A mostani válságnak három fő kiváltó oka volt. Az egyik, hogy tavaly – furcsa módon éppen a Moszkva-barát Viktor Janukovics miniszterelnöksége idején – Ukrajna nem fizette ki a 2007. évi földgázszállítások ellenértékét, több mint egymilliárd dollárt. A volt kormányfő talán úgy hitte, hogy a szovjet idők szellemében a Kreml ezzel támogatja őt. A hivatalos indok szerint azonban az ellentételezés azért maradt el, mert az árut Közép-Ázsiából és nem Oroszországból érkezett földgáznak tekintették. Gyenge lábakon álló érv, hiszen – és ez a Gazprom-export Achilles-sarka – a közép-ázsiai „kék fűtőanyag” is az orosz mamutvállalat által legalább felerészben tulajdonolt közvetítőkön keresztül jut Ukrajnába.
A legújabb földgázháború két másik okát éppen a közvetítők jelentik. Kijevben az váltott ki nemtetszést, hogy ukrán részről idáig a Viktor Juscsenko elnök mögött álló gazdasági csoportok voltak a transzfer haszonélvezői. Ezt pedig nem tűrhette az egykori kijevi gázipari miniszter, a hatalomba könyörtelen küzdelem nyomán most visszatért Julija Timosenko, aki egyik legelső miniszterelnöki lépéseként törvényen kívül helyezte az e gazdasági csoportok által működtetett közvetítő céget, hogy a saját embereit juttassa „helyzetbe”.
Végül a nyílt ellentétté váló konfliktus harmadik oka a küszöbönálló oroszországi elnökválasztás volt: az azt kísérő ideges vagyon- és befolyás-újraelosztás. Ennek három hete az orosz–ukrán földgáz-kereskedelem szempontjából látványos megnyilvánulása volt a 2006. januári konfliktus óta közvetítőként évi több milliárd dollárt kasszírozó, 50 százalékban a Gazprom tulajdonában lévő RoszUkrEnergo másik 50 százaléka mögött sejtett Szemjon Mogiljevics váratlan moszkvai letartóztatása. Ez azt jelentette, hogy a Kreml és külön is a Gazprom felügyelőbizottsági elnöki székéből az orosz állam élére készülő Dmitrij Medvegyev ejtette „Szeva bácsit”. Vagyis: szabad a pálya.
A fejleményekhez követnünk kell a „kék fűtőanyag” szövevényes útját. Ha Kijev nem akarta (nem akarta!) a szomszédos országokban érvényesített 330 dolláros ezer köbméterenkénti árat megfizetni a Gazprom által kitermelt orosz földgázért, akkor keverni kellett a 140 dolláros közép-ázsiai áruval, amelyet a RoszUkrEnergo a türkmén–üzbég határon, átlag 140 dolláros ezer köbméterenkénti áron vett át, és ezt az évi 55 milliárd köbméteres mennyiséget a Gazprommal való megállapodás alapján az orosz–ukrán határra szállította. Ott 179 és fél dolláros áron átvette tőle az Ukrgaz-Energo nevű cég, amely 50-50 százalékban ugyancsak az ukrán Naftohaz és ismét csak a RoszUkrEnergo tulajdonában állt.
Az Ukrgaz-Energo vámkezeltette az árut, kifizette a húszszázalékos adót, majd 25 milliárd köbmétert eladott a Naftohaz különböző leányvállalatainak, 30 milliárd köbmétert pedig – immár 230 dolláros áron – a végfelhasználóknak. A közvetítők által bezsebelt, néhány egyszerű szorzási művelettel kiszámítható milliárdos haszon sorsáról semmiféle információval nem rendelkezünk. Pedig lehet, hogy ez adná meg a választ arra a kérdésre, vajon miért menesztette a Kreml a RoszUkrEnergót az oroszországi elnökválasztással járó politikai bizonytalanság közepette. Az egyik ukrán földgázvállalat vezetője, Jurij Korovin el is szólta magát, amikor úgy fogalmazott, hogy a RoszUkrEnergo kiiktatása „szükségtelenné teszi, hogy az orosz vezetés a közvetítő cég érdekeit szem előtt tartva, mesterségesen alacsony áron tartsa” az Ukrajnába szállított földgáz árát.
A két államfő most a Kremlben megegyezett, hogy a Gazprom és a Naftohaz fele-fele arányban történő részesedésével új közvetítő cég alakul. Ebből teljesen kimarad a RoszUkrEnergo 45, illetve 5 százalékos részvénycsomagjával rendelkező Dmitrij Firtas és Ivan Furszin, akik mostanában minden lehetséges fórumon tagadják Mogiljeviccsel való kapcsolatukat. A Gazprom az új vállalatban meghagyja korábbi képviselőit, az ukrán félre pedig rábízza, kit jelöl Kijev képviselőjének.
A Kreml ezzel alattomosan szítja Juscsenko elnöknek és Timosenko miniszterelnöknek a két politikus mohó gazdasági holdudvara által ösztökélt, néha nyílt marakodássá fajuló vetélkedését. Ez máris elkezdődött azzal, hogy az ukrán biztonsági és védelmi tanács eljárást kezdeményezett, amelynek célja, hogy a Timosenko iránt lojális menedzserek által irányított Naftohazt az államfő ellenőrzése alá helyezze.
Az ilyen felállásban utolsó orosz–ukrán csúcstalálkozón Putyin szinte észrevétlenül még mást is elért a saját kijevi támogatói által sarokba szorított Juscsenkótól. Könnyedén beleegyezett, hogy a tavalyról felhalmozódott adósságot a Gazprom követelésével ellentétben a Naftohaz Ukrajini ne az idei, jóval magasabb árakon törlessze. Megszerezte viszont Juscsenko beleegyezését, hogy Kijev beengedje a Gazpromot a belső ukrán piacra. A Kreml hátszelével előrenyomuló orosz energetikai lobbi évek óta ezt igyekszik elérni Európa számos országában. Ukrajnában most sikerült: a kiskereskedelmi forgalom felét átengedik az orosz mamutvállalatnak.
Moszkva számára ebben az elvi engedményben nem a profit a legfontosabb, bár a legfrissebb adatok szerint 2007 első háromnegyed évében folytatódott a Gazprom gazdasági mutatóinak immár trendnek minősíthető romlása. A Kreml által „kézivezérelt” energetikai nagyvállalatnak azért is lényeges kulcspozíciót szerezni a belső ukrán piacon, mert az ország három legfőbb közjogi méltósága alig egy hónapja levélben kérte a NATO vezetését, hogy kezdjék el a Kijev csatlakozásáról folytatott tárgyalásokat. A Gazprom most már, hogy „területen belül van”, bármikor, bármilyen áremelést végrehajthat.
A szerző az ELTE tudományos főmunkatársa
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.