Nincs tervben a Kőbánya Kispest P+R-től az M3-as metróhoz vezető gyalogos felüljáró korszerűsítése – közölte a Világgazdaság megkeresésére a BKV. Pedig a lépcsősort a budapestiek és az agglomerációból érkezők mellett rengeteg külföldi is használja, miközben egy európai főváros mércéjével méltatlan állapotban van.

KÖKI
A csomaggal érkezők szerencsések, ha épp nem áll a víz a felüljáró lépcsőin.
Fotó: Kallus Gyögy / Világgazdaság

A P+R-nél megálló buszokon, például a repülőtérről érkező 200E-n ugyan bemondják, hogy a metró akadálymentes eléréséhez az ezt követő megállónál szálljanak le – az angol verzióban szimplán azt közlik az utasokkal, hogy maradjanak a buszon –, ám aki jól ismeri Kőbánya-Kispestet, tudja, hogy ez többpercnyi időveszteséget jelenthet, ráadásul a mozgólépcsők, liftek ellenére a buszvégállomáson áthaladni sem felemelő élmény, gyakran vegzálják a hajléktalanok az arra járókat.

Az eredeti állapotnak megfelelő karbantartás

Így tehát az, akinek nem kell jegyet vagy bérletet vásárolnia, esetleg ezt az applikáción keresztül teszi meg, nagy valószínűséggel a P+R-nél száll le, majd lép a metróperonra a felüljárón keresztül, amelyben eső után áll a víz és csúszik a lépcső. Nagy melegben pedig az ellenőrök inkább kint állnak a napon, mintsem az átjáróban, gyakorlatilag szaunának megfelelő környezetben.

A BKV lapunk érdeklődésére azt írta, a felüljáró üzemeltetése jelenleg az eredeti állapotnak megfelelően történik a szükséges karbantartási munkák elvégzése mellett – képeinken látható, mit jelent pontosan ez az állapot.

A cég megjegyezte, a felüljáró esztétikus kialakítása és műszaki korszerűsítése – forrás rendelkezésre állása esetén, beruházás keretében – egy teljesen új szerkezet beépítésével valósulhatna meg, ami jelenleg nem tervezett.

KÖKI
Ez a látvány fogadja az M3-as metró felé igyekvőket.
Fotó: Kallus Gyögy / Világgazdaság

 

A 100E egyre kevésbé jó megoldás – pedig a legjobb lehetne

A Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtéren landolók persze választhatják az átszállás nélkül a Deák Ferenc térre tartó 100E járatot is, ám a főváros az Üllői úton csaknem százmillió forintért elhelyezett védett kerékpársávokkal

éppen a 2200 forintos jegyárával milliárdos bevételt hozó és a külföldiek körében nagyon népszerű busz menetrendjét borította fel, tette kiszámíthatatlanná.

Mint megírtuk, a 100E a pollerek miatt az eddig szabad buszsáv helyett a dugóban araszol, és bár a Budapesti Közlekedési Központ szerint nem indokolt szinte kizárólag a 100E miatt fenntartani az Üllői úti buszsávot, egy évvel korábban még éppen a reptéri járattal indokolta a megtartását.

A taxi felé terelheti az utasokat a főváros

Vitézy Dávid elismert közlekedési szakértő, korábbi államtitkár is arra hívta fel a figyelmet, hogy 50 taxi helyett jár egy darab csuklós busz, ez pedig pontosan az a módváltás, ami a város stratégiai céljaiban szerepel, és ezt a buszsáv tette lehetővé. Szerinte mindezzel megy szembe, hogy az Üllői úton a buszsáv helyett védett kerékpársávot alakítottak ki, és itt fordult elő először Budapesten az, hogy a kerékpáros infrastruktúra nem az autós közlekedés, hanem a buszközlekedés kárára jött létre.

Bár a hozzászólók közül volt, aki azt írta, hogy a 100E és a dugó helyett választhatják a turisták a 200E és az M3-as metró kombinációját, erre Vitézy úgy reagált,

nagy valószínűséggel a 100E helyett a taxit keresnék az érintettek.

Eleve az a 100E egyik nagy eredménye – a milliárdos bevétel mellett –, hogy nem más járatoktól, hanem a taxiktól szerzett utasokat. Nem véletlen, hogy nehéz ma olyan tömegközlekedéssel foglalkozó szakembert találni, aki azonosulna az Üllői úti buszsáv megszüntetésével.