Svédországban bírsággal sem tudják rászorítani a külföldi közúti árufuvarozók egy részét a szabályok betartására. A skandináv ország e téren egy cipőben járhat Magyarországgal.
B. Horváth Lilla
2021.06.08, 12:48
Megosztom a cikket
Mintegy hatszáz olyan külföldi teherautó járja a svédországi utakat, amely nem tartja be a rá vonatkozó szabályokat
– olvasható az SVT svéd állami televízió honlapján. A panasz szerint vagy nincs engedélyük, vagy nem tartják be a járművezetők pihenőidejére vonatkozó előírásokat, például a sofőrök kénytelenek 2-3 hónapot is a vezetőfülkében éjszakázni, máskor tisztességtelen áron, a helyieknél kilométerenként 20-30 svéd koronával olcsóbban vállalnak fuvart. Arra is akad példa, hogy országon belül akár tizenhat napon át fuvaroznak (kabotázs), holott a svéd törvények szerint az országba érkező külföldi kamionok hét napon belül a célállomásukon kívül csak három másik helyen állhatnak meg, ezután el kell hagyniuk az országot.
A felsoroltak egy új felmérésből származnak. A megállapítások kapcsán a honlap által idézett Henrik Sternberg, az amerikai Iowa Állami Egyetem logisztikai kutatója rámutatott, hogy e gyakorlat kedvezőtlenül hat a járművezetők munkakörülményeire, a versenyre és a környezetre is.
Hiába a bírságok, ha nincs visszatartó erejük, több teherautós újra és újra próbálkozik. Talán kevés az ellenőrzés.
Fotó: Shutterstock
Magyarországra nyilván nem érkezett panasz, hiszen Svédország ugyanabban a cipőben jár, mint bármelyik más uniós tagország, arról van szó, hogy miközben az uniós fuvarozók betartják a kötelező szabályokat, a harmadik országokból érkezők nem mindig
– reagált a hírre Árvay Tivadar, a Magyar Közúti Fuvarozók Egyesületének megbízott főtitkára. A kabotázs például adott keretek között engedélyezett az uniós országok cégeinek, és e szabályokat az Európa-szerte – Skandináviában is – dolgozó magyar fuvarozók be is tartják.
„Jó reggelt, tisztelt Svédország, mondhatnám, hiszen az ismertetett problémák csak fokozódni fognak az uniós harmadik mobilitási csomag, de főleg annak kiküldetési irányelvének vagy a minimálbér szabályainak élesítésével, ezek a tagországok cégei számára olyan korlátozásokat is előírnak, amelyek az unión kívüliekre nem vonatkozhatnak” – mondta a szakember. E harmadik országok fuvarozói hatványozottabban fogják az árakat letörni. A csomag megnehezíti térségünk uniós országai fuvarcégeinek működési körülményeit is, nem véletlen, hogy három-négy éve folyik a polémia arról, hogy a harmadik mobilitási csomag eszközeivel kell-e a piacot szabályozni.
Ne maradjon le a Világgazdaság híreiről, olvassa őket mindennap!
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.