>> Sokkoló miniszterelnöki bejelentéssel derült ki az államháztartás tetemes idei hiánya. Tudatos lépés volt, vagy kommunikációs baki?
- Megértem, hogy a piacot és a közvéleményt meglepte a hír, ugyanakkor világosan látni kell, hogy a deficit növekményében nincs olyan tétel, amely nem nyilvános, vagy eddig nem ismert információn alapulna. A felkészült elemzők tisztában is voltak a kvázi költségvetési politika hiányt növelő hatásával. Amúgy a miniszterelnök a jövő évi költségvetésről tájékoztatta az MSZP-frakciót a bejelentéskor, márpedig ennek keretében módosítjuk az idei számokat.
>> A félezer milliárdos hiánynövekedés valóban nem semmi, az éves központi költségvetés nyolcada.
- Az államháztartás hiányára vonatkozó prognózisaink nem voltak rosszak. Azok a tételek, amik megemelték a hiányt, nem képezték részét a hivatalos deficitnek, bár mindenki tudhatta, hogy léteznek. Ezek már az előző kormány által a költségvetésen kívül, vonal alatt elköltött tételek. Lehet arról vitatkozni, hogy a hiány nagyobb-e, vagy nem annál, amit korábban mondtunk, de ez irreleváns. Köztudott volt például, hogy mennyi a MÁV adóssága és az is, hogy az autópálya-építést nem lehet kigazdálkodni a matricadíjakból, így állami garanciás hitelekből finanszírozták, vagyis állami kötelezettségek. Ezek nélkül a hiány éppen a korábban jelzett 5,5-6 százalék lenne.
>> De van olyan tétel is, amelyet ráértek volna jövőre is beemelni a költségvetésbe. Mi alapján válogatott, hogy mi kerüljön bele a konszolidációs csomagba?
- Lehetett volna úgy dönteni, hogy a MÁV-ot egy-két-három év múlva konszolidáljuk. A kormány nem így határozott, mégpedig azért, mert a fejünkbe vettük, hogy egyszer s mindenkorra kibogozzuk a költségvetés szálait.
>> Márpedig sokan hátsó szán-dékokat keresnek az előre hozott tételekben.
- Két év múlva számon lehet kérni rajtam, ha addigra nem hoztuk rendbe a MÁV finanszírozását. Az, hogy most tettük be a költségvetésbe, az én értelmezésemben annyit jelent: világos és egyértelmű módon kimutattuk az előző kormány ténykedését ott, ahol azt korábban is ki kellett volna. Egyszerűen a helyére tettük az elmúlt két-három év folyamatait, ami azért a költségvetés kiadásai szempontjából sem lesz hátrányos. Ha ugyanis eddig is az állam lett volna a finanszírozó, akkor 30-40 bázispontot is megtakarítottunk volna. Ez több száz milliárdos hitelösszegnél már milliárdos tétel.
>> Az autópálya-építés továbbra sem került ki a botránytémák köréből. A jövőre tervezett előirányzatból nemigen lesz a ciklus végére megvalósítható az ígért 800 kilométernyi autópálya és gyorsforgalmi út.
- Ez nem így van. A kormány által elfogadott költségvetés jó alapot teremt arra, hogy az autópálya-építési elképzelések teljesülhessenek. Azt pedig senki nem ígérte, hogy évente pontosan 200 kilométert építünk meg. Az EU-csatlakozás után további támogatásokra számíthatunk, és ez mindenképpen gyorsíthatja a programot.
>> Becsülendő, hogy itt egy év-nél hosszabb távra vállalna elkötelezettséget a kormány. De miniszterré választásakor még külön középtávú költségvetési törvény elkészítését is szükségesnek tartotta, amely 4 évre előre lefektetné a költségvetés főbb előirányzatait. Ennek eddig nyoma sincs. Milyen megfontolásból?
- A kormányprogram tartalmazza ezt az ígéretet, de miután az EU-csatakozási tárgyalások csak az év utolsó két hónapjában zárulnak le, ezért nem állt rendelkezésre minden információ a tervezéshez. Ilyen módon ez a jövő év első felének feladata lesz.
>> Az ellenzék máris nadrágszíj-költségvetésnek nevezi a jövő évit. Mi lesz 2004-ben, ha a tárcáknál már nem lehet további megszorításokat elérni?
- 2003 nem a megszorítások éve lesz, hanem a takarékosságé. És ennek sosincs vége, az adófizetők pénzének elköltésében mindig a takarékosságnak és a racionalitásnak kell lennie a vezérelvnek.
>> Egyes területeken - például honvédelem - elég komoly ultimátumokat kaptak. Lehet - esetleg forrásátcsoportosítással - növelni az erre fordítható kiadásokat?
- A képviselők a parlamenti vitában még forrásátcsoportosításokat kezdeményezhetnek, ezt természetesnek tekintem, és ebben ésszerű kompromisszumok is köthetők, ha nem növelik a kormány által elfogadott deficitet. A honvédség jövő évi előirányzatainál egyébként nem látok problémát.
>> Szépségfolt lesz a következő évben az is, hogy az átlagos bérek továbbra is belecsúsznak a legfelső adókulcsba. Szocialista politikusok ezt korábban többször is kifogásolták.
- Én eddig nem emlegettem szépségpöttyöket. A lényegre térve: nem ígértük, hogy ezt 2003-ban meg tudjuk változtatni. Pontosan azért, hogy világos legyen a kormány elkötelezettsége, az adótörvényekbe már most bekerült a 2004-es adótábla, amely további könnyítéseket tartalmaz majd.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.