Az 1990-ben még 4 millió vendéget fogadó bolgár idegenforgalmi ágazat 1994-re válságba került, az 1997-ben erőre kapó magánosítás azonban meghozta az eredményét. Tavaly már 2,3 millió turista látogatott az országba, ami a megelőző évhez képest 13 százalékos emelkedést jelent. Az 1,07 milliárd dolláros bevétel 15 százalékkal volt nagyobb, mint 1999-ben.
Igaz, a folyamat áldozatokat is követelt. Az értékesített nemzeti légitársaság, a Balkan Air -- 113 millió dolláros adóssággal -- nemrégiben omlott össze. A bolgár privatizációs ügynökség vádja szerint a társaság 75 százalékát megvásárló izraeli Zeevi pusztán az újjászervezés első -- a működtetéshez nem szükséges értéktárgyak eladásával pénzt hozó -- fázisát hajtotta végre, ennek hozamát azonban nem forgatta vissza a cégbe. A Zeevi ellenben a kormányt vádolja szerződéses kötelezettségei teljesítésének elmulasztásával.
A kritikusok azért is támadták a magánosítási folyamatot, mert az lehetővé tette nem hatékony vállalatok túlélését. A privatizáció 1992-ben kezdődött, de az egykori kommunisták 1993-as hatalomra kerülésekor gyakorlatilag leállt. A folyamat -- egy pénzügyi válság után, az IMF nyomására -- 1997-ben indult újra. A kormány azonban elsősorban az alkalmazottak és a vezetők tulajdonszerzését támogatta, ami a bírálók szerint tág teret adott a korrupciónak, és olyan tulajdonosokat teremtett, akik nem voltak képesek a szükséges beruházások megvalósítására.
Levon Hampartzumian, a privatizációs ügynökség vezetője azonban úgy látja, hogy a tavaly decemberben életbe léptetett szabályozás nagyobb mozgásteret ad a lehetséges befektetőknek. Az alkalmazotti és vezetői kivásárlások pedig szerinte hasznos célt szolgáltak, hiszen azok révén a külső befektetők megnyerésére képtelen, kisebb vállalatok is versenyben maradhattak.
Alekszander Bozskov, az ügynökség korábbi vezetője szerint az ország ma mindenképpen máshogy nézne ki, ha a magánosítási folyamat nem szakad meg 1992-ben. A 97-ig tartó egy helyben topogást elszalasztott lehetőségként értékeli.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.