A Mol csoport és az MVM csoport olajkereskedelmi megállapodást kötött, hogy tovább diverzifikálja a térség, de különösen a tengertől elzárt Magyarország és Szlovákia ellátási portfólióját – írja csütörtöki közleményében az olajtársaság.
Az együttműködésnek köszönhetően a Mol évente akár 160 ezer tonnával növelheti a finomítóiban feldolgozott, alternatív kőolaj mennyiségét. Mindkét cég a Baku–Tbiliszi–Ceyhan (BTC) kőolajvezetéken keresztül szállítja a törökországi Ceyhan terminálra a Kaszpi-régióból származó nyersolaját, amely onnan kerül tovább a Mol piacaira.
A magyar olajtársaság évek óta dolgozik azeri kőolajjal: a vállalat 2020-ban szerzett részesedést az Azeri–Chirag–Gunashli (ACG) olajmezőben, ahonnan tavaly 5 millió hordó nyersanyagot szállított a régióba. Az MVM 2024-ben lépett be befektetőként az azeri térségbe, a Shah Deniz földgáz- és kondenzátum- (kőolaj) mező termelési megosztási megállapodásában egy 5 százalékos részesedés megvásárlásával.
Az azeri Shah Deniz mélytengeri földgázmezőben talált kőolajból minden hónapban átlagosan 100 ezer hordónyi mennyiséget vásárol a Mol, hogy tovább diverzifikálja a régió ellátását.
A két cég kereskedelmi együttműködése éves szinten körülbelül két tankerhajónyi azeri kőolajat jelent a régió számára – azon a havi egy szállítmányon felül, amelyet a Mol eddig is behozott régióba.
„Az MVM csoport az elmúlt időszakban számos lépést tett Magyarország és a régió földgázbeszerzésének diverzifikációjáért. Büszkék vagyunk arra, hogy a kőolajellátásba bekapcsolódva tovább növelhetjük térségünk ellátásbiztonságát. Az MVM Shah Denizben megszerzett részesedése nem csupán egy kiváló pénzügyi befektetés, hanem közvetve segíti a régió energiaellátását is, mivel az itt kitermelt kőolaj egy része a közép-európai régióba jut. Az MVM és a Mol példaértékű összefogása kölcsönösen előnyös logisztikai konstrukciót biztosít Magyarország két legnagyobb energetikai vállalata számára. A szerződés teljes mértékben illeszkedik a hazai ellátásbiztonság megerősítésének igényéhez, illetve az MVM csoport 2035-ig szóló stratégiájához” – mondta Martini Réka, az MVM stratégiai és tranzakciós igazgatója.
A Mol évek óta törekszik a régió ellátási portfóliójának diverzifikálására: a vállalat már 2022 előtt 170 millió dollárt költött az Adria-vezeték és a kapcsolódó infrastruktúra fejlesztésére, hogy legalább két működőképes ellátási útvonallal erősítse a régió energetikai pozícióját. Az azóta eltelt időszakban a vállalat 14 különböző alternatív kőolajfajtát tesztelt, és folyamatosan dolgozik azon, hogy finomítóiban növelje a technológiai rugalmasságot.
A Mol álláspontja világos: minél több forrásból tudunk behozni kőolajat a régió tengertől elzárt országaiba, annál biztonságosabbá és megfizethetőbbé válik az üzemanyag-ellátás. Évek óta dolgozunk azon, hogy a finomítói technológia és infrastruktúra fejlesztése mellett diverzifikált beszerzési portfóliót építsünk ki. Az MVM-mel kötött kereskedelmi megállapodás fontos előrelépést jelent a törekvéseinkben, hiszen egy kiszámítható és kontrollálható megoldást nyújt számunkra. Sok feladatunk van még, hiszen a régió ellátásbiztonságához legalább két működőképes és kereskedelmileg versenyképes kőolajvezetékre van szükség, az Adria-vezetékre pedig egyelőre nem lehet teljes értékű ellátási útvonalként tekinteni
– fogalmazott Szabó Gabriel, a Mol csoport downstream ügyvezető igazgatója.
A Mol évek óta dolgozik azeri kőolajjal a finomítóiban: a vállalat 2023 márciusában arról az azerbajdzsáni Azeri–Chirag–Gunashli (ACG) olajmezőről szállított Azeri Light típusú kőolajszállítmányt a Slovnaft finomítójába, amelyben 2020-ban szerzett részesedést. A 80-90 ezer tonnás szállítmány a törökországi Ceyhan kikötőjéből indult, és az Adria-vezetéken keresztül érkezett meg Pozsonyba. A Slovnaft finomítójában már 2023 előtt is többféle, a Közel-Keletről és a Kaszpi-tenger térségéből származó olajfajtát teszteltek sikeresen, de a saját mezőről származó kőolaj finomítása egy újabb fontos mérföldkő a vállalat életében. A két nagy magyar energetikai vállalat külföldi együttműködésének a pénzügyi előnyök mellett stratégiai jelentősége is van, mivel a közösen megtöltött hajók a magyar energiabiztonságot is szolgálják.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.