Ütközőpályán a TikTok videómegosztó és az Amazon e-kereskedő. A TikTok ugyanis arra próbálja rávenni 150 milliós amerikai táborát, hogy vásárlóként is használja a platformot. Míg az Amazon influenszer csapatot toboroz, hogy a közösségi médián keresztül ösztönözzék vásárlásra a fiatalokat. 

A tét is óriási, amennyiben az Insider Intelligence becslése szerint, a közösségi e-kereskedelem 2025-re 100 milliárd dolláros piaccá nő az idei 67 milliárd dollárról. 

Stone,/,United,Kingdom,-,July,11,2020:,Tiktok,And
Fotó: Shutterstock

A siker érdekében a két vállalat egymást majmolja. A pekingi székhelyű ByteDance tulajdonában lévő TikTok arra törekszik, hogy olyan bizalmi kört építsen ki, mint egy megbízható e-kereskedő. Ezzel szemben az Amazon arra próbálja rávenni a felhasználókat, hogy egész nap az alkalmazásán lógjanak. 

A TikTok a múlt hónapban indította el TikTok Shop nevű vásárlási funkcióját a tengerentúlon, s jelenleg körülbelül 7 millió dollár értékű terméket ad el naponta az Egyesült Államokban. Többek közt hajkeféket, fogfehérítő eszközöket és őszi témájú, levelekkel és sütőtökkel díszített pulóvereket. Az értékesítés év végére elérheti a napi 10 millió dollárt. Igaz, az Amazon közvetlen globális online eladásai nagyjából napi 603 millió dollárt tettek ki tavaly.

A TikTok agresszív stratégiát folytat: jelentős összegeket költ logisztikára, s megpróbálja átcsábítani az Amazon alkalmazottait, de az Amazon külső eladóira is kivetette hálóját. 

Ami azért fontos, mert az Amazon kiskereskedelmi értékesítésének több mint 60 százaléka külső eladóktól származik.

Kulcskérdés a vásárlók bizalma, aminek a kiépítésére hosszú éveket áldozott az Amazon, az egyre gyorsabb szállításokkal és az engedékeny visszaküldési politikával. A TikTok két éve indította webshop szolgáltatását az Egyesült Királyságban, de ott ez a szolgáltatás megbukott. Nem tudták elnyerni a felhasználók bizalmát.  

Egy másik kulcsterületen azonban a TikTok áll nyerésre, ez pedig a felhasználói hűség. Egy amerikai felhasználó átlag napi két órát tölt a TikTokon, míg a vásárlók csak napi 10 percet az Amazonon. Itt erősít az e-kereskedő, amely közösségi média alkalmazásokat épített be a platformba. Ilyen például az Inspire, amely fotók és videók feltöltésére szolgáló hírcsatorna, s természetesen a megosztásokra is lehetőséget kínál. És egy év alatt elérte az egymilliárd bejegyzést. 

A logisztikai apparátus is az Amazon mellett szól, a TikToknak még évek kellenek, hogy akárcsak megközelítse az e-kereskedő szolgáltatási színvonalát. Ellenben a TikTok influenszer hadserege még mindig jóval erősebb, mint az Amazoné, bár az elmúlt fél évtizedben jelentősen megerősödött az e-kerekedő közösségi média támogatottsága.