Ökoadó bevezetésével váltaná fel a jelenlegi termékdíjrendszert Magyarországon az európai uniós csatlakozás után a Környezetvédelmi és Vízügyi Minisztérium (KVM). Erdey György, a szaktárca helyettes államtitkára egy szakmai fórumon elmondta: Magyarországon jelenleg a termékdíjak jelentik a környezetvédelem fő finanszírozási forrását, azonban a rendszer a nyugat-európai országokban ismeretlen, ráadásul több ponton sérti a versenysemlegesség elvét, így működése nem felel meg az uniós normáknak. Éppen ezért a termékdíjakat a csatlakozással párhuzamosan - várhatóan fokozatosan - megszüntetnék, s helyette az úgynevezett ökoadót vezetnék be. Az új környezetvédelmi adónem részletei még nem konkretizálódtak, de az erre vonatkozó szabályozás koncepciójának kidolgozása januárban megkezdődött a KVM-ben. Mindenesetre az már bizonyos: a termékdíjakhoz hasonlóan az ökoadó is "a szennyező fizet" elv alapján működne, azonban az érintetteknek ezt nem egyes termékek, hanem bizonyos tevékenységek után kellene fizetni. Az ökoadó abban is változást jelentene, hogy az ebből származó bevételeket várhatóan nem elkülönítve kezelik, hanem a költségvetés általános bevételeit gyarapítja majd.
A termékdíjak rendszerét Magyarországon 1995-ben hozták létre, fokozatosan terjesztve ki azt egyes termékcsoportokra. Az ebből származó bevétel 2003-ban várhatóan eléri a 20,4 milliárd forintot. A 2003-as költségvetési törvény a díjtételeket a legtöbb termékcsoport esetében - február 15-i hatállyal - jelentősen megemelte, egyúttal a reklámhordozó papírokra, valamint a hígítókra és oldószerekre is kiterjesztette. Ugyanakkor az intézkedéscsomagot részletező végrehajtási rendelet még nem készült el. Az egyeztetések ugyan folynak, ám mint a KVM helyettes államtitkára elmondta, egyelőre számos gyakorlati kérdés nem eldöntött. Így - egyebek mellett - az sem világos, hogy a reklámhordozó papírok közé pontosan mely termékeket sorolnának be, s ennek kapcsán a díjakat a nyomdáknak, vagy megrendelőiknek kell-e majd fizetniük. (NIG)
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.