Érthetetlen, miért került ki a 2004. évi költségvetés tervezetéből a tömegközlekedés normatív állami támogatása, amely a múlt héten, amikor a kormány első olvasatban tárgyalta, még szerepelt az anyagban - jelentette ki Demszky Gábor főpolgármester. Atkári János főpolgármester-helyettes szerint elkerülhetetlen a szolgáltatások drasztikus csökkentése, ha a Budapesti Közlekedési Részvénytársaságot (BKV) az önkormányzatnak továbbra is saját forrásból, állami támogatás nélkül kell finanszíroznia. A főváros nem kíván asszisztálni a tömegközlekedés összeomlásához, ezért - ha nem változik a kormányzati álláspont - még a csőd elkerülése előtt hivatalosan is fel kell kérnie az államot, hogy vállalja át a tömegközlekedés fenntartását - fejtette ki a pénzügyekért felelős főpolgármester-helyettes.
A főváros a gazdasági tárca egyetértésével kidolgozott egy rendszert a tömegközlekedés állami támogatására. A helyi közlekedési cégeket fenntartó településeknek három év alatt minimálisan 24 milliárd forintra lenne szükségük, s ezután lehetne átállni a hiányfinanszírozásra, ahogy az az EU nagyvárosaiban is gyakorlat - mondta a főpolgármester.
A főváros számításai szerint a jövő évi költségvetés kifejezetten romló finanszírozást jelent az önkormányzati szféra számára, s rendkívül súlyos helyzetet teremt Budapesten is. A büdzsé jelenlegi tervezetében a helyhatóságok a források 4,4 százalékos növekedésével - mintegy 78 milliárdos többlettel - számolhatnak, ez azonban 1,5 százalékkal kevesebb a tervezett inflációnál. Mindössze 2,6 százalékkal emelkedne az állami hozzájárulások és támogatások összes előirányzata. A közalkalmazottakra és köztisztviselőkre vonatkozó központi bérintézkedések hatásait még olyan mértékben sem finanszírozza a költségvetés 2004-ben, mint az idén.
Nem változik érdemben az adóerőképesség-számítás és az illetékek megosztására vonatkozó - az előző kormányzati ciklusban bevezett - szabályozás. Ez a fővárosnak 25-32 milliárd forintos forráskiesést jelent. (KÁ)
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.