>> Milyen az átjárás az üzlet és
a politika között?
- Megoldatlan, félreértésekkel teli és kockázatos. Nincsenek elfogadott szabályok, hogy miként fér meg egymás mellett a közpolitika képviselete és egy működő magánvagyon menedzselése. Ezért könnyen felmerülhet a gyanú, hogy valaki üzleti érdekeltsége javára akarja fordítani politikai befolyását. Ezt elkerülendő próbálunk szabályokat kialakítani. Arra törekedtem, hogy olyan helyzetet teremtsek, mintha egy kincstárjegy vagy egy Mol-részvény tulajdonosa lennék. Elszakadtam a tulajdonom működtetésétől. Megszüntettem minden vezető tisztségviselői megbízásomat, képviseleti és utasítási jogomat. Tulajdonosi jogaim gyakorlását kormánytagságom idejére egy tőlem független személyre ruháztam át.
>> Azért mégsem egyenértékű az Altus Rt. százszázalékos tulajdonosának vagy tíz darab Mol-részvény birtokosának lenni.
- A korlátozó, tiltó szabály nem elég. Tisztességes, átlátható mindennapi magatartás kell. Ha azt kérdezik, lehet-e csak jogszabá-lyokkal százszázalékos biztonsággal kínai falat húzni a magánérdek és a közfeladat-vállalás közé, a válaszom az, hogy nem. De a becsület nem rendelet vagy törvény dolga. Amit teszek, túlmutat a jogi korlátozásokon: nem veszek részt a cég irányításában. Csak ellenőrzési jogaim vannak, nem vagyok aktív. És nem azért, mert félek a támadásoktól, hanem mert ezt tartom járható útnak.
>> Nem akkor lenne egyértelmű
minden, ha megválna tulajdonától?
- Akkor a cégből pénz lenne. A pénzből részvényeket és állampapírokat vásárolnék. A vagyonom két lépés után ugyanolyan formában jelenne meg, mint most: részvényben. Az eladással a vagyon nem megszűnik, hanem átalakul.
>> Nem gondolt arra, hogy mégis
eladja az Altus Rt.-t?
- 1998 után egy a Gripen-ügylethez hasonló offsetmegállapodással az Altus-részvények egy részét eladtam volna, hogy a vételárból a Motimban tőkét emeljek. Végül másként alakult, ám a célom akkor sem az volt, hogy üzleti hátteremet gyengítsem. Ellenkezőleg: cégeim piaci jelenlétét kívántam erősíteni.
>> Ön előbb politikus volt, majd
üzletember lett. Most ismét politikusnak áll. Egyszerű mozogni e "kategóriák" között?
- Nem lehet egyszerre gyanakodva tekinteni a megélhetési politikusokra és az erős szakmai, üzleti háttérrel a politika világába érkezőkre. Vagy-vagy. Szerintem legyenek profi politikusok, akik húsz-harminc éves koruktól csak ezzel foglalkoznak, ebből élnek. De legyenek politikusok "civilek", oktatók, üzletemberek is. Azok, akik nem foglyai egzisztenciális helyzetüknek, talán jobban szem előtt tudják tartani a köz érdekét.
>> Írásaival 1999 környékén tért
vissza a politikához. Miért akkor? Miért épp karakteres MSZP-kritikával? Miért a harmadik utas ideológiával?
- A 90-es évek végén egyszer csak azt éreztem, jobban érdekel az üzleti vállalkozásaimon kívül lévő világ. Ez nem egyik napról a másikra történt, de volt egy kritikus pillanat. Megjelent Anthony Giddens Harmadik út című könyve, amelynek tartalma sok tekintetben felkavart. Felismertem, hogy van esély a hagyományos baloldalt meghaladni képes, korszerű gondolkodásra. Ebben a tükörben kritikusan szemléltem az MSZP-vel kapcsolatos történéseket, de nem igaztalanul, és remélem, nem is bántóan. Mind többet olvastam, és mindinkább nőtt bennem a közlési vágy. Úgy éreztem, muszáj leírnom, mit gondolok. Amint írásaim megjelentek, elkezdtek keresni, hívni.
