Csúcsra kell járatni a minőséget

Mezőgazdaság | Vállalatok

„Olyan borokat kell készítenünk, amelyek máshol nincsenek. Amelyek hallatán azonnal Magyarország és az adott borvidék jut eszébe mindenkinek” – vallja Szepsy István. A sokak által Tokaj-Hegyalja első számú borászának tartott szakember presztízsborok tekintetében a kis volumenű, egyedi jellegű tételekben látja a jövőt. „Világszínvonalon is jegyzett márkát építeni csak egyedi karakterisztikával bíró borból lehet, amelyet nem kapni a sarki fűszeresnél.”
A francia en primeur presztízsboraiban járatos Malatinszky Csaba ezzel egyetértve hozzáteszi: „Nem elég azonban egy-egy szerencsésebb évben jó minőségű borokat készíteni, mert az kiszámíthatatlan a piac számára, és a márkaépítéshez sem nyújt biztos alapot. Évről évre tudnunk kell a kiemelt egyedi minőséget hozni, függetlenül az évjárattól, mert csak így lehet konzekvensen felépíteni önmagunkat.”
Míg Franciaországban 50-80 évnyi, sőt nemritkán évszázados hagyományok szolgálják a prémium minőséget, idehaza csupán az elmúlt 17 év munkája tekinthető számottevő tapasztalatnak. A múltunkat eltörölték, ezért egyedül a jövővel foglalkozhatunk – vallják a borászok. A kiemelt, elsősorban külföldi piacokat megcélzó szakértők valamennyien egyetértenek a termőhelyi karaktert mutató, úgynevezett terroirborok készítésében. A kiemelt árat megfizető luxusfogyasztók ugyanakkor a borok esetében is csak a magas színvonalú, legalább öt egymást követő évjárat kiemelt minőségét ismerik el. A sommelier-ből lett villányi borász szerint ezért: „Minden évben készülnie kell kiváló bornak, csak ez tükrözi ugyanis a következetességet és a tudatosságot, valamint a piac által megkívánt folytonosságot. A márkastratégia és az imázsépítés csak az ilyen borászati teljesítményt emelheti a csúcsra” – mondta Malatinszky Csaba.
A hazai borvidékek sokszínűsége azonban nem minden esetben segíti az ikonborok márkaépítését. A viszonylag kis földrajzi helyen közel két tucat, sokszor önmagában is sokszínű borvidék nedűi közül nehéz kiemelni az ikonbor szerepre alkalmas tételeket. Szepsy István szerint ugyanakkor ez a sokszínűség adja a magyar bor egyetlen valódi lehetőségét. „A Kárpát-medence a világ legszínesebb bortermő vidékét nyújtja nekünk. Az egyetlen feladatunk, hogy borban és márkában kifejezzük a semmilyen más borvidékkel össze nem hasonlítható egyediségét.”
Az egyediség pedig a stratégia kulcskérdése. A nyugati kiemelt ikonborok nem versenyeznek egymással, nem találhatók meg a nagy borversenyeken, csupán a maguk kis közönségű, nagy presztízsű bennfentes keresletének szólnak. Az autópiaci márkákkal érvelő borászok szerint, mint ahogy a luxuskategóriába tartozó Rolls-Royce sem nevez be soha a Forma–1-be, úgy kell kikezdhetetlen csúcsminőséget, egyedi jelleget kínálni a magyar ikonboroknak is. BTI

Európa japanizálódásának elkerülése

A monetáris és fiskális intézkedések hatására gyorsan megnőtt az államadósság és a jegybankok mérlege. Vélemény.

Recesszió nélkül megúszhatja Szerbia

Szerbia azon kevés országok egyike lehet, amelyeknek a gazdasága idén visszaesés nélkül úszhatja meg a válságot – véli a kormányfő.

Brutálisan bezuhant a ferihegyi repülőtér utasforgalma

Augusztusban már heti 500 közvetlen légijárat érhető el Budapestről, 98 úti célra.

Újraindulás egy kátyús úton

Nincs olyan gazdaság a világon, amely túlélne egy újabb teljes lezárást. Vélemény.
Világgazdaság Piactér