BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Lecsengett az üzletnyitási láz

Tavaly tovább mérséklődött a kiskereskedelmi üzlethálózat növekedési üteme. Az évről évre kisebb mértékben bővülő hálózat december végén 160,5 ezer üzletet számlált, mindössze 3714-gyel többet, mint egy esztendővel korábban. Az alacsonyabb - mindössze 0,8 százalékos - növekedési ütem kevesebb üzletnyitás és több bezárás eredményeképpen jött létre: az utóbbi négy évben 2001-ben szűnt meg a legtöbb üzlet, és ebben az évben alapították a legkevesebb új boltot is.

A jelenség több tényezőre vezethető vissza. A rendszerváltás utáni vállalkozásalapítási láz leggyakrabban kiskereskedelmi üzletnyitásban nyilvánult meg, ez azonban már lecsengőben van. Ezt mutatja az is, hogy a társas vállalkozások részaránya folyamatosan növekszik az egyéniek rovására. Szintén a lassulás irányába hat, hogy több területen koncentráció indult meg, ami a kis üzletek helyzetét nehezíti.

Úgy tűnik, a lassulási folyamatot nem akadályozta az sem, hogy a lakossági fogyasztás - így a kiskereskedelmi forgalom is - tavaly gyorsan bővült. Ez mindössze a tartós fogyasztási cikkeket árusító boltok számának növekedésében látszik, miközben a főként élelmiszert árusító üzletekből az egy évvel korábbinál kevesebbet jegyzett föl a Központi Statisztikai Hivatal.



A multinacionális üzlethálózatok vidéki terjeszkedése miatt fenyegetett helyzetbe került kis boltoknak a családi típusú vendéglátásra való áttérés jelentheti a túlélést - idézte Antalffy Gábort, a Kereskedők és Vendéglátók Országos Érdek-képviseleti Szövetsége (Kisosz) ügyvezető elnökét tegnap az MTI. Annál is inkább kívánatos a vidéki vendéglátás felfuttatása, mert a kormány az idegenforgalmat mint húzóágazatot kiemelten támogatja.

A Kisosznak 42-43 ezer regisztrált tagja van, de a kereskedelemben és a vendéglátásban érdekelt egyéni vállalkozók száma 270 ezer, a családi vállalkozásban működő kis társaságoké pedig 70-80 ezer körüli. Utóbbiak, tehát az érdekképviselethez jelenleg nem tartozók érdekében is megkezdték egy komplex program kidolgozását, ami a vendéglátás fejlesztését, a kis boltok átalakítását tűzi ki célul. (VG)

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.