>> Kik hívták?
- A baloldali értelmiség csoportjai, de - informálisan - szocialista politikusok is. A folyamat végén, 2001 tavaszán bekapcsolódtam az MSZP kampányába. Az utolsó hónapokban hajnaltól hajnalig mással sem foglalkoztam. Lelkem egyik fele kiszorította a másikat, és kiderült, hogy már nem üzletember vagyok.
>> Sokan úgy vélik, személyes
szepe volt abban, hogy végül Medgyessy Péter lett az MSZP miniszterelnök-jelöltje.
- Többen viszont azt állítják, hogy Medgyessy Péter neve már 2001-et megelőzően szóba került. Én csupán felszínes köszönő viszonyban voltam vele. Szorosabb kapcsolatunk kezdetén, 2001 tavaszán fölhívott, hogy találkozzunk. Ez már azután történt, hogy a Népszavában bejelentette, vállalná a kormányfőjelölti felkérést. Amikor megkeresett, azzal indított, hogy olvasta a cikkeimet, és izgatják a gondolataim. Így történt. De már megtanultam, hogy a mítoszokat nehéz lerombolni.
>> A kezdetektől feltűnő, hogy Medgyessy Péter nagyobb beszédeiben az ön írásaiból ismert gondolatok köszönnek vissza.
- Szerencsénk volt egymással, hiszen bizonyos dolgokról hasonlóan gondolkodunk. Nem tagadom, hogy legalább annyit tanultam tőle, mint amennyit ő végiggondolt abból, amit én mondtam és leírtam.
>> Miért vállalt kormányzati sze-
repet?
- Elfogadtam, hogy miután a kormányzat politikai karakterének meghatározása megtörtént, arra van szükség, hogy a kormány dinamikusan végre is hajtsa a politikáját. Ezt a politikát azzal is alá lehet támasztani, ha az új generációkra élhetőbb világot hagyunk, amelynek formálására kiválóan alkalmas a Gyermek-, Ifjúsági és Sportminisztérium.
>> Részt vesz az MSZP program-
bizottságának munkájában is.
- Hiller István, a bizottság elnöke sokakat felkért erre. Örülök annak, hogy közreműködhetek a baloldal és annak legnagyobb pártjának átalakításában, erősebbé tételében. A program nem egyszerűen egy papír, hanem sokak politikai akaratát magában foglaló szerződés. Ezért arra biztatom az MSZP tagjait, helyi szervezeteit, hogy ne azt akarják megvitatni, amit egyikünk-másikunk leír. Ehelyett folyjon nyílt vita, és a végén próbáljuk megfogalmazni, mi az, amiben egyetértünk.
>> Milyen lesz az MSZP tíz év
múlva?
- A pártot nagy, integratív, nyitott politikai mozgalomként látom. Az MSZP akkor tud tartósan sikeres lenni, ha megreformált jóléti programjával karakteres baloldali politikát képvisel, és egyidejűleg bátorítja a versenyt, elismeri a teljesítményt, több lehetőséget teremt az elöl járóknak. Mindez a blairi "jog és felelősség kéz a kézben járnak" jelszóra rímel. Annyi differenciával, hogy Magyarországon milliós azok tábora, akik nem tudnak magukról gondoskodni. Fontos az egyéni felelősség újrafelfedezése is. A modern baloldal túllépett azon, hogy mindent az államtól várjon el, hogy a kapitalizmust - mint társadalom- és gazdaságszervezési módot - csupán taktikai kényszerből megkötött kompromisszumként fogadja el. A magyar baloldal kritikusan tekint a kapitalizmusra, de a hozzá való viszonyát a stratégiai partnerség jellemzi. Azt mondja: állam és piac, verseny és együttműködés, magán- és közfelelősség. Egyvalami változatlan. A kérdés, amelyre igennel vagy nemmel kell válaszolni: a közéleti-politikai együttműködés tengelyében a méltatlan társadalmi különbségek csökkentése áll, vagy sem. A baloldal elismeri: mi hozzuk létre a különbségek egy részét, tehát tennünk kell ellenük. A jobboldal nemmel válaszol. Erre az eltérő szemléletre épül a bal- és a jobboldal közötti kulturális és identitáskülönbség. Az, hogy mást gondolunk demokráciáról, hatalomról, népről, koronáról, globalizációról, nemzetről, köztársaságról.
