BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Európa felé nyomul az orosz olaj- és gázipar

Tucatnyi új vezeték- és kikötőépítési projektet indítottak a közelmúltban és terveznek a jövőben is az OPEC termelőit versenyre hívó orosz olaj- és gázipari társaságok. Az új piacok meghódítását célzó beruházások egy részében tranzitországként Magyarország is érintett.

Naponta több mint 35 millió hordó olaj van úton a világban. A mennyiség bő háromötödét tartályhajón szállítják, a maradék meghatározó részét vezetéken. A nagy szállítási útvonalak fojtópontoknak is minősülnek, mert elzáródásuk elvágja a felhasználókat az olajutánpótlástól. A fojtópontok ráadásul vonzzák a kalózokat, és a viszonylag szűk voltuk miatt a hajóbalesetek jelentős része is ezeken a helyeken történik.

A tengeri útvonalak használata, terheltsége értelemszerűen folyamatosan átrendeződik, s ehhez igazodnak a kikötőkig vezető szárazföldi útvonalak, azaz vezetékek is. A közelmúltban jelentős változások indultak abban a fojtópontcsoportban, amelyet az Energy Information Administration (EIA) "orosz olaj- és gázexport vezetékek/kikötők" néven tart nyilván.

Az említett változások közül a gázipariak a Gazprom monopolcéghez kapcsolódnak. A társaság éppen hogy végez a Törökország felé haladó Kék áramlás nevű vezetéke átadásával, máris számos új óriásprojekttel rukkolt elő. A napokban jelentette be, hogy egy Nagy-Britanniáig haladó gázvezeték építését tervezi, 5,7 milliárd dollárból. A cső a kiszemelt nyugat-európai piacon felhasznált gáz negyedét, azaz évi 130 milliárd köbmétert lesz képes szállítani. Ez egy 3000 kilométeres vezeték lefektetését feltételezi, amely Nyugat-Oroszországból indulva Viborg kikötőjén át a kelet-angliai Bacton kikötőjéig érne a Balti-tengeren, Észak-Németországon és Hollandián át. 2007-ben adnák át, addigra a végponton lévő Nagy-Britannia éppen nettó gázimportőrré válik. A szállítás 2009-re érhetné el a vezeték évi 30 milliárd köbméteres teljes kapacitását.

Akadozik viszont az orosz cég lengyelországi vezetékbővítési terve, mert hiába sürgeti a lengyel kormányt, hogy mielőbb fizesse ki a beruházásban rá jutó pénzügyi hozzájárulást. Az Oroszországtól Nyugat-Európáig húzódó Jamal gázvezeték mai kapacitása évi 20 milliárd köbméteres a szükséges 33 milliárdos helyett. A vezetéket eredetileg két ággal tervezték, együtt 66 milliárd köbméteres éves kapacitással, de a Gazprom a második ág építését elvetette.

Bár Oroszország európai gázexportjának közel 90 százaléka Ukrajnán át jut el a vevőkhöz, a Gazprom a napokban törölte azt az egymilliárd dolláros tervét, hogy egy az országot elkerülő gázvezetéket építsen Szlovákián és Lengyelországon át. Mint ismeretes, a beruházásra az ukrán szakasz évek óta feltételezett sorozatos megcsapolása miatt került volna sor. A projekt külföldi résztvevői az olasz ENI, a francia Gaz de France és a német Ruhrgas, illetve Wintershall lettek volna.

Lépéskényszerben vannak az orosz olajexportőrök is. Teljes vagy közel teljes kihasználtsággal működnek az európai olaj- és gázellátás jelentős részét útnak indító kikötőik és vezetékeik. Ezek fojtópont jellegét ráadásul növeli, hogy alig vagy nincs is alternatívájuk. Ráadásul sok vezeték javításra szorul, s maga az orosz energiaminisztérium is elismeri, hogy a rajtuk szállított olaj közel ötödét ellopják.

Az elmúlt években azonban komoly fejlesztéseket indított a Transznyefty társaság, az orosz szénhidrogén-szállítás monopolcége. Növeli például a (fekete-tengeri) novorosszijszki terminál kapacitását, hozzálátott a balti vezetékrendszer építéséhez, továbbá dolgozik a Barátság és az Adria összekapcsolásán. Mint beszámoltunk róla, ez utóbbi beruházás a magyar olajimport meghatározó részét biztosító Jukosz kezdeményezésére indult. A társaság 20 millió dolláros szerződést kötött a horvátországi Jadranski Naftovod olajszállító társasággal az omisalji kikötőből induló Adria-vezeték korszerűsítésére, hogy a cső alkalmassá váljon a Barátsággal való összekapcsolásra, s hogy rajta keresztül az eredetivel ellentétes irányba is áramolhasson az olaj Omisalj és Sisak között. Az új útvonal - Magyarországon át - utat nyit az orosz olajnak az Adriai-tengerhez, azon keresztül pedig az egész mediterrán térséghez. Kikerülheti tehát az energiahordozó a Fekete-tengert és a nagyon zsúfolt Boszporuszt. A Barátság-Adria szakasz kapacitása 2003-ban, az első teljes működési évben napi 100 ezer hordó lesz, a mennyiség öt éven belül 200 ezer, tíz év múlva pedig 300 ezer barrelre növelhető.

Tervez a Transznyefty egy óriási olajvezetéket Kína felé is. Ezen át azeri, kazah és türkmén olaj is eljuthat a nagy európai fogyasztókhoz. Hasonlóan óriás projekt a murmanszki is. Az északi mélytengeri kikötőből az amerikai piacra szállítható gazdaságosan a szibériai olaj, leghamarabb 2005-től. A murmanszki projekt támogatói mögött ott vannak az orosz olajszakma legnagyobbjai.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.