Újabb jel utal arra, hogy az eurózóna gazdasága lassan túljut a konjunkturális ciklus mélypontján. A tizenkét ország feldolgozóiparának beszerzői menedzserindexe a júliusi 48 után augusztusban 49,1 pontot ért el - adja hírül a Reuters. Ez ugyan még mindig a bűvös 50 pontos határ alatt van (ez választja el egymástól a visszaesést és a növekedést), ám fél éve nem mértek ilyen magas értéket. A vezető gazdaságok vegyes képet mutatnak: miközben Német- és Franciaországban javult, Olaszországban romlott a helyzet.
Az index összetevői közül az új megrendelések értéke már kismértékű növekedésre utal (50,1 pont), míg az összesített feldolgozóipari termelés éppen az 50 pontos határon áll. A létszámleépítések azonban folytatódnak az ágazatban: a foglalkoztatási részindex 47,1 ponton kötött ki (igaz, ez is jelentős javulás a júliusi 45,8 után). Az inputárak esése sem állt meg, de üteme lassult.
Szakértők óvatos derűlátással nyilatkoznak a kilátásokat illetően. Ernest-Antoine Seilliere, a francia munkaadói szövetség (Medef) elnöke szerint a lassulás véget ért, a gazdaság túl van a mélyponton. A Bloomberg szerint az euró árfolyamának gyengülése - az elmúlt három hónap alatt 8 százalékot vesztett a dollárral szembeni értékéből az egységes valuta - érezhető lökést adott az európai exportőröknek, akik így egyre jobban ki tudják használni az Egyesült Államokban kibontakozó fellendülést.
Az euró gyengülése a Morgan Stanley elemzői szerint valóban kritikus tényezője a kilábalásnak: becslésük szerint az első és második negyedévben 0,6, illetve 0,4 százalékkal fogta vissza az eurózóna növekedését a valuta szárnyalása. Ennek köszönhetően az év eddigi részében jócskán elmaradt a tizenkettek gazdaságának teljesítménye a tengerentúli versenytársakétól. A amerikai gazdaság április és június között már 3,1 százalékos éves ütemben bővült, Japánban ugyanekkor 2,3 százalékot mértek. Eközben az eurózóna vezető erejét adó három ország mindegyike visszaesést volt kénytelen elkönyvelni.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.