>> Mit gondol a tőkéről? Milyen-
nek látja a gazdasági szereplők érdekérvényesítő képességét?
- A tőke elvált tulajdonosától, ezért gyors, rugalmas és mozgékony. De az ember nem ilyen. Az ember társadalma, állama sem. Ebből származik minden konfliktus. Mégsem a korlátozást, hanem az együttműködést, a hatékony társadalmi, politikai ellensúlyok megteremtését tartom járható útnak. A globális tőkére az erős globális civil világ, a hatékony nemzetközi politikai együttműködés a válasz. Nem kevesebb, hanem több és mélyebb globalizáció kell. A rugalmas tőke rugalmas munkaerőt kíván. És mivel a tőke érdekérvényesítő képessége erősebb, mint a munkáé, ezért a tőke képviselői is jobban képesek érdekeiket megóvni, mint a munkatulajdonosok, illetve azok képviselői. Így van ez Magyarországon is.
>> Egészséges a mai magyar bal-
oldal?
- Abban a tekintetben feltétlenül, hogy kifejezetten adaptív. Ez a legfontosabb tulajdonsága. Nincs még egy párt, amely ilyen tempóban alkalmazkodott volna a 90-es évek megváltozott körülményeihez.
>> Pragmatikusan, vagy értékel-
vűen tette?
- Egy ideig pragmatikusan, mert hosszú gyötrelem után belátta, hogy vallott értékeinek ellentmond a kommunistának nevezett társadalom- és gazdaságszervezési mód, a diktatórikus hatalomgyakorlás. A magyar baloldalnak azzal kellett szembenéznie, hogy a lódenkabátot ki kell cserélnie T-shirtre.
>> Sokszor úgy tűnt, csak sodró-
dik az MSZP.
- A lódenkabátra nem lehet felhúzni a T-shirtöt. Előtte le kell vetkőzni. A 80-as évek végétől a 90-es évek végéig a racionalitás volt a baloldali kormányzás vezérelve. Valóban volt egy pillanat, amikor úgy lehetett látni, a szocialisták nem képviselnek semmit. Az átépítkezés azonban természetes.
>> 1999-ban ön azt írta?
- ?hogy nagy a baj?
>> ?hogy az MSZP-t nem értékek, hanem érdekek tartják össze.
- Ma már 2003-at írunk, és az MSZP-ben érdemi vita zajlik ideológiáról és értékekről. Olyan, amilyen elképzelhetetlen volt a 90-es évek elején-közepén, amikor még nemekben fogalmazott a baloldal. Az hívta elő a vágyat az új politikára és áthangolt értékrendszerre, hogy nem érezte elégségesnek teljesítményét a jobboldallal szemben folytatott küzdelemben. Úgy éreztük, más, jobb, korszerűbb, több kell. Ez a felismerés megteremtette az igényt, hogy nézzünk szembe a nagy kérdésekkel. Például megelégedhetünk-e azzal, hogy a bérből és fizetésből élők pártja vagyunk? Idő kellett, hogy azt mondjuk: nem.
>> Fontos a szimbolikus politika?
- Abban sűrűsödnek össze a politikai szándékok és törekvések, az érzelmek és hitek. Amiről könyveket lehetne írni, az egy-egy gesztusban is megjelenhet, és hitelesen közvetítheti a szándékot. Akkor van baj, ha a szimbolikus politika üresen kong, nincs mögötte tartalom, szándék, terv.
>> Milyen a kormány és az MSZP kapcsolata?
- Kiegyensúlyozott és termékeny.
>> Többen úgy értékeltük: a mostani kormányátalakítással végleg bebizonyosodott, nem az MSZP-nek, hanem Medgyessy Péternek van kormánya.
