby wears a red floral print shirt, a blue denim skirt, holds a brown paper Zara shopping bag, holds a mobile phone "Iphone" from Apple and a blue protective face mask, on July 11, 2020 in Paris, France. (Photo by Edward Berthelot/Getty Images)
Fotó: Edward Berthelot / Getty Images

Ennél szerényebb, de így is kimagasló, 24,5 százalékos forgalombővülést értek el, a vállalati kasszába végül 14,84 milliárd euró folyt be. Mindkét adat szinkronban van a Refinitiv elemzői konszenzusával. Elmondható tehát, hogy sikeres volt a generációváltás a patinás cég élén: az alapító Amancio Ortega – aki első üzletemberként tudta elhódítani a világ leggazdagabb emberének járó címet Bill Gates Microsoft-alapítótól – lánya, Marta Ortega elnökként jól debütált az Inditexnél. 

Az igazi kihívás azonban csak most érkezik:

az esetleges recesszió hullámain is átkormányozni az Inditex amúgy igen masszív hajóját.

A vállalat felkészülten várja az infláció elhúzódását és tetőzését, vezetése tisztában van azzal, hogy az emberek számára az energiaszámlájuk kifizetése most fontosabb lesz, mint egy mutatós ruhadarab megvásárlása, és 

sokan inkább a turkálókban keresik majd a meleg és divatos holmikat.

Ezért az amúgy igen magas haszonkulccsal dolgozó Inditex is képes engedni a profitjából, s csak 4–7 százalék közötti mértékben emeli árait az előttünk álló időszakban. Az Inditex bruttó árrése egyébként a februártól július végéig tartó fél évben 57,9 százalék volt, ez hétéves rekord a világ legnagyobb ruhakereskedelmi láncának történetében. 

Az Inditex már az év elején is árat emelt, 

akkor ezt az infláció mellett a pandémiát követő vásárlói lelkesedéssel magyarázták, az emberek ugyanis hamar fel akarták frissíteni a korlátozások idején divatjamúlttá vált ruhatárukat, s erre hajlandók voltak az indokoltnál többet is áldozni.

A forgalomnövekedési dinamika csökkenéséről számolt be Oscar Garcia Maceiras vezérigazgató is, elmondása szerint augusztustól már megfontoltabbak a vásárlók, a múlt havi árbevétel ennek megfelelően csak 11 százalékkal haladta meg az egy évvel ezelőttit. 

Spanish multinational clothing design retail company by, HONG KONG, CHINA - 2020/10/08: Spanish multinational clothing design retail company by Inditex, Zara store seen in Hong Kong. (Photo by Budrul Chukrut/SOPA Images/LightRocket via Getty Images)
Fotó: SOPA Images / Getty Images

A Reutersnek nyilatkozó elemzők szerint az Inditexnek azonban nagyobb félnivalója nincsen, az Ortega család kézben tartja és a körülményekhez igazítja a vállalat üzleti stratégiáját, az áremelésekkel pedig mérsékelni tudják az óhatatlan forgalomcsökkenés negatív hatásait. 

Fontos még, hogy ami a termelést illeti, az Inditexnek sokkal kisebb a kiszolgáltatottsága a versenytársaihoz, főként a svéd Hennes & Mauritzhoz (H&M) képest, mivel a gyártás legalább felét odahaza, Spanyolországban végzi, és amiben csak lehet, ottani beszállítóira támaszkodik. 

Ez pedig, ahogy sokasodnak a globalizáció érzékelhető csődjéről, a beszállítói láncok felszakadozásáról érkező hírek, lényeges szempont lehet az Inditex befektetői megítélésében is. Az őszi–téli szezonra készülve a cég felgyorsította a készletezést, szeptember 11-én a készletei 33 százalékkal voltak magasabbak az egy évvel korábbinál, azaz 

áruhiány aligha üti fel a fejét a Zara-üzletekben.

A gyorsjelentést követő elemzői tájékoztatón elhangzott, hogy az Inditex folytatja eddigi osztalékpolitikáját, a közönség jól fogadta az új kollekcióikat, s arra is jól reagált, hogy újabban az internetes vásárlásoknál visszaküldött holmikért postai kezelési költséget számítanak fel. 

 

A cég letette a növekedés alapjait, erre támaszkodva pozitív jövőképpel rendelkezik, s ezt 5 százalékos árfolyamralival honorálták a gyorsjelentésre reagáló befektetők is.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.