Miközben a politikusok és üzletemberek azt latolgatják, milyen gyakorlati következményei lesznek a közös energiapolitika intézményesítéséről szóló hét végi döntésnek, a közlekedési miniszterek ma egy sor olyan témáról egyeztetnek, amely szintén jelentős hatással lesz a gazdasági szereplőkre. A legfontosabbnak a teherjárművek úthasználati díjairól szóló vita ígérkezik. Brüsszel még 2003 nyarán terjesztette elő azt a javaslatot, amely az 1999-es irányelv módosítását célozza, ám a tervről azóta sem született egyezség. Jacques Barrot közlekedési biztos nagyon szeretné, ha végre előrelépés történne, hiszen ma az egyes tagországokban, sőt akár egyes útszakaszokon is nagyon eltérő a díjak kiszámításának módja és nagysága, valamint a beszedés módja.
Brüsszel nem akarja előírni, pontosan hány eurót kérhetnek az egyes kormányok vagy üzemeltető cégek a fuvarozóktól. A díjak kiszámításának elveit azonban részletesen rögzítenék: nemcsak a megtett út hosszától, hanem a forgalmi helyzettől, a teherautó kibocsátásától, a nap- és évszaktól is függene az öszszeg, és arra is lehetőség lenne, hogy a környezetvédelmi szempontból különösen kényes, például hegyvidéki szakaszokon jelentős felárat kérjenek.
A legjelentősebb változás azonban alighanem az lenne, hogy nemcsak az autópályákon kell díjat szedni, hanem azokon az alsóbbrendű utakon is, amelyeket különben tömegesen vennének igénybe az autópályadíjat megspórolni akaró kamionosok. Ez jó hír az érintett települések lakosságának, a fuvarozók pedig azzal vigasztalódhatnak, hogy a kiskapuk bezárása révén talán alacsonyabbak lehetnek az átlagos díjak. (TG)
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.