Mind a magyar törekvéseknél, mind pedig a korábbi brüsszeli pozíciónál számunkra kedvezőtlenebb az a - vitatott magyar beruházási adókedvezmények jövőbeni sorsát érintő - pozíciós papír, amely már a tanács asz-talán fekszik, s rosszabb annál is, mint amilyenben a magyar tárgyalók informálisan megál-
lapodtak a verseny-főigazgatósággal.
Ennek alapján - vélik a tárgyalásokat ismerő szakértők - az érintett vállalatok jóval kevesebb kedvezményhez jutnának, mint amekkorára korábban jogot szereztek. Most gyakorlatilag a többi aspiráns ország számára kínált - s általuk zömmel elfogadott - pozíciót ismétli meg az ajánlat. Információink szerint október 18-án újabb főtárgyalói fordulót szentelnek a versenyjog még nyitott témájának, hogy az október 24-re beharangozott uniós csúcs előtt lezárhatóvá váljék a fejezet az aspiráns országok mindegyikével.
Magyar szempontból a tét közvetlenül azon beruházási adókedvezményeknek a sorsa, amelyet nálunk azok a cégek vehetnek automatikusan igénybe, amelyek 3, illetve 10 milliárd forintos invesztíciót hajtottak végre (s persze megfeleltek az egyéb, a többi közt a munkahelyteremtésre, exportbővülésre vonatkozó feltételnek is). Jelenleg Magyarországon durván 50 cég élvezi ezt az adókedvezményt, amelyet tíz évre adnak, s elvben az utolsó kifutási ideje 2011 lenne. Habár nehéz számszerűsíteni, egyes becslések szerint évi 100-150 milliárd forint adókedvezményt érint az alkudozás.
Alapvetően abban van áthidalhatatlannak tűnő nézetkülönbség Budapest és Brüsszel között, hogyan jussanak és milyen mértékben a szerzett jogként élvezett kedvezményhez az érintett vállalatok a jövőben. Az bizonyos, hogy hazánk uniós csatlakozása után az EU által a beruházási kedvezményeknél alkalmazott képlet jelenti az alapot; nem mindegy azonban, hogy a mai támogatási forma átalakítása után a kedvezmény mértéke milyen lesz. Ebben fontos tényező lesz, hogy Brüsszel hány évet számít be az adókedvezmény összesítésekor.
A magyar tárgyalók nem csak bizottsági szinten igyekeznek javítani a helyzeten, az egyes tagállamokat is győzködik, ám - információink szerint - ez idáig csekély sikerrel: nem sikerült ugyanis támogatót találni ahhoz a törekvéshez, amelynek eredményeként meg lehetne őrizni a kedvezményeket.
Ami több szempontból is fontos lenne. Egyrészt alkotmányossági aggályokat vethet fel a megszerzett jogok utólagos megvonása - igaz, vannak olyan vélemények is, melyek szerint ez nem áll meg abban a speciális helyzetben, amikor Magyarország az uniós csatlakozással alkotmánymódosítást hajt végre, s bizonyos törvénykezési jogokat is átad Brüsszelnek. Emellett azonban komoly gazdasági kára is származhat Magyarországnak az ügyből: a kedvezményekre tíz évig számító multik közül máris több jelezte, perre megy, és/vagy kivonul Magyarországról, ha csorbulnak jogai. S akkor még nem szóltunk a befektetői bizalom esetleges csökkenéséről és a jogbiztonság megingásának veszélyéről.
Január elsejétől egyébként újfajta ösztönzőket kínálnak a beruházóknak Magyarországon. A már nyilvánosságra hozott beruházásösztönző csomag minden egyes eleme megfelel az Európai Unió szabályainak.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.