BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

A HVB-nek lenne nagy ugrás a Postabank-vétel

A Postabank-pályázatok szeptember 12-i leadását megelőző találgatásban szakértők úgy vélik, hogy a HVB és az Erste Bank nyerne legtöbbet a Postabank (Pb) felvásárlásával, amit az árajánlat nagysága is kifejez. A bankvásárlás azonban mindenképpen átrendezi az élmezőny második felét.

Szakértők szerint nem meglepő, hogy lapértesülések szerint a HVB ajánlotta a legtöbbet, 67 milliárd forintot a Postabankért, hiszen a német pénzintézetnek jelentené a legnagyobb ugrást a Pb megszerzése. A mérlegfőösszeg szerinti rangsorban az ötödikről a harmadik helyre rukkolna előre. Még ennél is jelentősebb azonban az a tény, hogy a vállalati üzletágban, devizahitelezésben nagyon erős bankot igen jól kiegészítené a Pb döntően lakossági és kivállalkozó-hitelezési tevékenysége. A 2002. év végi szövetkezeti szektor nélküli adatok szerint a Postabankkal együtt jelentős előrelépésre számíthatna a lakossági hiteleknél, ahol 0,6-ról, 3,9 százalékra növelhetné részesedését, illetve lakossági betéteknél, ahol 3-ról 9,4 százalékra emelné piaci részarányát, és erős harmadik helyet szerezne. Ezzel együtt fiókhálózatát 38-ról 152-re növelné.

A második legjobb ajánlatot - értesüléseink szerint 64 milliárd forintot - a régióban agresszívan terjeszkedő Erste Bank adta a Postabankra. Az Erstének nagy szüksége van a Pb-re, mert meghirdetett stratégiája szerint az első három hely valamelyikét szeretné megszerezni a cseh, szlovák, magyar, horvát piacokon. Csehországban, valamint Szlovákiában már sikerrel járt törekvésük, de Bulgáriában, a DSK privatizációjánál például alulmaradtak az OTP-vel szemben. Magyarországon azonban az Erste még távol van a tervként kitűzött számottevő piaci részesedéstől. Mérlegfőösszeg szerint az Erste jelenleg a nyolcadik, a Postabankkal együtt viszont az ötödik helyen állna. Az Erste a Pb-hez meglehetősen hasonló, főleg a lakossági üzletágban, a kkv-finanszírozásban és az Agrobank révén a diákhitelezésben erős, de a Postabankénál nagyobb egy kliensre jutó betétösszeggel rendelkezik. Szakértők szerint az Erste 79 fiókja sok helyen mutatna átfedést a Pb hálózatával.

A Postabankkal együtt se érné el a kritikus tömeget a két 50 milliárd körüli ajánlatot tevő amerikai tulajdonú bank. A Budapest Bank nagyon fokuszáltan közelíti meg a piacot. A BB főleg a lakossági és kkv-szegmensre fejlesztett ki termékeket, személyi kölcsönökben és autóhitelekben igen erős. Kérdés azonban, hogy a fiatalabb, jobb módú városi ügyfelekre kidolgozott stratégiába hogyan illeszkednének a Postabank inkább vidéki, idősebb és kevésbé jómódú ügyfelei. A BB-nek komoly előrelépés lenne a Pb lakossági piaci részaránya, hitelben 2,6-ról 5,8, betétben 3,6-ról 10 százalékra növelné piaci részesedését, a 2002. év végi adatok szerint. Vállalati hitelezésben pedig a nyolcadikról a hetedik helyre lépne előre. Fiókhálózata 56-ról 172 tagúra bővülne.

A Citibank elég magas jövedelmű lakossági ügyfélkörét elsősorban bankkártyákkal és szofisztikált nemzetközi befektetési termékekkel látja el, míg a jelzálog-hitelezésben és az autólízingben - a Pb-vel ellentétben - alig van jelen. A Citibank 12 fiókja a Postabank összesen 116, de csupán 35 körüli nagyobb egységből álló hálózatával sem lenne számottevő. A Citibank mellett szól viszont az EKB és az ING ügyfélkörének sikeres átvétele és az, hogy a főleg multinacionális cégeket kiszolgáló erős vállalati üzletága jól kiegészítené a Pb cse-kély számú nagyvállalati ügyfélkörét.

Egészen más eset az OTP-é, amely csupán amúgy is erős piaci pozícióját szilárdítaná meg. Az OTP részesedése a Pb felvásárlásával lakossági betétben 44,5-ről 50,9 százalékra növekedne, hitelben is megközelítené a piac felét - 44,9-ről 48,1 százalékra bővülne -, és nagy valószínűséggel befektetési alapkezelésben is átlépné az 50 százalékot, ha a CSFB és a BNP Paribas külföldi alapjait nem vesszük figyelembe. A kkv-hitelezésben pedig beérné a vezető K&H-t, és messze elhúzna a 3. helyezettnek tekintett BB-től. A bankkártyaüzletágban és különösen a jelzálog-hitelezésben - az OTP Jelzálogbankkal együtt - máris jóval túl van ezen a szinten. A fúzió tehát a versenyhivatal mérlegelésére lenne bízva. Kiemelkedően nagy, 425 egységből álló hálózatának nincs nagy szüksége a Postabank-fiókokra, a postákon pedig már most is ott van a Pb mellett. A külföldi bevásárlásokban máris jól kiköltekezett OTP-nek tehát az ajánlatban szereplő 45 milliárdnál sokkal többet nem biztos, hogy megérne a konkurencia felvásárlása. Vállalati hitelezésben az OTP a K&H-t és az MKB-t megelőzve az első helyre ugrana a Postabank-vétellel, vállalati betétben hajszállal továbbra is a második lenne a K&H mögött.

Legtöbbet tehát a HVB és talán az Erste, legkevesebbet az OTP nyerhetne a Postabank megszerzésével, amit tükröznek az árajánlatok is. Nagy kérdés azonban, hogy a 67, illetve az egyes sajtóhíradásokban felmerült 80 milliárdos vételár mennyi idő alatt tudna megtérülni. Egyes bankok úgy vélik, hogy ez az idő 8-10 év. Egy másik szakértő ehhez hozzátette, hogy ez is csupán egyetlen szcenárió megvalósulása esetén valósulhat meg, ha a retail üzletág, a korábbi EU-csatlakozó országokhoz hasonló, robbanásszerű fejlődésen menne keresztül Magyarországon is, és ha a Pb jelenlegi ügyfélköre ezalatt lojális maradna bankjához.



Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.