A skandináv államok gyakorlatban is életbe léptetett "Schengen-tagságával" immár tizenötre nőtt azon európai országok száma, amelyek a személyforgalomban megszüntették az egymás közötti határellenőrzést (VG, 2001. március 23.). A tagjelöltek számára a Schengen-egyezmény sok előnyt kínál, viszont kétszeres terhet is jelent. Részint, mert lényegében valamennyien az EU valamely külső határáért felelnek majd, részint pedig azért, mert uniós részről már jó előre kikötötték: a folyamatban lévő csatlakozási tárgyalásokon nem fogadnak el újabb tartós kimaradási kérelmet az egyezmény teljesítése alól. (Ez eddig -- különleges földrajzi helyzetükre hivatkozva -- Nagy-Britanniának és Írországnak adatott csak meg.)
Így viszont a Schengen-acquis átvétele és végrehajtása ugyanolyan tagsági feltétel, mint a 80 ezer oldalnyi közösségi joganyag bármely más része. Mindehhez Magyarország számára egyelőre bizonytalansági tényezőként járul, hogy mindmáig nem kapott mérvadó választ arra, vajon a hat, ma még nem EU-tag szomszédja közül melyek felé is lehet indokolt a teljes értékű Schengen-határ megteremtése.
EU-részről júniusra ígérik a bel- és igazságügyi fejezet kapcsán az "érdemi" közösségi álláspont asztalra tételét. A magyar kormány addig is abból a munkahipotézisből indul ki, hogy -- a csatlakozás feltételezhetően azonos vagy közeli időpontjai miatt -- Szlovénia és Szlovákia felé csak a szorosan vett határellenőrzést (így a zöldhatárvédelmet) erősítik meg, ám a Schengen-határok esetében szokásos teljes infrastruktúrát -- például külön belépési folyosók rendszerét -- nem építik ki.
Magyar részről vallják, hogy az előkészületek megfelelő tempóban haladnak. Miként Pintér Sándor belügyminiszter múlt heti brüsszeli látogatása során elmondta, EU-forrásokból és a magyar költségvetésből -- a finanszírozás fele-fele alapon történik -- összesen 72 millió eurónyi határrendészeti projekt fut jelenleg. Ebben még nincsenek benne a határátlépők infrastruktúráját célzó fejlesztések, csak a határellenőrzés -- az előbbinél is létezik EU-segély, ám ott a határ menti együttműködés keretében lehet támogatásért pályázni (a határellenőrzés fejlesztésének részleteit lásd keretes írásunkban). Szakértők szerint összességében ez a 72 millió euró elegendő lehet, hogy 2002 végére a technikai feltételeket tekintve Magyarország megfeleljen a határvédelmi elvárásoknak.
Arra is emlékeztetnek azonban, hogy mindez legjobb esetben is csak az EU-tagsági feltételek teljesítését jelenti, és nem vezet el automatikusan Schengen-országba is. A Schengen-tagság elérése ugyanis két szakaszból áll: egyfelől a technikai és személyi feltételek megteremtéséből, ami alapján az adott ország alkalmassá válhat a schengeni egyezmény aláírására, másfelől egy további, minimum másfél-két éves ellenőrzésből és -- szakértők között "finomhangolásnak" nevezett -- begyakorlásból. Az utóbbinak része az egyezményben részt vevő országok közös számítógépes adatbankjára -- az eddigi SIS--1-re -- való rákapcsolódás is. (Ehhez például a taggá válásig egyáltalán nem lehet hozzáférni.) A megfigyelés általában egy évig tart, ez idő alatt a már Schengen-tagok azt ellenőrzik, hogy mennyire működik hatékonyan a leendő új tagtárs határvédelmi rendszere, rá lehet-e bízni a közös térség külső határainak felügyeletét.
Mindez azt is jelenti, hogy ha Magyarország 2004. január 1-jén az unió teljes jogú tagjává válik, úgy a gyakorlati Schengen-belépőig még legalább egy-másfél éven át akadnak majd további teendők. Ez egyébként igaz az EU-oldalra is, ahol az említett SIS-adatbázis a mostani skandináv kibővüléssel betelt, és csak 2004--2005-re várható az SIS--2 rendszer végleges beüzemelése.
Az érem másik oldala, hogy hiába leszünk már EU-tagok, az osztrák--magyar határ mindaddig schengeni marad, amíg nem válik teljeskörűvé a magyar Schengen-tagság is. Miként Juhász Endre magyar EU-nagykövet fogalmazott a napokban: hasonlatosan az egységes valutához, az EU-tagság itt is még csupán a belépőt és a potenciális lehetőséget jelenti ahhoz, hogy hosszabb-rövidebb átmeneti idő után a szűkebb belső integráció teljes jogú tagjai lehessünk. Másfelől viszont az EU-acquis a garancia rá, hogy végső bekövetkeztét ha akarnánk sem tudnánk elkerülni. Persze nem is akarjuk.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.