BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Lopások az Orangewaysnél

Romlott a szolgáltatás minősége az Orangeways komfortbusztársaság nemzetközi járatain, belföldön sztrájkoltak egyes sofőrjei, és fizetési zavarai is voltak a cégnek, amelyet a saját dolgozói megloptak, amelynek partnerei késve fizetnek, s amelyet – úgy érzi – az alvállalkozó rendszer ellenzői provokálnak.

Romlott a szolgáltatás minősége az Orangeways komfortbusztársaság nemzetközi járatain, belföldön sztrájkoltak egyes sofőrjei, és fizetési zavarai is voltak a cégnek, amelyet a saját dolgozói megloptak, amelynek partnerei késve fizetnek, s amelyet – úgy érzi – az alvállalkozó rendszer ellenzői provokálnak.


B. Horváth Lilla


Bűnszövetkezetben üzletszerűen elkövetett lopás ügyében indult nyomozás az Orangeways 25 alkalmazottja ellen a társaság feljelentése nyomán – tudtuk meg a komfortbuszcég vezérigazgatójától. Kovács Miklós tájékoztatása szerint a nemzetközi járatok dolgozóinak egy része az elmúlt négy hónapban együtt mintegy 70 millió forinttal rövidítette meg a társaságot úgy, hogy eltette a jegyárbevételt, nyugtát pedig nem adott, további másfél milliós leltárhiányt pedig a buszokon lévő árucikkek (üdítők, rágcsálnivalók) eltulajdonításával okozott. A sofőrök eközben az üzemanyagot lopták. Az Orangeways finanszírozói hívták fel a figyelmet arra, hogy GPS-eik szerint február óta rendszeresen tűnik el egy helyben álló buszokból gázolaj.

„A lopásokat a GPS-ek mellett hangfelvételekkel, tanúvallomásokkal, próbavásárlások jegyzőkönyvével is tudjuk bizonyítani” – közölte lapunkkal Kovács Miklós. Az érintett 25 dolgozó mintegy két héttel ezelőtti elbocsátást az utasok is megérezték. Az elmúlt két hét során a nemzetközi járatok késve, sokszor fedélzeti utaskísérő nélkül indultak, és persze a szokásos ingyenes fedélzeti szolgáltatások is jórészt elmaradtak.

Az új alkalmazottak felvétele tart, a helyzet javul, a rend január közepére állhat helyre. Az esetek megismétlődését próbavásárló cég (mistery shopping) alkalmazásával igyekszik megelőzni a cég. A 70 milliós mínuszt azonban nagyon megérzi a 2,4 milliárd forintos árbevételű Orangeways, amelyet a magas üzemenyagár is sújt, s amelynek még nagyobb teher, hogy ki kell gazdálkodnia a 160 forintos árfolyam mellett svájcifrank-hitelre vásárolt buszai árát. (A hitelek futamidejének meghosszabbítása jelenleg is folyik.) A lopások miatt hiányzó pénzt tulajdonosi, illetve folyószámlahitelből pótolták. Emiatt egyes területeken késtek a cégnél a bérfizetések is, de épp tegnapig mindenkit kifizettek.

Más is megnehezíti az Orangeways napi működését. Rendszeresen késve kapja meg a pénzt a buszjegyeit értékesítő utazási irodáktól – mondta a vezérigazgató –, holott nagy, tekintélyes társaságok is vannak közöttük. Ez havonta 50 milliós tétel. Az Orangeways bevételeinek körülbelül a fele utazási irodákon keresztül érkezik.

Azon a sofőrök sztrájkjának viszont, akik a Gemenc Volánnál alvállalkozásban dolgozó Orangeways buszokat vezetik, semmi köze nincs a fentiekhez, sőt, Kovács Miklós szerint valódi „ügy” sincs. „Lényegében arról van szó, hogy közeleg az alvállalkozói szerződések lejárta, s egyeseknek az az érdeke, hogy bebizonyítsák az alvállalkozói modell életképtelenségét. Az érintett szakszervezet próbálgatja eszközeiket, már ki is nyilvánította, hogy szerinte a buszvezetőknek állami alkalmazásban kell állniuk” – értékelte a helyzetet a vezérigazgató. A Volánok állami felügyeletét a Magyar Nemzeti Vagyonkezelő (MNV) végzi, amely nagyító alatt ellenőrzi az Orangeways tevékenységét is. Még nem talált hibát. Az MNV Kovács Miklós tájékoztatása szerint jogellenesnek minősítette a tegnap zárult sztrájkot.

Máshol is lopják a gázolajat

Egy közepes méretű fuvarozó cégnek éves szinten akár 60 millió forint kárt is okozhat a trükkös módszerekkel végrehajtott üzemanyaglopás, amely 12 alkalmazott éves bérének, illetve 600 ezer kilométerre elég gázolaj árának felel meg. Emellett, becslések szerint a céges személyautók használatának 10 százalékát magáncélra fordítják a sofőrök, mutatta ki a WebEye International Kft. felmérése.

A teljes üzemanyag-mennyiség 5 százalékát lopják el a „szolid” és 10 százalékát a „pofátlan” tolvajok.

A WebEye eddig mintegy 28 ezer gépjárműbe szerelt járműkövetési rendszert, amely pontosan meghatározza, mely autóból, mikor és pontosan mennyi üzemanyag hiányzik.

B. Horváth Lilla Máshol is lopják a gázolajat Egy közepes méretű fuvarozó cégnek éves szinten akár 60 millió forint kárt is okozhat a trükkös módszerekkel végrehajtott üzemanyaglopás, amely 12 alkalmazott éves bérének, illetve 600 ezer kilométerre elég gázolaj árának felel meg. Emellett, becslések szerint a céges személyautók használatának 10 százalékát magáncélra fordítják a sofőrök, mutatta ki a WebEye International Kft. felmérése.

A teljes üzemanyag-mennyiség 5 százalékát lopják el a „szolid” és 10 százalékát a „pofátlan” tolvajok.

A WebEye eddig mintegy 28 ezer gépjárműbe szerelt járműkövetési rendszert, amely pontosan meghatározza, mely autóból, mikor és pontosan mennyi üzemanyag hiányzik.-->

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.