Inkább és kevésbé látványos "csaták" jellemezték az elmúlt három és fél évben a koalíció, valamint az ellenzéki MSZP és SZDSZ viszonyát. A többség által felidézhető esetek közé tartozik például Bánk Attila parlamenti alelnökké választásának többszöri elutasítása, az adatvédelmibiztos-jelöltek leszavazása, a parlamenti vitanapok és rendkívüli ülések kezdeményezése. Eközben azonban a két nagy párt - illetve "partnereik" - hatalmas engergiákat mozgatott meg annak érdekében is, hogy olyan ügyekben is fogást találjon egymáson, amelyek szinte egyáltalán nem jutottak el a közvéleményig.
Az MSZP és az SZDSZ a 2001. tavaszi és őszi ülésszak alatt több mint nyolcszáz, írásban megválaszolandó kérdéssel bombázta az apparátust; a kormány tevékenységéről szóló vitanapon a szocialisták sikerrel próbálták kétperces felszólalásokkal "szétbombázni" a koalíciós "sikerpropagandát"; az MSZP kezdeményezte, az Országimázs Központról szóló vitanapon kerülték az országimázs bírálatát, helyette saját programjuk ismertetésére használták az időkeretet; az SZDSZ úgy készült az azonnali kérdések idei utolsó fordulójára, hogy a miniszterelnök helyett kijelölt válaszadót el nem fogadva bírálatra próbálta felhasználni az időt. Számtalan eset utal a kormánypártok taktikájára is: az ellenzéki vizsgálóbizottsági kezdeményezéseket például a ciklus második felében már az ügyrendi bizottság elutasította, így ezek az ügyek a plenáris ülések elé sem kerülhettek; a kormánypárti képviselők sorra használták fel a "sikerek elkönyvelésére" a miniszterek interpellálását, holott ezt az eszközt eredetileg az ellenzék ellenőrző szerepének erősítésére "találták fel".
A pártok csatározásainak zöméről tudomást sem szereznek a választók - állították egybehangzóan a Világgazdaság által megkérdezett politológusok. Ugyanakkor hozzáteszik: az ütközetek soha nem lépték át a parlamentarizmus kereteit. Tény, hogy egyetlen választó sem vonul az utcára csak azért, hogy a parlamenti képviselők interpellációs időkeretének meghosszabbítását követelje - hangsúlyozta lapunk kérdésére Török Gábor. Szerinte alapvetően másként közelít a parlament szerepéhez a kormányoldalt vezető Fidesz, illetve az ellenzéket meghatározó MSZP és SZDSZ. Az utóbbi két párt "hagyományos" parlamentképpel bír, azaz úgy véli: a fontos vitáknak, kijelentéseknek a Ház falai között kell elhangozniuk. A Fidesz eközben igyekszik csökkenteni a parlamenti politizálás jelentőségét - amelyet tulajdonképpen a kormányprogram teljesített ígéreteinek kipipálására használ -, mivel eredményesebben tud olyan kommunikációs csatornákat használni, ahol nincs "ellenzéki viszontválasz". Ez a taktika számos európai országban is érvényesül - állapította meg Török Gábor. A parlamenti pártok valóban különböző trükkökkel próbálnak egymáson fogást találni; e helyzet kialakulását a Fidesz felfogását meghatározó hatalomkoncentráció és az erre adott ellenzéki válaszok eredményezték - vélekedett Fricz Tamás. Miközben a két politológus egyetért abban, hogy a küzdelem a törvényes keretek között zajlott, a Fidesz mégsem volt "túlságosan gáláns" (Fricz Tamás), azaz "sportszerű" (Török Gábor) az ellenzékhez. Az oppozíció kitörést keresve különféle módszerekkel próbálkozott, ám a kormány ezeket általában sikeresen kontrázta meg.
A közvéleményt akkor érdekelnék a csaták, ha kiementelük kedvező lenne, azaz valamiféle megegyezéssel zárulnának - mondta Fricz Tamás. Hozzátette: ma a magyar helyzet fordítottja a brit parlamentben lejátszódó folyamatoknak. Az utóbbi törvényhozásban látszatkonfliktusok zajlanak a kompromisszumok előtt, nálunk ellenben a megegyezésről is kiderül, hogy csak látszat volt.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.