BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Megint amerikaiak építkeznek a keleti szomszédunknál

A kínaiak helyett ameri­kaiakkal korszerűsíti atomerőműve 1-es blokkját, és hozzáépíttet még két blokkot Románia. Amerikai közreműködéssel kötnék össze autópályá­val és vasúttal a fekete-tengeri Konstancát a lengyelor­szági Gdanskkal – Magyarországon keresztül.

Amerikai közreműködéssel ké­szül történetének leg­na­­gyobb infrastruktúra-fej­lesz­­tő programjára Románia. Dan Brou­il­lette amerikai energiaügyi és Virgil Po­pescu román gazdasági és energia­ügyi miniszter írt alá megálla­podást az atomenergetikai együttműködésről.

Románia az Egyesült Államok se­gítségével tervezi korszerűsíteni a cernavodai atomerőmű 1-es blokkját, és megépíteni a 3-as és a 4-es blokkot.

Az új reaktorok Candu 6 típu­súak lesznek, akárcsak a működő két reaktor. A beruházáshoz amerikai pénzintézetek nyújtanának hétmil­liárd dollár hitelt. A bővítést az amerikai AECOM koordinálja, és kanadai és francia cégeket is bevonnak.

Az előző román szociáldemokrata kormány tavaly a kínai China Ge­neral Nuclear Power Corpora­tion vállalattal kötött előzetes megál­lapodást a cernavodai atomerőmű új reaktorai­nak megépítéséről. 2013-ban Victor Ponta ugyancsak baloldali kormánya kezdett tárgyalá­sokba a bővítésről, ám a tavaly ősz óta hivatalban lévő román liberális kabinet felkérésére az atomerőművet működtető Nuclearelectrica állami vállalat idén nyáron felmondta az együttmű­ködést.

Bukarest 2013 előtt már több tendert is kiírt a cernavodai 3-as és 4-es blokk megépítésére, de jelentkezők híján vagy a visszalépésük miatt mindig el kellett halasztani a bővítést.

Az erőműben a tervezett öt reak­tor közül eddig csak kettő épült meg: az első 1996-ban, a második 2007-ben. Az 1400 megawatt összesített teljesítményükkel a tavalyi 55 terawattórás román villamosenergia-szükséglet 22 százalékát fedezték. A két új reak­tor kapacitása a korábbi tervek szerint együttesen 1400 megawatt lenne, vagyis megkétszereznék az atomerőmű teljesítményét.

Az amerikai kormányzat ugyanakkor nagyszabású közlekedési projekteket is szívesen támogatna a térségben. Ezek közé tartozik Adrian Zuckerman, az Egyesült Államok bukaresti nagykövete szerint az a terv is, hogy Lengyelország bevonásával sztrádával és vasútvonallal kötnék össze a kelet-romániai Konstancát és a lengyelországi Gdanskot, ezáltal a Fekete- és a Balti-tengert. „Ez az infrastrukturális projekt még jó ideig óriási nyereség Románia és Lengyelország, de az egész térség gazdasága számára is” – vélekedett a diplomata, aki nem bocsátkozott részletekbe az autópálya- és a vasútépítés kapcsán, a várható költségekről sem beszélt. Romániának egyébként nincs túl jó tapasztalata az amerikai sztrádaépítés terén:

a Bechtel vállalat mindössze 52 kilométert épített meg a 415 kilométer hosszúra, 2,2 milliárd euró összköltségűre tervezett észak-erdélyi pályából Kolozs megyében.

A bukaresti hatóságok 2013-ban szerződést bontottak a céggel, amelynek 1,4 milliárd eurót fizettek ki az 52 kilométeres szakasz kivitelezéséért, ráadásul a Bechtel 37,2 millió euró kártérítést is kapott.

A bukaresti szállítási miniszté­rium valamival több információval szolgált a Három Tenger Kezdeményezés térségének infrastrukturális beruházásaiba illeszkedő két projektről. A Rail-2-Sea elnevezésű, polgári és katonai célokat egyaránt szolgáló Konstanca–Gdansk vasútvonal 3663 kilométer hosszúságú lenne, Lengyelországon és Románián kívül Szlovákián és Magyarországon is keresztülhaladna. A román és a lengyel kikötővárost összekötő autópálya szintén átszelné Magyarországot. A román közlekedési tárca szerint a Via Carpatia közlekedési folyosóról van szó, amely az eredeti tervek szerint a Balti-tengert és az Égei-tengert kötné össze a litvá­niai Klaipeda és a görög Thesszaloniki között. Magyarországon egyébként várhatóan 2021 végére használható lesz a Via Carpatia teljes, mintegy 340 kilométeres, Miskolcot és Debrecent is érintő szakasza.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.