BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Egységes útdíjjal sújtanák a teherszállítást

A közúti teherforgalom jelentős megadóztatásáról szóló tervezetet készített az Európai Bizottság apparátusa, a kirovandó terhek azonban olyan súlyosak, hogy az anyag - jelentős felvizezés nélkül - aligha kerül a biztosok elé. Az elfogadás esélyeit mérlegelve a Financial

Times úgy véli, hogy az Európai Parlament jövő évi újraválasztása előtt aligha válik hatályossá az új szabályozás.

A közúti teherszállítás - vagy ahogy a tervezet fogalmaz, a kereskedelmi járműforgalom - visszaszorítására a bizottsági szakértők a megtett út 10 kilométerére vetítendő tarifákat ajánlanak, amelyek a nagyvárosokban 4-7 euró között lennének. Kisebb városokban és hegyvidéki szakaszokon a díj 2-4 euró lenne, a ritkán lakott körzetekben pedig 0,5-1 euró között alakulna. A szabályozás alapelve az lenne, hogy a fuvarozóknak ne csak a közúti infrastruktúra elhasználódásáért kelljen fizetniük, hanem olyan, másodlagos költségekért is, mint a környezetterhelés, a balesetek és a közlekedési dugók miatti időveszteség. Az új rendszer nyomán eltűnhetnének az egyes tagországok úthasználati díjai közötti különbségek, mindenekelőtt pedig fel lehetne számolni a matricás rendszert, amelyet jelenleg hét államban alkalmaznak.

A tervezet állítólag már két hónapja készen van, az illetékes biztos, Loyola de Palacio azonban ódzkodik attól, hogy azt jelen változatában a bizottsági plénum, vagy pláne a tagországok illetékes miniszterei, illetve az Európai Parlament elé terjessze. A tervezet kidolgo-zóinak emlékezetében még élnek a 2000 szeptemberében kirobbant fuvarozói tiltakozások képei, emellett óvatosságra int az iraki háború és az esetleges olajár-emelkedés kilátása.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.