Újabb szereplőkkel bővül a kábeltelevíziós piac. A kép azonban zavaros. Az Országos Rádió és Televízió Testület (ORTT) azonnal vizsgálatot indított az akár már napokon belül elérhető két kábeltelevízió, az RTL Klubhoz közeli F+ és az M+ ügyében. Mégis könnyen lehet, hogy a médiatestületet jól kijátszották az érintettek, miközben az M+, F+ tulajdonosa, az IKO Romania S. r. l. eddig szokatlan módon nyomást gyakorol a kábelszolgáltatókra.
Vékony Éva az ORTT közleményét továbbítva lapunknak elmondta: a kérdés az, hogy fennállnak-e kizáró okok vagy körülmények a szétosztandó műsorok nyilvántartásba vételével szemben, vagy sem. Kolosi Péter, a Magyar RTL Rt. programigazgatója eközben azt hangsúlyozza: az RTL Klub betartja a szerződéseket: sem a médiatörvényt, sem pedig az ORTT-vel kötött műsor-szolgáltatási szerződést nem szegi meg a társaság. Kolosi Péter kitért arra: a koncessziós szerződésben benne van, hogy a műsorszolgáltatóban befolyásoló szerződéssel (25 százalék) bíró vállalkozás nem rendelkezhet más szolgáltatóban befolyásoló tulajdonhányaddal, és az RTL nem végezhet más műsorszolgáltatást. Mint mondta: az RTL Rt.-nek nincs 25 százalékos részesedéssel bíró tulajdonosa, és az RTL nem indított új csatornát.
Szakértők szerint azonban az RTL-tartalmakkal jelentkező és az RTL által irányított reklámértékesítéssel kapcsolatban fontos megjegyezni a két televízióról, hogy azok tulajdonosa az IKO Romaniát a Magyar RTL Rt.-ben 6 százalékos részesedéssel bíró IKO Média Produktion Kft.-t jegyző Rákosi Tamás.
A hazai kábeltelevíziós szakma szerint elfogadhatatlan, hogy a szóban forgó csatornák tulajdonosa szokatlan, stílusát tekintve meglehetősen agresszív - a kábeltelevíziós hálózatokat is megkerülő - bevezető kampányt indított. A Magyar Kábeltelevíziós és Hírközlési Szövetség (MKHSZ) szerint a társaság a jogszabályok mellett a piaci etika íratlan szabályait is felrúgta, mivel reklámai megtévesztők. Az MKHSZ véleménye szerint a kábelhálózatok csak illegálisan indíthatják el az adásokat az általuk megjelölt napon.
Szűcs László, a UPC Magyarország szóvivője a Világgazdaságnak úgy nyilatkozott: mind a mai napig nem kötöttek szerződést, azaz a törvényi előírásokat betartva nem tehetik programkínálatukba a két csatornát. Ráadásul az is csak késlelteti az ügyet, hogy műsorszolgáltatóval való megállapodás után a UPC-nek az új csatornák indítását - a médiatörvény előírásainak megfelelően - 30 nappal a kezdési időpont előtt kell jelezni az ORTT-nek, nem utolsósorban pedig 15 nappal a nézőket is tájékoztatni kell a változásról. Kökény Tamás, az IKO Romania igazgatója ennek ellenére biztos abban, hogy hétfőtől elindul a két csatorna. Mint mondta: az M+ műsora 1 millió, az F+ adása pedig 400 ezer háztartásban lesz fogható, ebben az évben térítésmentesen.
Az IKO Romania S. r. l. azonban a médiatörvény joghézagai miatt is megpróbálhatja kijátszani a helyzetet. Szakértők szerint ugyanis a törvény nem szabályozza a tesztadás kérdését. Hasonló fogással élt tavaly a november végétől induló Hír Tv is. A kérdés azonban az, hagyják-e ezt a kábelszolgáltatók, vagy a médiatörvény paragrafusaihoz ragaszkodva a szerződések véglegesítéséig nem vesznek részt az elosztásban.
Az biztos, a háttérben lévő RTL Klub eddig is jól felépített kereskedelmi struktúrája még tovább erősödik az M+-szal és az F+-szal, miután mindkét csatorna reklámidejét az RTL értékesíti. Az RTL saját hirdetési ideje mellett már eddig is részt vett a Minimax reklámértékesítésében. Kolosi Péter ezzel kapcsolatban lapunknak elmondta: minden további nélküli értékesítheti az F+ és az M+ reklámidejét az RTL Klub, mivel erre vonatkozóan nincs semmiféle tiltó rendelkezés az ORTT-vel érvényben lévő szerződésükben.
A tavaly több mint 24 milliárd forintos nettó reklámbevételt elérő RTL Klub ezzel az együttműködéssel további bevételekből részesülhet. Már csak azért is, mert szerintük jól kihasználható célcsoportja lesz a két adásnak. Az újabb piaci rész az RTL-nek azért is jól jöhet, mert a törvény által korlátozott óránkénti 12 perces reklámideje teljesen kihasznált.
Az RTL Klub piaci expanziója legjobban az amúgy sem túl erős hirdetésű bázisú kábeltelevíziós társaságok helyzetét ronthatja. A már a jövő évi reklámbüdzsé felhasználásáról szól tárgyalások ugyanis az ősszel kezdődnek. Az RTL Klub pedig a már most bevezetett új csatornákkal jelentősen erősítheti pozícióit a hirdetőkkel való egyeztetések alkalmával a kisebb riválisok rovására.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.