Megjelent a 2025-re meghirdetett fogyasztóvédelmi célellenőrzések programja


A 2025-re kiadott Fogyasztóvédelmi hatósági ellenőrzési és vizsgálati program (EVP) számszerűen 39 témavizsgálattal debütál, az egyes témavizsgálatokon belül mintegy 50 különböző témakörben zajlanak majd a fogyasztóvédelmi hatósági hatáskörben eljáró kormányhivatalok célirányos ellenőrzései, mintavételekkel egybekötött termékbiztonsági vizsgálatai.

Külön célkeresztbe esnek 2025-ben a harmadik országból érkező termékek, melyek átfogó fogyasztóvédelmi ellenőrzésre számíthatnak, ahogyan az online piacterek piacfelügyeleti ellenőrzése, vagy éppen az ingatlanközvetítők általános szerződési feltételeinek vizsgálata és a vámudvarokat érintő, eseti jelleggel történő kitelepülés keretében végzett ellenőrzések is új színfoltként jelennek meg a korábbi évekből megszokott ellenőrzési palettákhoz képest. Az említett célpontokra irányuló hatósági figyelem kétségtelenül indokolt, hiszen az egész belső piacon és hazánkban is aggasztó a nem uniós gyártású és nagy volumenben az uniós állampolgárok otthonaiba bekerülő termékek biztonságosságának hiánya. Pedig az Európai Unióban csak és kizárólag biztonságos termék forgalmazható, vagyis olyan, amelyik a rendeltetésszerű felhasználás során semennyi, vagy a létező legminimálisabb kockázatot jelenti a fogyasztó életére, egészségére. Leegyszerűsítve: nem tűzveszélyes, nem áramütés-veszélyes, nem mérgező, nem hordozza fulladás, vágás, beszorulás, hallás- vagy látáskárosodás kockázatát.
Kiemelést érdemel a 2025-ös EVP-ből, hogy emiatt a termékbiztonsági ellenőrzések fókuszában maradnak jövőre is a játékok, különösen a három év alattiaknak szánt csörgők, plüssök, fürdőjátékok, de új elemként a bőrrel érintkező, lágy műanyag termékek – pl. mobiltok, irattartó tok – ftaláttartalmának mintavételi terv alapján történő ellenőrzésére is sor kerül, ahogyan a lítiumakkumulátorral működő, hordozható lámpatestek, a kézi szerszámok és építési termékek, valamint a gyermekeknek szánt kozmetikai termékek és az állatfelszerelések piacfelügyeleti vizsgálataira szintén számítaniuk kell a forgalmazóknak, importőröknek, gyártóknak, webruházaknak. Nem ússzák meg a piacfelügyeleti fókuszt az univerzális akkumulátortöltők, a magas illékony szerves vegyület tartalmú festékipari termékek, a tetoválófestékek, a kül- és beltéri díszvilágítási füzérek és a karácsonyi dekorációs termékek sem.
Bár örökzöld ellenőrzési területnek mondható a hagyományos és az elektronikus kereskedelem fogyasztóvédelmi ellenőrzése, 2025-ben az említett kereskedelmi csatornákon történő termékértékesítést a fogyasztóvédelem új felhanggal, fenntarthatósági szempontból is ellenőrzi, vagyis megéri a megalapozatlanul környezetbarát, „zöld” kereskedelmi kommunikációkat – melyeket gyakran a „greenwashing” kifejezéssel illetünk – mellőzni.
Lesznek ellenőrzések, melyek a vásárlói érdekek védelme érdekében hozott kormányzati intézkedések érvényesülésére, az árfigyelő rendszerre vonatkozó előírások betartására koncentrálnak, de emellett a légi utasok jogainak érvényesülésére is fokozott hatósági figyelem irányul majd.
Jövőre is górcső alatt marad a kellékszavatossági és jótállási igények szabályos intézésének ellenőrzése és a veszélyes termékek keresése, mind a hagyományos, mind az online kereskedelmi forgalomban.
Végül említést érdemel, hogy nem marad el a dohánytermékek ellenőrzése, de az általános reklámszabályok, az energiacímkézés, a 18 éven aluliakat védő egyes értékesítési és kiszolgálási szabályok betartásának figyelemmel kísérése sem. Gyerektáborok, játszótéri eszközök, videójátékok és pelenkák ellenőrzését is betervezték 2025-re, valamint a „mentes” élelmiszerek és az étrend-kiegészítők is célkeresztben lesznek. A csecsemőknek, iskolásoknak és felnőtteknek szánt textiltermékeket szintén ellenőrzik megtévesztő jelölések kapcsán a hatóságok jövőre.
Összességében egy igen széles spektrumú jövő évi fogyasztóvédelmi ellenőrzési menetrenddel kell számolnia minden vállalkozásnak, méghozzá azzal, hogy a korábbi években megszokottakhoz képest is nagyobb hangsúlyt kap 2025-ben a termékbiztonság.
Az uniós jogalkotó a tagállami szabályozásokat a fogyasztók biztonsága érdekében „összezárta”, megszüntette a korábbi kiskapukat. Az uniós Piacfelügyeleti Rendelet mellé belépő, a 2024. december 13. napjától alkalmazandó Általános Termékbiztonsági Rendelettel a nem élelmiszertermékek szektorában (pár termékkör kivételével) valamennyi gazdasági szereplőnek számolnia kell a 2025-ös EVP tanulmányozásakor, és a preventív felkészülés során különösen, melynek költsége a megfelelés hiánya esetére rögzített, akár több milliárd forint összegű bírságok jelentette költségek töredéke lehet. Megéri időben és jól felkészülni.











