Egyelőre csak kísérleti jelleggel, de tegnap óta működik Németországban az autópályákon közlekedő kamionok úthasználati díjának elszámolására kiépített elektronikus rendszer. Szeptembertől eredetileg már üzemszerűen kellett volna használni a hálózatot, a tervet azonban műszaki problémák - sőt Brüsszel ellenvetései is - hátráltatták. Míg az EU akadékoskodását sikerült leszerelni, a technikai akadályok nagy számban maradtak a próbaüzem startjára, a kormány és a rendszert működtető cég mindazonáltal azt reméli, hogy a november 2-i, új határidőre minden kifogástalanul működik majd.
Az elszámolási rendszerbe három módon lehet bekapcsolódni: a jármű fedélzetén elhelyezett rádió-kommunikációs készülékkel, a határátkelőkön és az autópálya-pihenőkben elhelyezett terminálokon keresztül, illetve az internet révén. A rendszer majdani, kifejlett állapotában általános lesz a fedélzeti készüléknek a - műholdas helymeghatározással kombinált - alkalmazása. Ezekből azonban a start idejére alig 75 ezret sikerült a járművekbe beépíteni, holott belőlük 450 ezer és 1 millió közötti darabszámra lenne szükség. A beszerelt egységek közül a hét elején alig 30-40 százalék működött, a Der Spiegel pedig olyan értesüléshez jutott, hogy a próbajáratások idején a készülékek 80 százalékában kiégett a biztosíték, amikor a vezető elfordította az indítókulcsot. A beépített egységgel még nem rendelkező járművek vezetői számára az autópálya-pihenőkben eddig közel 3000 terminált helyeztek el.
A rendszer elindításának híre önmagában is elég volt ahhoz, hogy a német posta - a szállítás drágulására hivatkozva - bejelentse a csomagküldemények továbbítási díjának várható emelését, ezzel egy időben pedig a német vasút felkészült a teherszállító szolgáltatások iránti igény megnövekedésére.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.