Idén jelentősen lelassult az elektromos autók értékesítése: az első negyedévben a Tesla 20 százalékkal, a legnagyobb szereplőnek számító BYD pedig 40 százalékkal kevesebb járművet értékesített az előző negyedévhez képest. Ugyan éves összehasonlításban az elektromos autók értékesítése így is emelkedett globálisan, 

viszont sokkal lassabban, mint azt korábban az elemzők várták.

Az értékesítés lassulásának jól láthatóan inkább keresleti okai vannak / Fotó: AFP

A nemvárt eredményeket a tőkepiac is beárazta: év eleje óta az S&P elektromosautó-index 6 százalékot esett, a BYD amerikai letéti jegye 4 százalékkal került lejjebb, a Tesla pedig 28 százalékot csökkent, alulteljesítve az S&P 500 részvényindex idei 9 százalékos teljesítményét.

Keresleti gondok

Az elemzők szerint az értékesítés lassulásának jól láthatóan inkább keresleti okai vannak. Az autókereskedők szerint az átlagos autóvásárlók még mindig szkeptikusak az elektromos autókkal kapcsolatban a magasabb árak és a töltőállomások infrastruktúrájának hiánya miatt. Mindezek kényelmetlenebbé teszik az elektromos autók használatát a belső égésű motorral szerelt, vagy hibrid járművekkel szemben.

Egy másik lehetséges magyarázat az elektromos autók keresletcsökkenésére, hogy azok, akik szerettek volna elektromos autót vásárolni, már megtették ezt. Ők jellemzően azok, akik hajlandak új technológiát kipróbálni, nem feltétlenül a jármű praktikusságát helyezik előtérbe, általában benzines járművel is rendelkeznek, és lehetőségük van az otthonukban tölteni az autót.

Relatív árfolyammozgások
Stratégia
S&P 500, S&P U.S. & China Electric Vehicle Index, BYD, Tesla
 

Az eladások szempontjából további hátrány, hogy a használt elektromos autókat nehézkes újra értékesíteni, hiszen a maradványérték nem kalkulálható előre, ezért az autókereskedők csak diszkont áron vásárolják meg a használt járműveket. Ezen felül az elektromos autók biztosítási és – egy baleset esetén a – javítási költsége is jóval magasabb, mint a benzineseké.

Norvégia 87 százalékon

A fejlett országok kormányai által a vásárlók számára nyújtott támogatások – például az adókedvezmények – ráadásul az elmúlt években mesterséges keresletet generáltak. Jó példa erre Norvégia, ahol az újautó-eladások 87 százalékát teszik ki az elektromos autók, amelyekre a skandináv ország vásárlóinak nem kell adót fizetniük.

Felmerül tehát a kérdés, hogy ha a jövőben a kormányzati támogatásokat megvonják, hogyan fog alakulni az elektromosautó-vásárlások száma. 2023 decemberben a német kormány – amely 2016 óta 10 milliárd eurót költött az elektromos autók támogatására – hirtelen visszavonta az ezek utáni állami támogatásokat. Az elemzők szerint Németországban az elektromosautó-eladások számának hatszorosára kellene emelkednie ahhoz, hogy 2030-ban elérjék a kitűzött célt, és 15 millió elektromos autó közlekedjen a német utakon.

Összegzésként elmondható, hogy jelenleg nagyon bizonytalan az elektromos autóipar jövője. 

Amennyiben a kereslet tovább csökken az elektromos autók iránt, úgy ezek a részvények további árfolyam-leértékelődést fognak elszenvedni.