A tagországok vezetői a márciusi stockholmi csúcsértekezleten kérték fel a bizottságot, hogy júniusig terjesszen elő javaslatot az idősávok rendszerének reformjára vonatkozóan. Az egyes repülőtereken le- és felszállási lehetőséget garantáló sávok a légitársaságok számára igen értékesek, azok jogi helyzete sok tekintetben mégis rendezetlen -- mutat rá a Financial Times.
A bizottság korábban fontolgatta a sávok korlátozott mértékű adásvételének engedélyezését annak érdekében, hogy fokozza a légifuvarozási piac átláthatóságát. A brit gazdasági lap szerint azonban a legújabb elképzelésekben már szó sincs erről. Ehelyett Brüsszel a sávokat elosztó hatóságok hatáskörének és függetlenségének erősítésére, a megállapított rend fokozott betartatására és az idősávok pontosabb jogi meghatározására tesz várhatóan javaslatot.
A sávok adásvételének gondolata azért került le a napirendről, mert azt mindössze néhány tagállam -- élükön Nagy-Britannia -- fogadná el; tizenkét EU-ország és valamennyi nagyobb repülőtér elutasítja ugyanakkor az ötletet. Az egyik legnyomósabb érv ennek kapcsán az, hogy az adásvételi rendszer a nagyobb, tőkeerősebb légitársaságok számára előnyös, ezért versenypolitikailag aggályos lenne annak bevezetése.
A sávok tervezett meghatározása tehát közjavakról szól majd, bizonyos légitársaságok tulajdonában lévő -- és ily módon adható-vehető -- jogok helyett. Az EU hosszabb távon további lépéseket tervez az idősávok hatékonyabb kihasználása és az új légitársaságok piaci megjelenésének elősegítése, a verseny élénkítése végett.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.