Magyarországon ma még kevés vállalat él azzal a lehetőséggel, hogy a munkahelyi konfliktusokat a Munkaügyi Közvetítői és Döntőbírói Szolgálat (MKDSZ) által kirendelt mediátor segítségével oldja meg, holott a közvetítői szolgáltatás ingyenes - hangzott el az Országos Mediációs Egyesület konferenciáján, a munkaügyi közvetítéssel foglalkozó kerekasztal-beszélgetésen.
A 63 mediátort foglalkoztató MKDSZ feladata, hogy elhárítsa az érdekvitákat. Így elkerülhető, hogy vitás ügyben a munkaügyi bíróságnak kelljen döntenie - mondta Gulyás Kálmán, a szolgálat elnöke. Emellett létezik megelőző tanácsadás is. Ennek lényege, hogy még az érdekvita sem alakul ki.
A vállalatok ingyen vehetik igénybe ezeket a szolgáltatásokat, mivel az MKDSZ-t az állam tartja fent. A szervezet 1996-ban még egyedüli intézményesített konfliktuskezelő szervezetként tevékenykedett. A szolgálat közvetítői jártak el például a Hajdú-Bihar megyei Sütőipari Rt.-nél kialakult munkabeszüntetésnél, a Pécsi Tömegközlekedési Vállalat vagy a Magyar Államvasutak sztrájkjainál, és mediátor közvetített egy multinacionális távközlési szolgáltatócég bérvitájában is. A tárgyalások többnyire megegyezéssel zárultak.
Gulyás Kálmán úgy véli, nem baj, hogy mára több vetélytársuk is akad, viszont az ügyvédek, a szakszervezetek és a munkaügyi bíróságok akadályozzák a szolgálat tevékenységi körének bővülését. A munkaügyi bíróságok évente körülbelül 12 000 ügyet tárgyalnak, ráadásul 2000 óta eljárnak a társadalombiztosítási, valamint egyes közigazgatási határozatok bírósági felülvizsgálata során is. Ebből is látszik, hogy a szolgálat tehermentesíteni tudná a munkaügyi bíróságokat is - tette hozzá az elnök.
Noha a vállalatok így is alig használják ki ezt a konfliktuskezelési lehetőséget, a jövőben újabb mód nyílik a viták rendezésére. Az Igazságügyi Minisztérium (IM) ugyanis készített egy a közvetítői tevékenységről szóló jogszabálytervezetet, amely 2003-ban lépne hatályba. A törvény előírná, ki kerülhet az IM közvetítői listájára, és a cégek erről a listáról választhatnának mediátort a problémák orvoslására. Gulyás Kálmán azonban tart attól, hogy ez a törvény veszélyeztetné munkájukat, mert míg a szolgálat munkatársai önkéntesen, ingyen végzik ezt a tevékenységet, addig az IM listáján szereplők már díjazás fejében járnának el az egyes ügyekben.
Hazánkban a mediáció egyébként is kevéssé ismert a vállalatok körében, sőt, sok esetben a munkavállalók azzal sincsenek tisztában, hogy milyen jogok vonatkoznak rájuk. Az MKDSZ éppen ezért is tartaná fontosnak, hogy a munkahelyi konfliktuskezelésnek ez a módja bekerüljön a köztudatba, és Magyarországon kialakuljon ez a fajta munkajogi gondolkozás. A szolgálat ennek érdekében például már több száz levelet küldött ki különböző cégekhez, ám visszajelzés mindössze néhány vállalattól érkezett - fűzte hozzá Gulyás Kálmán. Véleménye szerint már az iskolák is sokat tehetnének azért, hogy a tanulmányok befejezése után a munkát vállalók jogaikat, lehetőségeiket jól ismerjék.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.