Az Audi és a Porsche prémiummárka húzta a harmadik negyedévben is a Volkswagen bevételeit és üzemi eredményét, így a csoport megerősítette éves kilátásait.

Audi, 04 May 2022, Baden-Wuerttemberg, Villingen-Schwenningen: The logo of Audi can be seen on the rim of an RS3 sedan. Photo: Silas Stein/dpa (Photo by Silas Stein/picture alliance via Getty Images)
Fotó: Getty Images

A növekvő autóértékesítéseknek köszönhetően, különösen Kínában és Európában, éves bázison 24 százalékkal, 70,7 milliárd euróra nőttek a Volkswagen csoport bevételei a harmadik negyedévben – közölte a legnagyobb európai autógyártó pénteken. Az elemzők 70 milliárd euró körüli összegre számítottak.

Üzemieredmény-ágon a VW közel 4,3 milliárd eurót keresett, 65 százalékkal többet, mint a bázisidőszakban, de kevesebbet, mint amire az elemzők számítottak.

 Összességében a harmadik negyedévben az üzemi eredményt mintegy 1,6 milliárd eurós egyszeri kiadás sújtotta, amely a csoport felfüggesztett oroszországi tevékenységei miatti átértékelési hatásokból és a Porsche tőzsdei bevezetésével kapcsolatos költségekből adódott. 

Az árbevételre vetített működésieredmény-ráta azonban 4,6 százalékról 6-ra javult.

A teljes évre vonatkozóan a menedzsment továbbra is 7 és 8,5 százalék közötti tartomány felső határához közelebb eső üzemieredmény-marzsot vár, miközben a forgalom várhatóan 8–13 százalékkal bővülhet. A csoport emellett arra számít, hogy a negyedik negyedévben javul a félvezető-ellátás, viszont a logisztikai zavarok továbbra is akadályozhatják a működést, jelenleg a Reuters szerint mintegy 150 ezer félkész autó várja az alkatrészeket.

A fentiek eredőjeként, illetve az Argo AI mesterséges intelligencián alapuló alkalmazásokat fejlesztő cégen elszenvedett 1,9 milliárd eurós értékvesztés elszámolása miatt 

a csoport nettó profitja 2,9 milliárdról, 2,13 milliárd euróra zuhant. 

Mint ismert, a VW és a Ford is felhagyott az Argo AI projektjeinek szponzorálásával, mire a pittsburghi techcég lehúzta a rolót.

A Volkswagen pénzügyi mutatói
 

A névadó márka a tartós alkatrészhiány ellenére növelte eladásait az első kilenc hónapban, és üzemi szempontból is jelentősen többet keresett, az egyszeri tételektől eltekintve. Júliustól szeptember végéig a márka értékesítései az előző évhez képest 15,3 százalékkal, 1,26 millió járműre nőttek, míg az év első kilenc hónapjában világszerte 3,3 millió Volkswagen kelt el.

A luxusautó-gyártó szegmens vezető márkája, az Audi módosította éves előrejelzését, most már 150 ezerrel kevesebb – 1,65–1,75 millió – gépkocsi eladásával, 2 milliárd euróval kisebb bevétellel, ám a korábbinál 2 százalékponttal jobb, 11-13 százalékos működési árréssel számol. Jürgen Rittersberger pénzügyi igazgató pénteken Ingolstadtban elmondta, hogy a harmadik negyedévben javult a félvezető-ellátás, de jövőre sem lesz zökkenőmentes a termelés.

Ezenkívül a költségemelkedés is nyomot hagy majd a teljesítményünkön

- mutatott rá.

A rendelési könyvek igencsak tele vannak, átlagosan fél évet kellett várni egy új Audira. Rittersberger várakozásai szerint a kereslet jövőre is meghaladja a termelést, ezért az árak stabilak maradnak, árengedmények pedig szinte már nem is léteznek. Másrészt a kiadások, különösen az energiaköltségek jelentősen emelkednek. Emellett a kollektív tárgyalások lezárását követően jelentős béremelésekben állapodhatnak meg a munkavállalókkal.

A harmadik negyedévben az Audi 12 százalékkal, több mint 408 ezer járműre növelte kiszállításait. Az árbevétel az egyharmadával, 14,7 milliárd euróra nőtt. Az üzemi eredmény csaknem megduplázódott, 0,7 milliárd euróról 1,3 milliárdra ugorva.

Az év első kilenc hónapjában kiszállított 1,2 millió jármű még mindig 11 százalékkal elmarad az előző évitől. Az árbevétel azonban 10 százalékkal, 44,6 milliárd, az üzemi eredmény pedig 6,25 milliárd euróra nőtt. Az eredményekhez hozzájárultak a csoporton belül az Audihoz konszolidált Lamborghini, Ducati és Bentley márka is.

Lendületesen rajtolt a Porsche

A tőzsdére lépése óta először jelentő Porsche 40,6 százalékkal, 5 milliárd euró fölé növelte üzemi eredményét az év első 9 hónapjában, miközben az árbevétele 15,7 százalékkal, 26,7 milliárd euróra hízott. A cég adózott nyeresége 37 százalékkal, 3,7 milliárdra ugrott.

A vállalat 18,9 százalékos árbevétel-arányos megtérülésről számolt be, és megerősítette az egész évre vonatkozó, 17-18 százalékos előrejelzését, míg a hosszú távú cél 20 százalék.

A kiszállítások mindössze 2 százalékkal, valamivel több mint 221 500 járműre emelkedtek, ám az árfolyamhatások – jelesül a dollárhoz mérten gyenge euró – sokat javítottak a cég nyereségességén.

„Az idei esztendő harmadik negyedéve politikai, gazdasági és társadalmi szempontból meglehetősen változékony és kihívásokkal teli volt. Ennek ellenére sikerült sikeresen tőzsdére vinnünk a céget, és igencsak lendületesre sikerült a rajtunk” – értékelt Lutz Meschke pénzügyi vezető.

A Porsche kapitalizációja a cég parkettre lépését követően megelőzte korábbi anyavállalatát, a Volkswagent, és ezzel Európa legértékesebb autógyártójává vált. A sportkocsigyártó részvényei, amelyeket 82,5 eurós kibocsátási áron vezették be Frankfurtban, péntek délelőtt 2,6 százalékkal, 96,8 euróra gyengültek.