A szociáldemokrata párt (SPD) tervei szerint a második szolidaritási egyezmény keretében a következő tíz évben összesen 210 milliárd márkát költene a német állam a keleti tartományok fejlesztésére. Az évről évre degresszíve csökkenő támogatások mintegy kétharmada az úgynevezett kiegészítő átutalások, egyharmada pedig beruházási szubvenciók formájában jutna el az érintett önkormányzatokhoz. Az infrastrukturális fejlesztések felgyorsítása érdekében az SPD egy új, a befektetési támogatások szabályozásáról szóló törvény létrehozását is tervbe vette -- írja a Frankfurter Allgemeine Zeitung.
A szolidaritási törvényt érintő egyeztetés egyelőre csak a szociáldemokrata vezetésű tartományokkal indult meg, a többi régió csak később kapcsolódik majd be a törvény-előkészítési folyamatba. A program részletei nem ismeretesek, de az már most nyilvánvaló, hogy az SPD nem vállalkozik a keleti tartományok kormányai és az öt vezető német gazdasági kutatóintézetből álló csoportosulás által korábban szükségesnek tartott, 300 milliárd márkás támogatás maradéktalan teljesítésére.
A támogatásra szorulók nehezményezik azt is, hogy az új koncepció értelmében a források kizárólag infrastrukturális fejlesztésekre lesznek majd fordíthatóak, azaz megszűnik a gazdasági szerkezetváltás elősegítését célzó keret. Másrészt a tíz évvel korábbi helyzettel szemben lényeges könnyebbség, hogy a csomagterv összeállítását ma nem bonyolítják a privatizációs szervezet szabályozási kérdései és az NDK-s időkből örökölt adósságok rendezésének mikéntje.
Az előző fejlesztési program 1993-ban lépett életbe, az abban foglalt kedvezmények hatálya 2004-ben lejár. A 2005-től induló időszakra szóló új szolidaritási paktum a közelgő választások okán vált sürgőssé, az SPD ugyanis el szeretné kerülni azt, hogy a kérdés a választási kampány témájává váljon. Berlin szerint a törvény korai elkészítése mellett szól az is, hogy ezáltal a keleti tartományok önkormányzatai lehetőséget kapnak a hosszú távú tervezésre.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.