Izgalmas képet fest eddig idén a kelet-közép-európai olaj- és gázipari szektor. A régiós olajcégek közös nevezője a bőkezű osztalék, miközben a részvénypiaci teljesítményben meglehetősen kontrasztos a kép: kiugró ralira és befagyott árfolyamokra is akad példa körükben. A Mol részvényeinek idei teljesítménye, osztalékhozama és a felértékelődési lehetőség szempontjából is a középmezőnyben foglal helyet.
A régiós tőzsdék erős évet futnak 2025-ben, a budapesti BUX index szűk öt hónap alatt bő 21 százalékot szedett magára. A száguldó lengyel tőzsde közel 30 százalékkal drágult, a prágai börze 24 százalékos ralinál tart, a sorból csupán a bukaresti blue chip részvénykosár lóg ki a visszafogott, négy százalékos emelkedésével.
A térség olajvállalatai is alapvetően erős eredményeket tudnak felmutatni túl az év harmadán. A Mol 14 százalékos árfolyam-emelkedése valamelyest még visszafogottnak is tekinthető – a BUX-hoz képest pedig kifejezetten alulteljesít a hazai olajcég – a szektortársakhoz képest. A közvetlen rivális OMV ugyanis ennek dupláját, közel 30 százalékos felértékelődést tud felmutatni ugyanezen az időtávon.
A szektor idei sztárjai, a lengyel Orlen és a szlovén Petrol pedig már bő másfélszeresére növelték piaci értéküket a tavasz végéhez közeledve.
A román OMV-leány, a Petrom az osztrák anyavállalattal ellentétben nem tud érdemi hozamokat felmutatni, ahogyan befagyott a tavaly év végi szint környékén a török Tupras árfolyama is.
Az olajrészvényekre a környezeti megfontolások előtérbe kerülése és a zöld transzformáció költségei miatt egyre nagyobb nyomás nehezedik. A befektetői érdeklődés fenntartásának egyik ösztönzője, az olajrészvények egyik legnagyobb vonzereje a magas osztalék, amire idén is számítani lehet a régióban.
A régiós olajcégek papírjai jelenleg 8-11 százalékos osztalékhozammal forognak, ebben a tekintetben az alig 4,5 százalékos hozamot kínáló Petrol a kakukktojás. Igaz, ennek egyik oka, hogy a szlovén vállalat árfolyama idén már több mint 50 százalékkal drágult.
A legkiemelkedőbb, 11 százalék feletti osztalékhozammal a Tupras kecsegtet, de az OMV részvényeinek megvásárlásával is tíz százalékos hozamra tehetnek szert a befektetők, ráadásul euróban.
A Mol itt is középutasnak tekinthető a szűk 9 százalékos hozamával. A lengyel és – a már osztalékszelvény nélkül forgó – román versenytársaktól ugyanis ennél valamivel szűkebb arányú kifizetés érkezik.
Aki most szeretne beszállni a térség valamelyik olajcégébe, annak leginkább az osztalék reményében van oka ezt megtenni, a további árfolyamkilátások ugyanis a legtöbb esetben visszafogottak.
A z LSEG Lipper adatbázisában elérhető elemzői célárak alapján a Molt és az OMV-t jelenleg helyén kezelheti a piac, az Orlen árfolyama pedig kissé el is szaladhatott a valós értékétől.
Az idei nagy Petrol-raliból kimaradóknak a mérsékelt osztalékhozam mellett óvatosságra intheti, hogy 15 százalékos árfolyamkorrekcióra van kilátás a konszenzusos célár alapján.
A 2025-ben eddig gyengélkedő OMV Petrom ellenben 10 százalék körüli felértékelődési lehetőség előtt állhat, az előttünk álló időszak régiós sztárja pedig a Tupras lehet, melytől csaknem 40 százalékos ralira számítanak az elemzők.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.