Több területen megváltoznak, esetenként romlanak a magyar piacra jutási feltételek az uniós csatlakozást követően. Ezt nem pusztán ellensúlyozandó, hanem további térnyerés céljával készül el az év végére az új külgazdasági stratégia - tudtuk meg Major Istvántól, a Külügyminisztérium külgazdaságért felelős helyettes államtitkárától. Részlege folyamatosan készíti azokat az elemzéseket, amelyek azt térképezik fel, hogyan változnak a kereskedelempolitikai feltételek a világ unión kívüli országaival. Emellett már meghatározták a magyar külgazdaság-politikát az átmenet idején vezénylő alapelveket.
Az egyik: a piacvédelem, hiszen Magyarország mint az unió leendő keleti határa, a többieknél erőteljesebben meg fogja érezni a piaczavaró import káros hatásait. Miután azonban a tagság elnyerése után Budapest önmaga nem hozhat piacvédelmi intézkedéseket (erre a tagországokkal koordinálva a brüszszeli bizottság illetékes), fokozott erőfeszítéseket kell majd tennie a piacvédelmi érdekek érvényesítése terén, szögezte le a helyettes államtitkár. Egy másik kiindulási pont, hogy a szerződéses rendszerben is komoly változások lesznek; érvényüket veszítik a szabadkereskedelmi megállapodások, amelyek helyét - ha van ilyen - a harmadik országok által az EU-val kötött társulási vagy egyéb megállapodások veszik át. Ám lesznek olyan államok - mint például Szerbia és Montenegró -, amelyeknek nincs ilyen egyezményük, ami azt jelenti, hogy a magyar exportfeltételek ezekben a relációkban romlanak.
A külgazdasági célok elérésének módszerein már dolgoznak, ezek sorában az egyik legfontosabb a komplex piacmegdolgozás szükségessége, hívta fel a figyelmet Major István. Azaz az áru-, a szolgáltatás- és a tőkeexporto közösen kell kezelni, illetve arra kell törekedni, hogy a piacra jutási feltételek javításán közösen dolgozzon a külügyi apparátus, az ITDH, a Corvinus Rt., az Eximbank Rt., a Mehib Rt., továbbá mindazon alapítványok, hivatalok és irodák, amelyeknek vannak kapcsolataik, vagy pedig helyi irodáik más érintett országokban. A teendőkből jut bőven a külpiaci hálózatra is, amely az ITDH külföldi kereskedelmi szolgálati irodáiból, továbbá a nagykövetségeken tevékenykedő külgazdasági attasékból áll. Mint Majortól megtudtuk, átfogó felmérés készül e hálózati rendszer(ek)ről, s annak eredményei alapján bizonyos ésszerűsítés is várható. Ám ez korántsem jelenti a hálózat visszafejlesztését, hiszen a ma meglévőt minimálisnak tekintik. Arra viszont bizton lehet számítani, hogy a kiemelt viszonylatokban bővül a hálózat: az ITDH vélhetően Moszkvában nyit kereskedelmi szolgálati irodát, s várhatóan ilyet vagy külgazdasági attaséi posztot létesítenek Fehéroroszországban és Moldáviában is, mondta el a Világgazdaságnak Major.
Tegnap egyébként két térség, a délkelet-európai, illetve a kelet-európai került terítékre azon a munkaértekezleten, amelyet már a fentiek jegyében tartottak a régió unióhoz jövőre nem csatlakozó országaiban működő kereskedelmi szolgálati irodavezetők és külgazdasági attasék számára. E két térséggel is egyértelmű cél a kereskedelem bővítése mellett a magyar működőtőke-export növelése. Ami a kivitelt illeti, Major rámutatott, nemcsak az árukivitelről van szó, hanem fokozott mértékben a szolgáltatásexportról. Magyarországnak ugyanis jelentős a komparatív előnye e téren, s megsokszorozhatná például az üzleti, ügyvédi, auditálási, pénzügyi szolgáltatások terén. A tőkekivitel kapcsán pedig azt emelte ki a helyettes államtitkár, hogy ebben továbbra is számítanak az olyan magyar nagyvállalatokra - mint a Mol, a Matáv, az OTP -, amelyek eddig is aktívak voltak ebben a térségben. Ám mellettük szeretnék elősegíteni, hogy a kis- és középvállalkozások is igyekezzenek tőkepozíciókra szert tenni, akár úgy, hogy részt vesznek a két térség több országában még éppen hogy elkezdődött, s így igen előnyös feltételeket kínáló privatizációban is. Ebben segíti őket a Corvinus Rt., amelynek mozgástere jócskán megnőtt mostani feltőkésítése eredményeként, továbbá az Eximbank és a Mehib, amellyel folynak a tárgyalások arról, milyen konstrukciókkal tudnák fokozottan elősegíteni a magyar tőkekivitelt, mondta Major.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.