BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Messze még az EMU-kritérium

Az államháztartás tényleges hiánya minden korábbi várakozást meghaladva a GDP 5,5 százalékát érte el tavaly - derül ki a Magyar Nemzeti Bank (MNB) statisztikájából. A jegybanki statisztika megkérdőjelezi az unió felé készített előcsatlakozási program helyességét. Ehhez ugyanis két év alatt a GDP 2,5 százalékával kellene csökkenteni az állami bevételek és kiadások különbségét.

A megelőző évhez képest két százalékpontot romlott tavaly az államháztartás tényleges egyenlege, a GDP 5,5 százalékának megfelelő hiány képződött. Az MNB által alkalmazott úgynevezett SNA-deficit nem statisztikai, hanem elemzési-közgazdasági jelzőszám, ezért csak óvatosan lehet összevetni a hivatalos hiánymutatóval. A Pénzügyminisztérium (PM) adatai szerint tavaly csak a GDP 3,3 százalékának megfelelő volt a túlköltekezés mértéke. Noha a PM ma még elzárkózik a tavalyi hiány uniós módszertan szerinti közlésétől, nagy bizonyossággal állítható, 2001-ben az EU-standardoknak megfelelő ESA-hiány meghaladta a GDP 5 százalékát.

Az államháztartás tavalyi eredménye legalábbis beárnyékolja az unió felé tavaly, az előcsatlakozási programban megfogalmazott célkitűzéseket. Abban még a 2001. évre előre jelzett 4 százalék feletti GDP-arányos (ESA-) deficit fokozatos csökkenésével számol a tárca, 2004-re csak 2,2 százalékos hiányt tervezve. A program szerint Magyarország már 2003-ra teljesítette volna a maastrichti fiskális kritériumokat, a GDP-arányos hiány szintjének 2,8 százalékra csökkenésével. E szerint az idei és a következő évben a tavalyihoz képest a GDP mintegy 2,5 százalékával kellene mérsékelni a bevételek és kiadások rését.

A mutatók közti eligazodást bonyolítja, hogy a PM a közeljövőben áll át az európai uniós statisztikai rendszernek megfelelő, ESA 95 szerinti hiány publikálására. Ez jobban tükrözi majd a valós folyamatokat, ezért értéke közelebb áll az MNB által számolt 5,5 százalékos hiányhoz.

Leginkább a jegybank közgazdasági jellegű mutatója tükrözi a valóságot. Az MNB az elszámolás időpontjának alapértelmezésében a pénzforgalmi elszámolást használja, de például az áfa-visszatérítések esetében eredményszemléletben korrigál. A koncessziós bevételek elszámolásánál annyiban tér el mind a GFS-, mind az ESA-elszámolástól, hogy azt szétosztja az egész időszakra.

Az unióhoz hasonlóan az MNB is az államháztartás körébe érti az ÁPV Rt.-t. 2000-től az MFB és az Nemzeti Autópálya Rt. hiányával is számol. Az unió felé közölt statisztika és a nemzeti bank nyilvántartása között eltérés, hogy - közgazdasági okokból - a jegybank nem számol a rendkívüli tőketranszferekkel.

A hivatalos deficitmutató uniós standardokra való átállításakor változás lesz az eredményszemlélet bevezetése. Ez főleg a kamatok, az adók és a járulékok esetében jelentkezik majd. Változik a számba vett szervezeti kör. A kormányzati szektorba kell majd számolni azon szervezeteket is, amelyeket az állam tulajdonol, ténylegesen irányít, s működési költségeik több mint felét fedezi. A KSH 1999-ben 134 nonprofit szervezetet sorolt a kormányzati szektorba. Ezek gazdálkodása a GDP közel 0,1 százalékával javította a hiánymutatót.

A leginkább hullámzó eltérést a költségvetésen kívüli s a kvázi-fiskális tevékenységek tranzakciói alkotják. A kvázifiskálisok az államháztartáson kívüli szervezetek által a büdzsé nevében/helyett végzett tevékenységek. Idetartoznak az ÁPV Rt.-nek a nem saját működésével kapcsolatos tevékenységei, továbbá a nonprofit szervezetek tevékenysége.

Oláh Gábor

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.