A medúzajelző alkalmazástól kezdve a barangolás szabadságáig ötleteltek
Akadálymentesítés, digitalizáció, fenntarthatóság, valamint kulturális örökség és kreativitás – ezek a jövő vendéglátásának kulcsfogalmai.
Murányi Ernő
2020.12.23, 19:00
Megosztom a cikket
Az Európai Unió által először 2018-ban meghirdetett, Az okos turizmus fővárosai című kezdeményezés célja, hogy az innovatív és környezettudatos turizmus terén élen járó városok bemutatásával párbeszédet indítson a kontinensen az iparág jövőjéről, illetve ötleteket adjon az ágazatban tevékenykedő szakembereknek is.
Az elmúlt két évben a kiemelkedő teljesítményeket négy kategóriában vették górcső alá: akadálymentesítés, fenntarthatóság, digitalizálás, valamint kulturális örökség és krea-tivitás. A legjobb gyakorlatok ingyenesen tanulmányozható összefoglalójába pedig egyebek között olyan sikertörténetek kerültek, mint
a karlsruhei újrafelhasználható kávéscsészék vagy a ljubljanai intelligens hulladékgazdálkodás, de nagy port vert fel a finn főváros digitális újítása is, amely nem más, mint hogy a kínai turisták számára kiépítették a kapcsolódás lehetőségét megszokott WeChat mobilalkalmazásukhoz.
A két idei főváros, azaz Málaga és Göteborg, a teljes turisztikai kínálata újratervezéséért kapta meg a kitüntető címet.
Göteborg a digitalizálás és a fenntarthatóság bajnokaként egyszersmind teljesen akadálymentesített is, így minden szempontból felkészült rá, hogy a 21. század egyik vezető idegenforgalmi célpontjává váljon. Svédország második legnagyobb városát a rendkívül erőteljes technológiai megközelítés jellemzi, mind az odalátogatók, mind a helyiek élvezhetik a széles körű 4G-lefedettséget, a jövőorientált közösségi közlekedést, valamint a gépjárműforgalom és az áramszolgáltatás intelligens hálózatát.
A látszólag laza kikötőváros, amelyet zsinórban négyszer választottak meg a világ legfenntarthatóbb turisztikai célállomásává,
úttörő szerepet játszik a károsanyag-kibocsátás csökkentésében is; legtöbb szállodája környezetvédelmi minősítéssel rendelkezik.
Fotó: Shutterstock
A zöldszemlélet a város fesztiváljain is mérvadó, a hatnapos Göteborg-fesztiválon például már keresve sem lehet eldobható csomagolóanyagot találni, a híres Way Out West rendezvényt pedig egyenesen az átlátható klímapolitikának szentelik.
A konkrét fejlesztések közül kiemelhető, hogy Svédország legnépszerűbb vidámparkja, a híres Liseberg nemrég egy virtuális sorban álló alkalmazást fejlesztett ki, míg a Röhsska Múzeumot és a Göteborgi Városi Múzeumot teljeskörűen akadálymentesítették. A természet szerelmesei számára külön programot dolgoztak ki A barangolás szabadsága címmel, amelynek keretében a turisták bejárhatják a régió tagolt szigetvilágát, a nevezetes archipelagot is. Azok a látogatók pedig, akik a helyiek életére kíváncsiak, egy másik újítás nyomán kapcsolatba kerülhetnek a város lakóival, és betekintést nyerhetnek akár a svéd hétköznapokba is.
A másik győztes, a dél-spanyolországi Málaga eközben sikeresen alakult át mediterrán kereskedelmi lerakatból az innováció fellegvárává. A Földközi-tenger partján fekvő településen olyan vívmányokat honosítottak meg, mint
a városi parkok és kertek intelligens öntözőrendszere, a városi zajszint szisztematikus mérséklése, a közterületek LED-es megvilágítása, kerékpárkölcsönző állomások telepítése és bicikliutak építése.
A helyi önkormányzat a legmodernebb technológia segítségével törekszik a látogatói élmény javítására, emellett a városban működő cégeket is innovációra ösztönzi.
Andalúzia fővárosa folyamatosan erősíti kulturális vonzerejét is, az elmúlt húsz évben több mint harminc múzeumot fogadott be – köztük olyan ütős gyűjteményeket is, mint a Málaga Pompidou Center –, amelyek új látnivalókat kínálnak, és a régi épületeket a kultúra és a művészetek vibráló központjaivá varázsolják. Az egyik legeklatánsabb példa a Tabacalera, a valamikori dohánygyár, amely most az Autó- és Divatmúzeumot, valamint egy szentpétervári orosz múzeumi kollekciót lát vendégül. A Tabacalerában található a Spanyol Nemzeti Digitális Adattár is, ahol a kortárs művészek kiterjesztett virtuális valóság megalkotásával járulnak hozzá a városi turizmus sikeréhez. Ráadásul mindez a tengerpartról egy rövid sétával elérhető.
A háromezer éves Málaga Európa egyik legősibb városaként mindent megtesz, hogy vendégei maximálisan megismerhessék a történelmét és a jelenét. Az utazók a mobilra letölthető alkalmazások igénybevételével önállóan végigjárhatják a múzeumok és egyéb attrakciók sokaságát. A QR-kódok beszkennelésével pedig a város kitüntetett pontjain juthatnak különleges információkhoz.
A napsütötte település nyolc tengerparti strandját tette használhatóvá a mozgássérültek számára, kettőt pedig világtalanokat segítő berendezésekkel láttak el.
Létrehoztak egy olyan weboldalt és applikációt is, amely tájékoztat a strandok telítettségéről, a hullámok magasságáról, illetve a medúzák jelenlétéről is. A helyben autót bérlő vendégeket pedig különleges érzékelők vezetik az üres parkolóhelyekhez.
Idei díjeső
A két főváros mellett több kategóriában is győztest hirdettek az idén. Megkapta az Európai Okos Turizmus díjat a hollandiai Breda az akadálymentesítésért; Szlovénia fővárosa, Ljubljana a digitalizációban elért előrehaladásáért; a német Karlsruhe vitte el a pálmát a kulturális örökség és kreativitás kategóriájában. Végül Göteborg duplázott, hiszen fővárosi rangja mellett egyúttal elnyerte a legfenntarthatóbb európai turisztikai desztináció címét is 2020-ban.
Ne maradjon le a Világgazdaság híreiről, olvassa őket mindennap!
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.