BUX 39,234.2
-5.50%
BUMIX 3,852.63
-1.33%
CETOP20 1,952.57
-0.70%
OTP 9,010
-8.17%
KPACK 3,100
0.00%
-0.91%
-4.35%
+0.85%
-4.00%
ZWACK 17,400
-1.42%
-1.96%
ANY 1,610
-1.23%
RABA 1,165
+0.43%
-1.79%
-4.44%
-1.33%
-2.27%
+2.19%
-2.73%
-1.50%
0.00%
+1.03%
OTT1 149.2
0.00%
-1.95%
MOL 2,504
-9.14%
+1.69%
ALTEO 2,200
-5.98%
0.00%
-3.02%
EHEP 1,595
-5.62%
-0.67%
-3.80%
MKB 1,972
0.00%
0.00%
+1.59%
0.00%
0.00%
SunDell 42,000
0.00%
+0.48%
-1.90%
-3.60%
-2.60%
-1.27%
-2.75%
GOPD 12,000
0.00%
OXOTH 3,370
-9.89%
+2.10%
NAP 1,206
0.00%
-15.15%
0.00%
Forrás
RND Solutions
Turizmus

Újra vízre szállhatnak az óceánjárók

A szabályozók újra lehetővé tették a tengeri hajóutakat. A szervezőknek minimalizálniuk kell a megbetegedés kockázatát.

Az amerikai Betegségmegelőzési és Járványvédelmi Központ (CDC) bizonyos feltételekkel engedélyezte tengeri hajóutak szervezését november elejétől, így a nemzetközi társaságok óceánjárói hét hónapos kényszerszünet után elméletileg kifuthatnának a kikötőkből. Az óceánjáró hajózási társaságok 95 százalékát tömörítő szervezet, a Cruise Lines International Association azonban kijelentette, tagjai az év végéig biztosan nem indítanak járatokat, inkább véglegesítik a jövőbeli utakra vonatkozó protokollt.

A tengeri luxusutazás-üzlet szereplői a pandémia első kárvallottjai között vannak, több hajó a vírus kezdeti gócpontjává vált, és számos kikötőben nem fogadták a több száz utast szállító óceánjárókat. A fedélzeten talált fertőzöttek elkülönítése és az utasok hazaszállítása komoly logisztikai feladatot rótt a hajótársaságokra, és még júniusban is 62 ezer ember vesztegelt az amerikai partoknál. Ezek után az ágazat nemzetközi képviselete önként felfüggesztette a tengeri járatok indulását, és nem sokkal később a CDC is hajózási tilalmat rendelt el, amelyet aztán többször meghosszabbított.

Az Amerikai Egyesült Államok gazdaságához évente 53 milliárd dollárral hozzájáruló és 421 ezer amerikainak munkahelyet biztosító szektor márciusban teljesen leállt.

A szünet során a cégek összesen 25 milliárd dollár bevételtől estek el, és 164 ezer dolgozó veszítette el a munkahelyét. Az elbocsátások jelenleg is tartanak.

Fotó: Földi D. Attila / VG

Az elmúlt fél évben az iparág egy szakértői csoport közreműködésével (Healthy Sail Panel) kidolgozta a biztonságos újraindulás protokollját, amellyel csökkenthető a koronavírus-fertőzés megjelenésének esélye a fedélzeten, így a vendégekre, a személyzetre és a kikötők közösségeire nézve is minimális kockázattal jár az utazás.

A protokoll szerint az utazás megkezdése előtt a személyzetet és az utasokat is tesztelik, a fedélzetre lépés feltétele a negatív eredmény. A felszállás előtti kötelező hőmérsékletmérés és egészségügyi állapotfelmérés során tovább szűrik az utasokat. A fedélzeten kötelező a távolságtartás és a maszkviselés. Emellett a beltéri légkondicionálás optimalizálását ajánlja a szervezet a hajótársaságoknak, pontosabban a MERV 13 besorolású légszűrő beszerelését, amely minimalizálja a kórokozók terjedését. A parti kirándulások időtartama a jövőben csökken, és eleinte csak a privát, a hajótársaság által üzemeltetett kikötőket látogathatják az utasok.

Az ajánlás szerint már egy 250 utast szállító hajón is ki kell alakítani egy kisebb kórházi részleget egy intenzív ellátásra alkalmas és egy fekvőbetegággyal. A fedélzeten előírás lesz egészségügyi személyzetet és karanténszobákat biztosítani.

A bizonytalan helyzet miatt a hajótársaságok a már eladott jegyek miatt is bonyodalmakkal néznek szembe. Az MSC a napokban törölte összesen három, amerikai kikötőből tervezett hajóútját. A svájci központú hajótársaság utasai az eredeti díj 125 százalékáért kreditet kapnak, amelyet 2022. április végéig felhasználhatnak, vagy visszakérhetik a pénzüket. A Norwegian Cruise Lines szintén törölte a decemberre tervezett újraindulást, legkorábban jövőre futnak ki a hajói.

A kényszerszünet 25 milliárd dollár kiesést okozott.

Értesüljön a gazdasági hírekről első kézből! Iratkozzon fel hírlevelünkre!
Kapcsolódó cikkek