BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Az online marketing sokkal több, mint az ütős mondatok világa

Az online marketing több mint a kreatív szlogenek és frappáns mondatok világa, a mérnöki precizitás sokszor fontosabb, mint egy-egy színes dizájnelem – egyebek között erről, az online marketingügynökségek életéről, valamint a lelkiismeret és a transzparencia fontosságáról beszélt a VG.hu-nak Fodor Ákos Dániel, a Markestic Kft. vezetője.

Az online marketing kifejezéssel egyre többször lehet találkozni, általában álláshirdetésekben. A modernnek hangzó munkakörről sokan úgy gondolják, hogy az egy tipikusan startup terület, de valójában így van ez?

A legfontosabb talán az, hogy az online marketinggel foglalkozó ügynökségeket nem lehet a startupok kategóriájába sorolni. A startup egy kockázatos és innovatív megoldásokat kereső cégforma, az online marketinggel foglalkozó vállalatokat inkább lifestyle cégekként jellemezném. Tíz évvel ezelőtt talán még startupokként hivatkozhattunk volna rájuk, de ma már nem feltétlenül állja meg a helyét ez a kifejezés. A lifestyle vállalatok bízhatnak abban, hogy lesz igény a szolgáltatásaikra a piacon, s csak rajtuk múlik, mit hoznak ki magukból.

Az online marketinggel foglalkozó nagyobb hazai ügynökségek már több mint tíz éve a piacon vannak.

A fiatalok szemében vonzó szakmának tűnhet, míg sokak számára egy ködös munka, hiszen, ahogy említette, csak valamivel több, mint egy évtizedes hagyománya van az online marketingnek hazánkban. De mi is tulajdonképpen az online marketing?

Az online marketingnek a lényege igazán egyszerű: egy adott cég megbízást ad egy ügynökségnek, amelynek a feladata nem más, mint hogy minél több weboldal-látogatót, érdeklődőt és vásárlót vigyen a termékeiket és szolgáltatásaikat értékesíteni kívánó cégeknek. De az állásokat hirdető portálok is gyakran alkalmaznak online marketingügynökségeket, az ő céljuk, hogy minél többen regisztráljanak az oldalukra. Egy online marketingesnek a feladata tehát az, hogy egy bizonyos keretösszegen belül megtalálja a cégek számára azokat a csatornákat – ami lehet akár a közösségi média is –, ahol potenciális vásárlókat és felhasználókat szerezhetnek. Egy online marketinges csapattal szembeni elvárások mások és mások lehetnek. Akár az, hogy bizonyos összeghatáron belül az elvárt ütemben növekedjenek a vásárlások, akár az, hogy egy applikációra egyre többen regisztráljanak, akár egy pontos megtérülési célszám tartása.

Szóval, ha jól értem, itt kőkeményen számokkal dolgoznak, és nem feltétlenül arról szól az egész, hogy egy frappáns jelszóval, szlogennek vonzzák be az ügyfél számára a célközönséget. Mondhatjuk-e, hogy az online marketing mérnöki munka?

Ilyen értelemben kijelenthető, hogy ez a szakma nagyon számszaki, bár tény, hogy az online marketinget sokan nagyon kreatív munkakörnek tartják, de vannak nagyon specifikus részei, mint például a performancia marketing, itt minden nagyon eredményorientált, és pontos számok alapján történnek az üzleti és az optimalizálási döntések. A PPC, azaz a pay per click (egységnyi kifizetett összeg/kattintás) az online marketing egyik legfontosabb része, és itt elsősorban csak számokat látunk, mint a statisztikusok.

Az is előfordul, hogy a több néha kevesebb. Korábban készítettünk egy a weboldal megnyitása után felugró ablakot – amelynek a stílusa egyszerű szürke volt –, amelyen keresztül regisztrálni lehetett az oldalra. Ez az egyszerű dizájn sokkal hatásosabb volt, mint a több színnel elkészített, dekoratívabbnak mondható felület, amit számok is bizonyítottak. A kreatív marketing tehát nem mindig működik, hiszen az emberekben él a beidegződés, hogy „na most tuti reklámcélra használják fel az adataimat”.

A számok pedig nem hazudnak, ha az adatok azt bizonyítják, hogy egy faék egyszerűségű dizájn hatásosabb, akkor el kell engedni a kreatív megoldásokat.

Korábban említette, hogy Magyarországon hozzávetőlegesen több mint tíz éve vannak jelen az online marketinggel foglalkozó nagyobb cégek, amelyek az évek során már több nagy vállalatnak is segíthettek. Egy viszonylag frissen alakult marketingügynökség – mint amilyen a Markestic is – mivel vonhatja magára a jövendőbeli üzletfelek figyelmét?

A cégünk, bár hiába fiatal, a csapattagok tudása és tapasztalata már jelentősnek számít a szakmában, szóval nem az a mérvadó, hogy mennyi ideje lépett a piacra egy marketingügynökség, hanem a munkatársak szakmai tapasztalata. Az elején persze minden fiatal ügynökségnek nehezebb, de ha egy-két jó referenciát megcsíp, az sokat lendíthet a csapaton. Mi például dolgoztunk már

  • a Szallas.hu-val,
  • az Extreme Digitallal,
  • és az eOptikával is.
  • De Európában és Amerikában is több helyen dolgoztunk, dolgozunk már. Elsősorban e-kereskedelmi cégeknek.

    Véleményem szerint kedvező árazással is felhívhatja magára egy frissen alapított ügynökség a figyelmet, de a legfontosabb mégis a transzparencia és az őszinteség. Ahogy a magánéletben, úgy a marketingügynökségek életében is kifizetődő az őszinteség, hosszú távon mindenképpen, a szakmaiság mellett a bizalom is fontos a megbízó szemében.

