Visszaállítja a vámpótlékot az ammónium-nitrát típusú nitrogénműtrágya importjára a Gazdasági és Közlekedési Miniszté-rium (GKM) - tudta meg lapunk több forrásból. Az intézkedés várhatóan május elején lép hatályba. Az ügyben még egyeztetések zajlanak az Európai Unióval, és Magyarországon is folynak a konzultációk.
Információink szerint egyelőre kérdéses, milyen mértékű pótvám lép életbe. A GKM februártól tonnánként 11,6 ezer forintos vámpótlékot vezetett be, ennek alkalmazását azonban a politikai és termelői tiltakozások nyomán szűk két héten belül felfüggesztette. Annyi bizonyos - állítják most kormányzati körökben -, hogy a magyar ipar védelmében szükség van pótvámra, miután 2002 végén és az idén jelentősen megnőtt az ammónium-nitrát behozatala Oroszországból, Ukrajnából és Romániából.
Magyarországon egy vállalat, a péti Nitrogénművek Vegyipari (NV) Rt. gyárt nitrogénműtrágyát, amely a több cégcsoportból álló Bige Holding (BH) tulajdonában van.
Az elmúlt év novemberéig a nitrogénműtrágya-importra tonnánként 5,2 ezer forintos pótvám volt érvényben, ezt azonban a GKM megszüntette. A minisztérium ezt követően, 2003. január elejétől úgynevezett piacvédelmi eljárást indított, amely a hatályos szabályok szerint 90 nap alatt folytatható le, és a határidő további harminc nappal meghosszabbítható. Így a vizsgálatnak - amely a kialakult importhelyzetet és a szükséges intézkedéseket hivatott tisztázni - április végén, vagyis a következő napokban kell befejeződnie.
Durva lépésnek tartanák a vámpótlék újbóli életbe léptetését, ezért visszautasítják az erre irányuló elképzeléseket a mezőgazdasági termelők. Szerintük az intézkedés indokolatlan költségnövekedést okozna, és megnyugtató módon a péti gyár sorsát sem rendezné. Tóth István, a Mezőgazdasági Szövetkezők és Termelők Országos Szövetségének (MOSZ) titkára lapunknak elmondta: az érdekképviselet sajnálatosnak és "tanulságosnak" ítéli, hogy a GKM a mai napig nem válaszolt arra a levélre, amelyben a MOSZ megfellebbezte a 11,6 ezer forintos vámpótlék februári bevezetését. Ebből is látszik, hogy a tárca műtrágyaügyben nem kíván tárgyalni és tájékoztatást adni - tette hozzá.
A kaotikus és esztelen import megszűnését remélné viszont az NV Rt. a vámpótlék ismételt életbe léptetésétől, de a cég a minisztériumi tervekről egyelőre semmilyen konkrétumot nem tud - közölte Bige László, a BH tulajdonosa. A társaság a pótvám februári felfüggesztése után munkahelymegtartó támogatást és árkompenzációt is sürgetett az illetékes tárcáknál. A hazai műtrágyaárak ugyanis - ellentétben a nemzetközi piacon is megszokott tendenciával - az importvédelem hiánya miatt a tavaszi időszakban estek. Az NV ma is önköltség alatti áron, tonnánként 30-31 ezer forintért adja termékeit a kereskedőknek, hogy a behozott árukkal versenyképes legyen. Bige szerint a műtrágya a gazdákhoz így 35-40 ezer forint közötti árakon jut el. A termelők viszont azt állítják, hogy korábban túlságosan sokat, 40-44 ezer forint körüli összeget kellett fizetni a péti műtrágyáért. Emellett vihart kavart, hogy az 5200 forintos pótvám tavalyi megszüntetése után a BH is importált mintegy 15 ezer tonna olcsó orosz műtrágyát, majd később már maga (illetve az NV) kérte a vámpótlék újbóli bevezetését a GKM-nél (VG, február 10.).
Megfelelő mértékű vámpótlék nélkül kritikus helyzetbe kerülne a péti gyár, amely évente 3,5 milliárd forint bért és 2,5 milliárd forint adót fizet - mondta Bige. Megismételte korábbi állítását, amely szerint az EU-s tagorszá-
gok is arra törekednek, hogy gyáraik megtartásával ne szolgáltassák ki magukat az importnak. A jövő májusi csatlakozással nálunk is 47 eurós tonnánkénti uniós vám lép majd hatályba, amely körülbelül a februárban felfüggesztett, 11,6 ezer forintos vámpótléknak felelne meg. Magyarországon azonban az import ellen e szint sem nyújthat kellő védelmet, mert a gyártáshoz felhasznált gáz többe kerül, mint az unióban - érvelt a BH tulajdonosa. (HL-NVZs)
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.