A világ jegybankjai elkezdték megvitatni a digitális jegybankpénz (central bank digital currency – CBDC) ötletét, és mostanra még a Nemzetközi Valutaalap (IMF), illetve annak vezérigazgatója, Christine Lagarde is nyíltan beszél annak előnyeiről és hátrányairól.
Ez a vita azonban megkésett. A készpénzt egyre kevésbé használják, és szinte el is tűnt olyan országokban, mint Svédország és Kína. Ugyanakkor a digitális fizetési rendszerek – a PayPal, a Venmo, illetve más rendszerek a nyugati országokban, az Alipay és a WeChat Kínában, az M-Pesa Kenyában, illetve a Paytm Indiában – vonzó alternatívát nyújtanak az egykor a hagyományos kereskedelmi bankok által biztosított szolgáltatásokkal szemben.
A legtöbb ilyen fintech innováció még mindig kapcsolódik a hagyományos bankokhoz, és semelyik sem alapul a kriptodevizákon vagy a blokkláncon. Hasonlóképpen, ha valaha is kibocsátanak majd digitális jegybankpénzt, annak sem lesz köze ezekhez a túlhájpolt blokklánc-technológiákhoz.
Mindenesetre az idealista kriptodeviza-fanatikusok úgy tekintenek arra a tényre, hogy a döntéshozók a digitális jegybankpénz lehetőségét vizsgálják, mintha az annak lenne a bizonyítéka, hogy még a központi bankoknak is szükségük van blokkláncra vagy kriptodevizára, hogy szerepet kaphassanak a digitális devizák világában. Ez teljesen nonszensz elgondolás. A digitális jegybankpénz valószínűleg az összes magán digitális fizetési rendszert kiváltaná, függetlenül attól, hogy az hagyományos bankszámlához vagy kriptodevizákhoz kapcsolódik.
Csak a kereskedelmi bankoknak van hozzáférésük a jegybanki mérlegekhez, és a jegybanki tartalékokat már most is digitális devizákban tartják. Emiatt olyan hatásosak és költséghatékonyak a jegybankok a bankközi fizetések közvetítésében és a hitelezési tranzakcióknál. Miután a magánszemélyek, a cégek és a nem banki pénzügyi intézmények nem élvezik ugyanezt a hozzáférést, nekik az engedéllyel rendelkező kereskedelmi bankokat kell igénybe venniük saját tranzakcióik lefolytatására. A bankbetét így a magánpénz egy olyan típusa, amelyet a nem banki magánszereplők közötti tranzakciókra használnak. Ebből adódóan még a teljesen digitális fizetési rendszerek, mint az Alipay vagy a Venmo, sem tudnak a bankrendszeren kívül működni.
Azzal, hogy lehetővé tenné a magánszemélyeknek a jegybankon keresztüli tranzakciókat, a digitális jegybankpénz a feje tetejére állítaná a rendszert, csökkentve a készpénz, a hagyományos bankszámlák, sőt még a digitális fizetési szolgáltatások szükségességét is. Még jobb, hogy a digitális jegybankpénznek nem kellene támaszkodnia a kriptodevizák alapjait képező „engedély nélküli”, „megbízhatatlan” elosztott főkönyvekre. Elvégre is a központi bankok már rendelkeznek olyan, központosított, engedélyhez kötött, nem elosztott főkönyvvel, amely lehetővé teszi a fizetések és a tranzakciók biztonságos, zökkenőmentes végrehajtását. Egyetlenegy felelősen gondolkodó jegybankár sem cserélné le ezt a rendszert egy blokkláncon alapuló szisztémára.
Ha majd kibocsátanak digitális jegybankpénzt, akkor az azonnal ki fogja szorítani a kriptodevizákat, amelyek nem olcsók, nem biztonságosak és lényegében nem decentralizáltak. A kriptodevizák támogatói viszont úgy gondolják, hogy azok továbbra is vonzók lesznek azok számára, akik anonimok akarnak maradni. Mint ahogy azonban a magánbankbetéteknél, a digitális jegybankpénz tranzakcióit is lehet majd anonim módon végezni, és a számlatulajdonosra vonatkozó információkhoz, ha szükséges, csak a bűnüldöző vagy szabályozó hatóságok férhetnek hozzá, ahogy az most is történik a magánbankok esetében. Emellett a kriptodevizák, mint a bitcoin, valójában nem anonimok, mivel a kriptopénztárcákat használó egyének és szervezetek digitális lábnyomot hagynak maguk után. Továbbá a bűnüldöző hatóságok szigorúan lépnek fel az olyan kísérletekkel szemben, amelyek teljes titoktartás mellett próbálnak kiépíteni kriptodevizákat.