    Ahogy említette, az online marketing egy olyan szakma, ahol a digitális térben és a számok világában is otthonosan kell mozogni. Kiből lehet egy ilyen típusú marketingügynökség tagja, milyen képességekkel kell rendelkeznie, aki ebbe a fába vágja a fejszéjét?

    Fontos, hogy a marketinges fogékony legyen a számokra, főleg akkor, ha a performancia marketing a szakterülete. De talán a legfontosabb a kíváncsiság és az önképzési vágy, ugyanis az online tér folyamatosan változik, megújul, új technikai megoldások lépnek be az életünkbe, így az online marketing világába is. Elmondható, hogy itt szinte félévenként jön egy-egy olyan nagyobb változás, amelyhez rugalmasan kell hozzáállnunk. Aki elzárkózik az innovációtól, az nagyon könnyen kikophat ebből a szakmából. Aki szövegírással foglalkozik, annak előnyösebb lehet, ha bölcsész végzettsége van, aki méréssel és számokkal dolgozik, annak előnyösebb például az informatikai végzettség.

    Az online tér egyik nagy ura még mindig a Facebook. Milyen egy online marketingügynökség kapcsolata a legtöbb felhasználóval rendelkező közösségi oldallal?

    Természetesen dolgozunk a Facebook segítségével. Elsősorban fizetett hirdetéseket menedzselünk a Facebookon. Ritkább esetben előfordul, hogy nekünk kell felépíteni egy közösségi oldalt, de ez nem igazán jellemző.

    Bár már említette, hogy az online marketing világában állandóan fel kell készülni a változásokra, hiszen a technika exponenciális fejlődésének következtében mindig innoválni és fejlődni kell, ám mi lehet egy online marketingügynökség terve a jövőre nézve azonkívül, hogy elsajátítja a legújabb digitális fogásokat?

    Egy online marketinges cég egyik jövőbeli terve lehet a specializálódás. Például online mérési megoldásokban lesz profi, vagy épp PPC-kampányokban, de mindenképpen célszerű egy területet kiválasztani, és abban minél nagyobb ütemben fejlődni. Egy hazai ügynökségnek perspektíva lehet, hogy kilépjen a külföldi piacra is.

    Forrás: Markestic Kft.

    Az Egyesült Államokban jellemző, hogy egy-egy cég – legyen az online marketinggel foglalkozó ügynökség, vagy bármilyen más portfóliójú vállalat – azért nem köt szerződést egy másik vállalattal, azért nem üzletel egy másik céggel, mert annak tevékenységét nem tartja etikusnak. A tengerentúlon előfordul, hogy egy-egy fegyvergyártással foglalkozó vállalat nehezebben talál partnert, mert sokan lelkiismereti okokból visszautasítják az együttműködést. Itthon mennyire jellemző ez?

    Csak a saját példámból tudok kiindulni, velünk már előfordult, hogy lelkiismereti okok miatt mondtunk vissza egy megbízást. Ez hosszú távon annak a vállalatnak is jó, amelyet visszautasítunk, hiszen ha valamit nem csinálunk szívesen, akkor nem olyan eredményeket érünk el, amilyeneket az ügyfél is elvárna tőlünk, így csak egymás idejét raboljuk, még akkor is, ha esetleg nagyon kedvező anyagi ajánlatról van szó.

    Megkérdezhetem, hogy az ön esetében mi volt a konkrét indok?

    Egy vadászati termékekkel foglalkozó céget utasítottunk vissza, mert bár tudom, hogy a vadászat sok esetben nem öncélú, nem hobbi, mégsem tudok azonosulni az állatok megölésével, a pénz nem mindig a legfontosabb szereplő egy cég életében.

    Visszatérve az utolsó mondatához, nemrég olvastam egy tanulmányt, hogy a fiatalok számára nemcsak a pénz a fontos egy munkakör betöltésénél, hanem a környezet is. Az online marketing abból a szempontból egy szabad világnak tűnik, hogy elég hozzá egy számítógép, de önöknek van irodájuk. Miért fontos a 21. században az iroda?

    Bár egy online marketingesnek valóban elég egy megfelelően gyors számítógép és internet, ám hatékonyabban tudunk dolgozni, amikor egy helyen vagyunk. Egyszerűen gyorsabb az információáramlás és a tudásmegosztás. Fontos a munkahelyi környezet, és a mi csapatunkban sok a fiatal, ezért az irodát is ennek megfelelően rendeztük be.

    A napjainkban munkába álló, valamint a fiatalabb generációk számára kiemelten fontos, néha még a fizetésnél is fontosabb, hogy tudjanak szakmailag fejlődni a munkahelyükön. Mi a továbbfejlődési lehetőségeket és a képzéseket igyekszünk biztosítani a csapattagoknak. A szakmai fejlődésen kívül különösképpen figyelünk az emberi tényezőkre, többek között külsős trénerek bevonásával humán képzéseket szervezünk (legutóbb asszertív kommunikációs tréninget), valamint a kiemelkedő munkakörnyezetre (csocsó, pingpongasztal, rendszeresen friss gyümölcs, és így tovább). Emellett teljesítményalapú bónuszrendszert is bevezettünk, a jó eredményeket külön honorálja a cég.

    A Markestic Kft. egy egy éve alapított, online marketinggel foglalkozó cég. A fiatal ügynökségnek hat állandó és több külsős munkatársa van. Több neves céggel is dolgozott már együtt, többek között az eOptikával, az Extreme Digitallal, a Boschsal, a Szallas.hu-val is.

     

    Címoldalról ajánljuk

    Tovább a címoldalra

    Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.