Európa legnagyobb gazdasága a jelek szerint recesszióban van - figyelmeztet a HWWA kutatóintézet. A hamburgi elemzők arra számítanak, hogy az első félévi 0,2 százalékos csökkenés után a második negyedévben is mérséklődhet a GDP értéke Németországban, és így teljesülnek a recesszió kimondásához szükséges technikai feltételek. Az év második felében javulhat a helyzet, ám összességében így is nulla körüli eredmény várható 2003-ra.
Áprilisban még 0,5 százalékos növekedést jósolt az idei évre a HWWA - emlékeztet a Reuters. A kilátásokat a jövő évre vonatkozóan is rontotta most az intézet, 2004-re 1,8-del szemben már csak 1,5 százalékos bővülést vár. A költségvetés GDP-arányos hiánya a tavalyi 3,6-ről az idén 3,7 százalékra emelkedhet, és jövőre sem csökken 3,2 százalék alá - ez pedig azt jelenti, hogy Berlin három éven át sorozatosan meg fogja sérteni az uniós stabilitási paktum előírásait.
A borús képet megerősíti a német kereskedelmi és iparkamara (DIHK) ugyancsak tegnap közzétett felmérése. Eszerint az 1993-as recesszió óta nem voltak olyan rosszak az üzleti kilátások, mint most, és semmi jel sem mutat a kilábalásra. A megkérdezett 21 ezer vállalkozásnak csupán 17 százaléka számít a helyzet javulására, miközben 42 százalék rosszabb időket vár. Az egyetlen kedvező jel, hogy hatodik hónapja nő a mannheimi ZEW kutatóintézet által számított bizalmi index. Júniusban 2,6 ponttal, 21,3-re javult a mutató, amit a szakértők főként az Európai Központi Bank június 5-i kamatcsökkentésével magyaráznak.
A gyenge gazdasági kilátások és az államháztartás súlyos gondjai hovatovább a német állampapírok besorolását is veszélyeztethetik. Erre utal, hogy a Fitch hitelminősítő intézet legfrissebb közleménye - az AAA kategória és a stabil kilátások megtartása mellett - felhívja a figyelmet, hogy konjunkturális és fiskális nehézségek potenciális veszélyt jelentenek a besorolásra. Az intézet elismeri ugyanakkor, hogy a Schröder-kormány megtette az első lépéseket a helyzet javítására.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.