BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Projektgenerálás: érik a pea 2.

A kormány kedvezően fogadta a Nemzeti Fejlesztési Terv és EU Támogatások Hivatala (NFTH) javaslatát, hogy írjanak ki újabb pályázatot (pea 2.) az uniós források megszerzését lehetővé tevő projektek megtalálására az ősz folyamán - értesült lapunk.

A szakemberek egyöntetűen üdvözlik az elképzelést. Szerintük éppen a pea 1. bizonyította be, hogy a pályázatírás az egyik leggyengébb láncszem a felkészülés folyamatában.

A még képlékeny elképzelések szerint ezúttal kizárólag magyar forrásból biztosítanák az újabb, 5 milliárd forintra tervezett pályázati alapot, melynek célcsoportját a projektgeneráló intézmények (kistérségi menedzserirodák, az európai információs pontok és a Magyar Vállalkozásfejlesztési Alapítvány országos hálózata stb.) alkotnák. Ezeknek az intézményeknek a szerepe óriási lehet az uniós strukturális és kohéziós alapokból érkező pénzek hatékony felhasználásában - állítják a szakemberek, hiszen munkatársaik ismerik a térséget, tisztában vannak az adott terület erős és gyenge pontjaival, a fejlesztési lehetőségekkel. Ismerik a másik oldalt is, jártasak az EU pályázati rendszerének útvesztőiben is. Vagyis a projektgeneráló intézmények hozzájárulhatnak ahhoz, hogy hazánknak 2004. január 1-jétől, de legkésőbb a csatlakozás napjára, 2004. május 1-jére elegendő pályáztatható és elegendő tartalék projektje legyen. Ha minden optimálisan alakul, november elején hirdetnék meg az újabb pályázatot.

Lényegében ugyanakkor, mint amikor a pea 1. pályázat eredményeinek - késéssel történő - közzététele várható, tudta meg lapunk. Az első pályázat-előkészítő "vetélkedésbe" csaknem há-romezren neveztek be, bízva a sikerben, hogy benyújtott projektötleteiket majd hozzáértő szakemberek térítésmentesen komplett, minden EU-előírásnak megfelelő csomaggá alakítják. Látni kell azonban, hogy nem csupán a pea 1. sikerei, de a tanulságai is ráirányították a figyelmet a magyarországi pályázási potenciál kritikus pontjaira. Például arra, hogy széles körű tájékoztató munkára van szükség a tekintetben, hogy mit is jelent valójában a pályázat, a pályázatírás az Európai Unióban. Mindennél inkább "kibukott" a magyar közbeszerzési rendszer merevsége, s az is, hogy az érintett intézmények nem igazán készültek fel bizonyos "időhúzó" tényezők ellensúlyozására. Például az erős lobbitevékenységre és versenyre, amely a két pályázatot kidolgozó és a két minőségbiztosítási konzorciumi pozíció elnyeréséért folyt (folyik), a már említett brüsszeli ügyintézésre, vagy arra, hogy még az Európai Bizottság magyarországi képviseletén is lassabban születnek meg a döntések, mint ahogy korábban megszokták.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.