Amennyiben a digitális jegybankpénzek kiszorítják majd az értéktelen kriptodevizákat, az üdvözlendő fejlemény lesz. A fizetések magánbankoktól központi bankok felé történő transzferálásával a digitális jegybankpénzen alapuló rendszer áldás lenne a pénzügyi inklúzió szempontjából is. A bankkapcsolattal nem rendelkező emberek millióinak lenne ugyanis így hozzáférése a szinte ingyenes, hatékony fizetési rendszerhez a saját mobiltelefonján keresztül.
A digitális jegybankpénzekkel kapcsolatban a fő probléma az, hogy feldúlnák a részleges banki tartalékképzésen alapuló rendszert, amelyben a kereskedelmi bankok úgy teremtenek pénzt, hogy többet hiteleznek, mint amennyi összeget likvid betétekben tartanak. A bankoknak szükségük van a betétekre, hogy hiteleket tudjanak nyújtani. Ha minden magánbankbetétet a digitális jegybankpénzbe helyeznének, akkor a hagyományos bankoknak a kölcsönözhető források közvetítőivé kellene válniuk, vagyis hosszú távú forrásokat vennének fel, hogy hosszú távú hiteleket tudjanak finanszírozni.
Más szóval, a részleges banki tartalékképzésen alapuló rendszert egy teljes körű tartalékképzésen alapuló, főként a jegybank által adminisztrált bankrendszer váltaná fel. Ez egy pénzügyi forradalommal érne fel, és sok haszna lenne. A jegybankok sokkal jobb helyzetben lennének a hitelbuborékok kontrollálása, a bankpánikok megfékezése, illetve a magánbankok kockázatos hitelezési döntéseinek szabályozása terén.
Mindeddig egyetlenegy ország sem döntött úgy, hogy ezt az utat választja, talán azért, mert ezzel radikálisan megszűnne a magánbankszektor közvetítő szerepe. Az egyik alternatíva az lenne, hogy a jegybankok visszahiteleznék a magánbankoknak a betéteket, amelyeket a digitális jegybankpénzbe helyeztek. De ha a kormányzat lényegében a bankok kizárólagos betételhelyezője és forrásbiztosítója lenne, akkor egyértelműen előállna a hitelezési döntésekbe való állami beavatkozás kockázata.
Christine Lagarde a maga részéről egy harmadik megoldás mellett áll ki: ez pedig az állami-magán partnerség a jegybankok és a magánbankok között. „A magánszemélyek pénzügyi cégeknél tarthatnának betéteket, azonban a tranzakciók digitális devizában történnének a cégek között” – mondta nemrégiben a szingapúri fintechfesztiválon. „Hasonlóképpen a mostani helyzethez, csak ez a másodperc töredéke alatt történne. Ennek a rendszernek az az előnye, hogy azonnali, biztonságos, olcsó és potenciálisan félig anonim lenne. Továbbá a jegybankok megőriznék szerepüket a fizetések terén.”
Ez egy okos kompromisszum, de néhány maradi gondolkodású majd azzal fog előállni, hogy nem oldaná meg a részleges banki tartalékképzésen alapuló rendszer problémáit. Fennmaradna a bankpánikok és a magánbankok által teremtett pénz okozta hitelbuborékok kockázata, és továbbra is szükség lenne a betétbiztosítási rendszerekre és a végső hitelező jelentette támogatásra, ami már önmagában morális kockázatot teremtene. Ezeket a kérdéseket a szabályozási rendszer és a bankfelügyelet révén kellene kezelni, és ez nem feltétlenül lenne elegendő a jövőbeli banki válságok megelőzésére.
Egy megfelelő időben a digitális jegybankpénzen alapuló teljes körű tartalékképzés, illetve a hitelezhető források közvetítői képesek lehetnek egy jobb és stabilabb pénzügyi rendszert teremteni. Ha ennek alternatívája a válság által megtépázott, részleges banki tartalékképzéses rendszer és a kriptodevizák disztópiája, akkor nyitottnak kell lennünk az előbbi elgondolásra.
Copyright: Project Syndicate, 2018
www.project-syndicate.org
Nouriel Roubini, a New York-i Egyetem
közgazdászprofesszora, a Roubini Macro Associates vezérigazgatója
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.