- Az dönti el, kinek van kormánya, hogy a kormány kinek a programját hajtja végre. Ez a kormány az MSZP programjára épít. Egy kormány nem attól valamely párt kormánya, hogy darabszámra elérnek-e benne egy kritikus határt valamely párt vezető testületeinek tagjai. A kormány modern baloldali, balliberális orientációjú, és ebben az értelemben a lehető legjobbat teszi a mögötte álló pártokkal: növeli 2006-os választási esélyeiket.
>> Miniszterként melyek a leg-fontosabb tervei?
- Egyforma energiát kell fordítani a gyermek- és ifjúsági ügyekre és a sportra. A versenysport mellett cél a szabadidő- és iskolai sport lehetőségeinek bővítése, az ehhez kapcsolódó létesítményi feltételek javítása. Vannak jó jelek: a második fél évben több mint hárommilliárd forintos program indul a vidéki sportcélú létesítmények felújítására.
>> Több sikerrel kecsegtet ez a program, mint a stadionrekonstrukció, amely kudarcba fulladt?
- Attól függ, mit tekintünk sikernek. Ma Magyarországon a lakosság kevesebb mint 30 százaléka sportol több-kevesebb rendszerességgel. Siker lenne, ha ez 40-re vagy a most készülő sportstratégia tervezete szerint 50-re emelkedne.
>> Bevonható a tőke a sport tá-mogatásába?
- Közepesen. A tőke elvárja, hogy a befektetés hat-hét év alatt megtérüljön. Ez a sport egy nagyon apró szeletében működik csupán. Az az állítás, hogy a tőke mozgatja a sportot, nem igaz. Ki finanszírozza ma a magyar sportot? Jelentős részben a költségvetés, a szülők, az önkormányzatok. A tőke a következő években is a verseny- és a látványsportokban összpontosulhat, de biztos, hogy tartósan fennmarad a magán- és a közösségi szerepvállalás.
>> Növelhető a sportágak üzleti vonzereje?
- Bizonyos helyeken. Vannak műhelyek, ahol egy-egy ígéretes tehetség vagy jó mester kellő vonzerőt jelenthet az üzleti szférának. Meg kell teremteni a lehetőséget, hogy az ilyen helyekre bejöjjön a tőke. Kész receptek, igaz, nincsenek.
>> Elődje idejében fontos "nemleges" döntések születtek: nem kaptuk meg a jogot a labdarúgó-Eb megrendezésére, s elvetettük, hogy Magyarország pályázzon a 2012-es olimpiai játékokra. Ön könnyebb helyzetben van, mint Jánosi György?
- Két megalapozatlan pályázat ügye zárult le. A helyzetem annyiban könnyebb, hogy nem kell annyit foglalkoznom a múlt örökségével, mint Jánosi Györgynek. Szerintem a magyar sportot nem az állítja tartós fejlődési pályára, hogy megrendezünk több ezer milliárd forintért egy nagy világeseményt. Legyen bátorságunk nyugodtan építkezni, nem a kirakatnak dolgozni.
>> A 90-es évek közepén azt mondta, gondolt rá, hogy egyszer miniszterelnök lesz. Most is gondol erre?
- Azt a mondatot akkor úgy fejeztem be: szegény ország, van elég baja nélkülem is.
>> A miniszteri poszt felkészülés is lehet egy még nagyobb feladatra.
- Ha kell, százszor is elmondom, mi nem szeretnék lenni. Az ambícióim világosak: arra vonatkoznak, hogy tartósan modern baloldali politikát folytathassunk, és nyerjünk 2006-ban. Ami meg a posztokat illeti: türelemmel ismételem a nemeket. De persze tudom, hogy ez is a mítosz része.
>> A mítosz hasznot is hozhat.
- Vannak jó és rossz mítoszok. Ez a mítosz célponttá tesz.
>> Célponttá az teszi, hogy szerepet vállal a pártban és a kormányban, elmondja a véleményét, és mindenki a baloldal erős emberének tekinti önt.
- Nem erős, hanem hasznos szeretnék lenni. Olyasvalaki, akiről mások is azt gondolják: legalább annyit hozzátesz az ügyekhez, amennyit vártak tőle.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.