Jelentős növekedést hozott a múlt év a viselhető okoseszközök forgalmában, az IDC adatai alapján 533,6 milliót adtak el ezekből a készülékekből tavaly, ami 20 százalékos bővülést jelentett éves összevetésben. A lendület az év végén is kitartott, igaz, a bővülés mértéke elmaradt az egész évestől.

A tavalyi utolsó negyedévben a kutatócég közlése szerint 171 millió hordható okoseszközt szállítottak le a gyártók, ami az egy évvel korábbihoz képest 10,8 százalékos bővülést jelentett.

A legnagyobb mennyiségben okosfülhallgatókat értékesítettek a múlt év utolsó három hónapjában, ez a szegmens a darabszámot vizsgálva a teljes piac közel kétharmadát adja. Igaz, a növekedés ezeknél a készülékeknél elmaradt az átlagostól, az IDC elemzése alapján 9,6 százalékkal bővült a forgalmuk. A tavalyi negyedik negyedévben folytatódott a már korábban is megfigyelt trend, mely szerint az okosórák iránti kereslet egyre nagyobb, és ezek az eszközök az okoskarkötőktől hódítanak el fogyasztókat. A legnagyobb mértékű növekedést a kevéssé ismert és ennek megfelelően alacsony bázisról induló termékeknél mérték, mint például az okosszemüvegek, okosgyűrűk vagy hálózati kapcsolattal rendelkező cipők, ezek esetében 94,1 százalékos forgalombővülés volt tavaly 2020-hoz képest.

„Bár az ellátási problémák folyamatos kihívást jelentettek a piaci szereplők számára 2021-ben, az év végére a nehézségek egy részét sikerült kezelni, és ennek köszönhetően a márkák rekordmennyiségű eszközt tudtak leszállítani, miközben a termékportfóliót is bővítették. Ugyanakkor az ellátási lánc zavarai számos vállalkozást arra ösztönöztek, hogy megvizsgálják, milyen lehetőségek vannak különböző szolgáltatásokkal kiegészíteni az ajánlatukat, és várhatóan ez a trend a jövőben meghatározó szerepet játszik majd a viselhető okoseszközök piacán. Ez a gyakorlatban azt jelenti, hogy új üzleti modellek jelenhetnek meg olyan szolgáltatásokkal, amelyek révén a gyártók kiegészíthetik a hardverértékesítésből származó bevételeiket” – jelezte Jitesh Ubrani, az IDC Mobility and Consumer Device Trackers üzletágának kutatási vezetője.

Az egész évet vizsgálva a gyártók rangsorát az Apple vezeti jókora fölénnyel, azonban a cég a piaci átlagtól elmaradó növekedést tudott csak felmutatni ebben a szegmensben, 6,8 százalékkal bővült a forgalma.

Igaz, még így is majdnem 162 millió viselhető okoseszközt szállított le, azonban ez alig több mint 30 százalékos piaci részesedéshez volt elegendő,

míg 2020-ban még a szektor 34 százalékát tudhatta magáénak.

Szintén az átlag alatt teljesített a második számú gyártó, a Xiaomi, a kínai vállalat 7,1 százalékos bővülést tudott felmutatni, a piaci részesedése pedig 10,2 százalék volt. Az IDC elemzésében megjegyzi, hogy a Xiaomi számait erősen befolyásolta a már említett trend, mely szerint az okoskarkötők felől az okosórák irányában megy el a fogyasztói érdeklődés, viszont a kutatócég szakértői azt is megjegyezték, hogy a cég reagált erre, és az okosórák szegmensben is igyekszik erősíteni.

A harmadik számú piaci szereplő, a Samsung hagyományosan erős ezen a területen, és sikerült is neki a múlt évben a piaci átlagot elérő, 20,1 százalékos növekedést felmutatni, ami 9 százalékos piaci részesedéshez volt elegendő. A Huawei a negyedik helyen negyedével növelte a forgalmát a múlt évben. Az ötödik legnagyobb piaci szereplő az Imagine Marketing, amely csak az indiai piacon van jelen, viszont rendkívül kedvező árú termékeivel – például az okosóráik átlagos ára jóval 50 dollár alatt van – tavaly 2020-hoz képest 163 százalékos bővülést ért el.