BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Adidas-gála a foci-Eb-n, a Nike mindent elveszített

A hét végén zárult labdarúgó-kontinenstornákon a mezszállítók is összecsaptak egymással. A nyertes az Adidas volt, a fő rivális, a Nike mind a foci-Eb-n, mind a Copa Américán kénytelen volt fejet hajtani a németek előtt.

Kiütéses Adidas-győzelemmel végződött a hét végén a két, legnagyobb érdeklődéssel követett labdarúgó-kontinensviadal: a foci-Eb és a Copa América. Az öreg kontinensen, Berlinben Spanyolország verte 2-1-re a Nike-dresszben feszítő angolokat, míg odaát, a Miamiban rendezett döntőn már előre borítékolható volt az Adidas diadala, hiszen mind az egyetlen, győztes találatot Lautaro Martinez révén a hosszabbításban megszerző argentinok, mind a másik ágon Brazíliát búcsúztató kolumbiaiak a három csíkjáról ismert német sportszergyártó szerelésében futottak ki a pályára. 

Adidas  foci-Eb  
Spain v England: Final - UEFA EURO 2024.
Öröm a köbön. A spanyolok és az Adidas triumfálhattak a vasárnapi berlini foci-Eb-döntőn / Fotó: NurPhoto via AFP

Kolumbia nemcsak a döntőt vesztette el, hanem az eddigi, 28 hivatalos válogatott mérkőzésből álló veretlenségi sorozatát is lezárta egyben. Ez a széria világrekord a férfi labdarúgás történetében. 

Foci-Eb: az Adidas mindent vitt

Érdekesség, hogy a két kontinenstorna elődöntőjébe bejutott nyolc csapat csak a két ősi rivális mezét viselte, az Adidas viszont jobban bírta a gyűrődést, hiszen mindhárom csapata döntőbe verekedte magát, az öt nike-s csapat, azaz

  • Uruguay
  • Kanada,
  • Franciaország,
  • Hollandia
  • és Anglia

közül viszont ez a bravúr csak az utóbbinak sikerült. A háromoroszlánosok legutóbbi nagy válogatott tornagyőzelmüket 1966-ban, hazai pályán aratták az Adidasban futballozó Németország felett. Akkor az 1964-ben Oregonban alapított, az első totyogó lépéseit megtevő Nike még ismeretlen cég volt, az angolokat az Umbro öltöztette. 

A pandémia óta nem terem babér a Nike-nak

Azóta fordult a világ, az Adidas már régóta a világelső Nike hátát figyeli, még ha a sportstatisztikákban, „eredménysoron” ez nem is feltétlenül így van. Mindenesetre az Adidasnál tudnak valamit: a győztesmentalitást. 

A most zárult két torna előző kiírásában, a Covid miatt egyéves csúszással, 2021-ben megrendezett foci-Eb-n és Copán is ők futottak be: itt az akkor még Adidasban játszó olaszok – akik időközben Pumára váltottak, és címvédőként most úgy estek ki, mint a huzat –, ott pedig az argentinok. Ahogy 2022 decemberében Katarban is, ahonnan a világbajnoki trófeát vihették haza.

FIFA World Cup Qatar 2022 Winners Victory Parade
Buenos Aires 2022 december végén kék-fehérbe öltözött a világbajnok csapat fogadására / Fotó: NurPhoto via AFP

Ami a mezháború anyagi vonzatát illeti, most az argentin és a spanyol felszerelés lesz kelendő, ezekből kell az Adidasnak felpörgetnie a gyártást, hogy ki tudja szolgálni az ilyen győzelmekkor törvényszerűen megnövekedő igényeket. 

Ez a legutóbb, a világbajnoki trófeát elhódító argentinok esetében sikerült is, a Dohából hazaérkező csapat fogadtatásakor kék-fehérbe öltözött Buenos Aires, a tömeg Messiék mezében ünnepelte meg a diadalt. 

Meg Maradonáéban, Caniggiaéban, Kempesében és a korábbi világbajnokok szerelésében, mert a hiperinflációval, folytonos gazdasági válsággal, elszegényedéssel sújtott ország lakosai közül rengetegen nem tudják megfizetni az általában száz euró környékén kapható eredeti mezeket.

Messi-mez reklámszatyorból 

Ha már Messi és Argentína, akkor érdemes visszaemlékezni egy 2016-os „mezes” találkozóra, amelynek résztvevője a labdarúgóikon mellett az őt istenítő, akkor ötéves afgán kisfiú, Murtaza Ahmadi volt. A fiú egy reklámszatyorból készített magának Messi-polót, majd a kép közösségi oldalak közvetítésével hamar „világgá ment”. 

A két főszereplő 2016-ban, érdekes mód épp Dohában „futott össze”, ahol Messi akkori klubja, az FC Barcelona barátságos mérkőzést játszott. A nagy találkozás és egy valódi argentin mez átadása itt történt meg. 

Messi
Murtaza és Lionel. A rajongó és bálványa számára Dohában szerveztek találkozót /  Fotó: AFP

Az is érdekesség, hogy Messi akkor a Nike szerelésében ontotta a gólokat klubcsapatában, majd később a Paris Saint-Germainben, mígnem tavaly júliusban igazolt át David Beckham csapatához, az Inter Miamihoz, s öltözött át Adidasba. 

Hogy a transzfer egyáltalán megvalósulhasson, az Adidas is mélyen a zsebébe nyúlt, szponzori szerződést kötött a még mindig hatalmas reklámértékkel bíró Messivel. 

Az argentin világsztár példája is azt mutatja, hogy a sikeresség a sportban elsősorban tehetség és munka kérdése, ehhez a szerelés csupán egy szükséges kellék, de hogy honnan, kitől érkezik, az érdemben nem befolyásolja a pályán nyújtott teljesítményt.

Az Adidas mostani kettős sikere a tőzsdei árfolyamon is megmutatkozott, a sportszergyártó kurzusa Frankfurtban visszafogottan, félszázalékos erősödéssel nyugtázta a vasárnapi és hétfő hajnali döntők eredményét. A Nike árfolyama a hétfői amerikai tőzsdenyitást megelőző kereskedésben gyakorlatilag stagnált, nem vett tudomást a történtekről.

 

A két sportszergyártó gigász közötti visszavágóra sokat nem kell várni, a július 26-ától augusztus 11-ig tartó párizsi nyári olimpiai játékokon mindketten jó nyerési esélyekkel indulnak.

Adidas és Nike: nagy üzlet a mezeladás a foci-Eb-n

A nagy sportszergyártók ölre mennek, csak hogy szponzorálhassanak egy-egy válogatottat vagy menő klubcsapatot, még akkor is, ha előre tudják, hogy veszteséges üzletet kötnek. Az Adidas és a Nike eszement összegeket képes szponzorációra, marketingre költeni.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.