A fogyasztók - a villamosipari hálózati veszteségeket kiegyenlítendő - évente sok milliárd forint megfizetésére kényszerülnek. Alaptalanul, hiszen az áramszolgáltató számlázási hibái, pontatlanságai, előnytelen szerződéseiből eredő veszteségei nem terhelhetők át a kisfogyasztókra - hangsúlyozta a Világgazdaságnak Pirok György, az Országos Fogyasztóvédelmi Egyesület szakértője. Mint kifejtette, a cégek nem műszaki indokoltságú hálózati veszteségei az összes villamosipari árbevételnek, 1228 milliárd forintnak az 1,9 százalékát teszik ki, ami meghaladja a 24 milliárd forintot. Most, a forrongó hazai energiapiaci szabályozás során az iparág további 1 százalékért lobbizik erőteljesen.

A szakember úgy látja: az árammérő-leolvasás pontatlanságait, az elszámolási, illetve fizetési differenciákat meglehetősen nehéz kiküszöbölni, jóllehet a számlázás éppúgy a szolgáltatóé, mint a árammérő. Ám az ezekből adódó pluszkiadások nem tetőzhetők a fogyasztó számára titkos üzleti szerződések kockázataival.

A fogyasztóvédők a maguk eszközeivel igyekeznek megakadályozni, hogy a forgalmazók újabb 12 milliárd forinttal nyerjenek kárpótlást a kisfogyasztók zsebéből. Lehetőségeik azonban, mondta Pirok György, szűkösek. Folyik az új villamosenergiai törvény végrehajtási szabályainak kidolgozása. A csaknem 60 leendő rendelkezésen szakértők sora dolgozik. S bár köztük helye van a civil fogyasztóvédelem képviselőinek is, fellépésük - különösen az árképzés alakításában - nem kaphat kellő hangsúlyt, mivel az új törvény egyetlen passzusa sem ad erre felhatalmazást. (MKK)

Munkatársunktól