A fogyasztók - a villamosipari hálózati veszteségeket kiegyenlítendő - évente sok milliárd forint megfizetésére kényszerülnek. Alaptalanul, hiszen az áramszolgáltató számlázási hibái, pontatlanságai, előnytelen szerződéseiből eredő veszteségei nem terhelhetők át a kisfogyasztókra - hangsúlyozta a Világgazdaságnak Pirok György, az Országos Fogyasztóvédelmi Egyesület szakértője. Mint kifejtette, a cégek nem műszaki indokoltságú hálózati veszteségei az összes villamosipari árbevételnek, 1228 milliárd forintnak az 1,9 százalékát teszik ki, ami meghaladja a 24 milliárd forintot. Most, a forrongó hazai energiapiaci szabályozás során az iparág további 1 százalékért lobbizik erőteljesen.
A szakember úgy látja: az árammérő-leolvasás pontatlanságait, az elszámolási, illetve fizetési differenciákat meglehetősen nehéz kiküszöbölni, jóllehet a számlázás éppúgy a szolgáltatóé, mint a árammérő. Ám az ezekből adódó pluszkiadások nem tetőzhetők a fogyasztó számára titkos üzleti szerződések kockázataival.
A fogyasztóvédők a maguk eszközeivel igyekeznek megakadályozni, hogy a forgalmazók újabb 12 milliárd forinttal nyerjenek kárpótlást a kisfogyasztók zsebéből. Lehetőségeik azonban, mondta Pirok György, szűkösek. Folyik az új villamosenergiai törvény végrehajtási szabályainak kidolgozása. A csaknem 60 leendő rendelkezésen szakértők sora dolgozik. S bár köztük helye van a civil fogyasztóvédelem képviselőinek is, fellépésük - különösen az árképzés alakításában - nem kaphat kellő hangsúlyt, mivel az új törvény egyetlen passzusa sem ad erre felhatalmazást. (MKK)
Munkatársunktól
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.