Vége a Balkánnak! – hirdetik a Hajtás Pajtás Szolgáltató és Kereskedelmi Kft. futárai. Ezzel jelzik – mondta érdeklődésünkre Kürti Gábor ügyvezető igazgató –, hogy a cég teljes fizetésükre bejelentett munkavállalókat alkalmaz. A nyáron életbe lépett munka- és adójogi előírásoknak megfelelően nem használnak a törvény által színlelt szerződésnek minősített megbízásokat. Hasonlóan döntött a piac másik meghatározó vállalkozása, az Orient 21 Futárszolgálati és Kereskedelmi Kft. is.
Kürti Gábor szerint a piacon lévő kemény árverseny ellenére meg kellett tenniük a szóban forgó lépést. A Hajtás Pajtás évente emel árat, ennek mértéke a mindenkori infláció plusz/mínusz egy százalék. Kiszámolták, hogy a vállalkozóból alkalmazottá váló munkatársak teljes fizetése (közterheikkel együtt) mennyibe kerül. Hangsúlyozza: nem a minimálbérrel vagy a duplájával való ügyeskedésre váltottak, hanem teljes bruttó fizetést adnak, fizetett szabadsággal, táppénzzel és egyéb juttatásokkal. Mindez mintegy 30 százalékos felárat tenne szükségessé.
Tudták azonban, hogy ez túl sok, ezért megvizsgálták, mi az, ami még elviselhető mértékű, amibe sem a cég nem roppan bele, sem az ügyfelek nem pártolnak el. Ezt a határt 20 százalékra lőtték be, vagyis ennyivel emelték meg augusztustól az áraikat. A cégvezető szerint a kliensek megértőnek bizonyultak. Ezt támasztja alá, hogy a becsültnél kisebb – öt százalék körüli – a forgalom-visszaesés. Az első hónap volt igazán nehéz – mondja Kürti Gábor –, azóta más is árat emelt. Ennek is tudja be, hogy megállt az elvándorlás, sőt havi összehasonlításban az előző évihez képest 20 százalékkal nőtt a havi fuvarszám.
A Hajtás Pajtás jelenlegi 130-as összlétszámából száz a futár. A szolgáltatást minden alkalmazott saját járművel végzi. Közülük nagyjából tucatnyi az autó és a motorkerékpár, ezekre költségtérítést adnak. A többi jármű kerékpár, ezeket a társaság saját szervizében ellenőrzik. Az Orient 21 Kft. is bejelentett alkalmazottakat foglalkoztat – mondta érdeklődésünkre Végh Richárd értékesítési igazgató. Mintegy 70 futárjuknak közel a fele volt korábban alvállalkozó, most mindenki munkaviszonyban dolgozik. A döntésnek kedvező visszhangja volt a munkatársak körében, de különböző megszorításokat vont maga után. A felvételnél elsődleges szempontként eddigi munkájuk hatékonysága állt. Ez az adminisztratív létszámnak is kihívást jelentett.
A korábbi alvállalkozási felállásban a futárok saját szállítóeszközeikkel végezték a munkát, költségtérítéses formában. Jelenleg – a szeptember 1-jei operatív átalakulás és fejlesztés eredményeként – egységes gépjárműparkkal dolgoznak.
Végh Richárd elmondta, hogy a változást felmérés előzte meg. Segítette döntésüket a közel kétéves együttműködésük egy nemzetközi futárcéggel – megnevezését szerződésük nem engedi meg –, mindennek tapasztalatait próbálták a mostani helyzetre alkalmazni. Egyértelművé vált, hogy a piac kaotikus helyzetére való tekintettel és a nem jogszerűen dolgozó futárszolgálatokkal szemben csakis a fejlesztés, illetve a piac tudatos megközelítése vezethet eredményre. A szakember szerint az elmúlt évek eredményei is ezt tükrözik: az Orient 21 Kft. forgalma és bevétele messze a piaci átlag feletti dinamikával nőtt. A 2005-ös nettó árbevétele 353,7 millió forint volt, ez 53 százalékkal magasabb az egy évvel korábbinál, az idén pedig 400 millió forintot meghaladó bevételt tűztek ki célul.
A mostani fejlesztéssel, az új, egységes arculatot adó – Budapesten és az agglomerációban – dolgozó gépjárműpark megteremtésével az Orient 21 Kft. közel 300 millió forintra emelte flottája összértékét. Végh Richárd elmondta: mindezt nem áremeléssel, hanem belső megszorításokkal, megtakarítással hajtották végre. Reméli, hogy a futárpiac jelentős szereplői is követik a példájukat, s ezáltal egészséges versenyhelyzet teremtődhet – fogalmazott.
A becslések szerint 10-15 tőkeerős társaság elegendő lenne, hogy Budapestnek és vonzáskörzetének csomagszállítási szolgáltatásait elvégezze. A futárszolgálatok jelentős része ugyanakkor engedély nélkül végzi a tevékenységét.
A Hírközlési Felügyelet regisztrációs kötelezettségének mindössze a cégek harmada tesz eleget.
A színlelt szerződések felszámolása következtében több egyszemélyes vagy illegálisan működő kis futárcég szűnhet meg vagy olvadhat be a nagyobbakba.
A becslések szerint 10-15 tőkeerős társaság elegendő lenne, hogy Budapestnek és vonzáskörzetének csomagszállítási szolgáltatásait elvégezze. A futárszolgálatok jelentős része ugyanakkor engedély nélkül végzi a tevékenységét.
A Hírközlési Felügyelet regisztrációs kötelezettségének mindössze a cégek harmada tesz eleget.
A színlelt szerződések felszámolása következtében több egyszemélyes vagy illegálisan működő kis futárcég szűnhet meg vagy olvadhat be a nagyobbakba.-->
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.