BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Magyarország a konstruktív kivárást támogatja

Minden eddiginél súlyosabb következményei lehetnek annak, hogy kudarcba fulladt a Kereskedelmi Világszervezet (WTO) cancúni miniszteri értekezlete. Hiszen ez nemcsak az újabb liberalizációs forduló végét jelentheti, de a WTO mint nemzetközi szervezet marginalizálódásához s ezáltal a világkereskedelem megtorpanásához, ha nem beszűküléséhez vezethet. Ez pedig senkinek sem áll érdekében.

A cancúni kudarc igazi eredője az volt, hogy a részt vevő országok közül - az EU és az USA mellett - "harmadik pólusként" fellépő fejlődő országok csoportját nem gazdaságpolitikai megfontolások, hanem politikai indítékok vezérelték - fogalmazza meg a WTO újabb, dohai liberalizációs fordulójának felező, miniszteri értekezletének tanulságát Major István, a Külügyminisztérium helyettes államtitkára. Először fordult elő ilyen demonstratív módon, hogy összefogott egymással a világ azon huszonkettő, fejlődőként aposztrofált országa, amelyek a világ lakosságának több mint felét, mezőgazdasági termelőinek durván háromnegyedét képviselik. Ám a csoport egyes tagjai között jelentősek az eltérések, elég, ha csak néhányukat említjük: India, Kína, Brazília. Ami szoros együttműködésre késztette őket, annak a szándéka az volt, hogy demonstrálják: nélkülük immár nem lehet eredményt elérni globális kérdésekben. E miatt a politikai megfontolásból fakadó öszszefogás miatt fordulhatott elő, hogy Cancúnban annak ellenére sem sikerült eredményt elérni, hogy - szemben például a WTO ezt megelőző, szintén kudarcba fulladt liberalizációs fordulóját fémjelző seattle-i miniszteri értekezlettel - a cancúni kiválóan elő volt készítve, illetve megelőzően jelentős kompromisszumkészségről adott tanúbizonyságot a világgazdaság két nagy, mondhatni meghatározó szereplője mind az EU, mind pedig az USA. Éppen ezért a kudarc is súlyosabb, mint 1996-ban Seattle-ben volt, állítják szakértők, köztük Major István. Szerinte elsősorban nem is az a legnagyobb veszély, hogy a liberalizációs forduló elindításakor, két évvel ezelőtt Dohában kitűzött határidő minimum két évet csúszik a cancúni sikertelenség miatt. Jóval súlyosabb, hogy a mostani miniszteri értekezleten történtek egy fokozatosan ellehetetlenülő világszervezetet vetítenek előre, illetve azt, hogy a világkereskedelem további liberalizációs törekvései veszélybe kerülnek. Mint mondja, több megfigyelő a Kereskedelmi Világszervezet "UNCTAD-izálásának" rémét vetíti elő, azt, hogy egy olyan szervezetté válik a WTO, ahol csak vita folyik, de érdemi döntések nem születnek. Ugyanis szinte nullával egyenlő annak az esélye, hogy a Cancúnban kitűzött decemberi határidőre sikerül közelíteni a felek megmerevedett álláspontjain, s már csak emiatt is számítani lehet legalább kétéves csúszással.

Nincs ugyanis jele sem annak, hogy a túlzott követelésekkel, s politikai demonstrációval operálni szándékozó országok meggondolnák magukat. Magyarország - amely, leendő uniós tagként az egész folyamatban szorosan egyeztet az Európai Unióval - ebben a helyzetben azt vallja, minden lehetséges kompromisszumon túl meg kell várni, hogy az EU-n kívüli partnerek mit lépnek, milyen koncessziókat hajlandók adni a forduló sikere érdekében - fogalmaz Major István. Az unió kereskedelempolitikával foglalkozó irányító testülete, a 133-as bizottság a közelmúltban - a jövőre csatlakozó országok kereskedelempolitikusainak részvételével - tartott ülésén egyetértés alakult ki a fentiekben. Míg egyes tagországok azt szeretnék, ha az unió ismételten vezérszerepet vállalna a tárgyalások újraélesztésében, mások azon a véleményen vannak, hogy ez a jelenlegi helyzetben nagyon költséges vállalkozás lenne, mivel folyamatosan nyújtanak be igényeket Brüsszelnek: így például Ausztrália levélben fogalmazott meg nagyon meszszemenő agrárpolitikai követeléseket Brüsszellel szemben, s hasonlóképpen nyilatkozott a brazil külügyminiszter a közelmúltban.

Az EU maga sem teljesen egységes. Mint ugyanis az érintett országok sajtójából kiderül, Nagy-Britannia, Dánia és Hollandia, amelyek általában véve is többé-kevésbé elégedetlenek a dohai tárgyalási forduló szempontjait is figyelembe vevő közös uniós agrárpolitikai (kap) reform eredményével, készek lennének ismét tárgyalásokat kezdeményezni.

Ugyanakkor Magyarország is osztja azt a véleményt, hogy most az unión kívüli partnereknek kellene erőfeszítéseket tenniük a tárgyalások megmentése érdekében. Budapest szerint ugyanis az EU már sok területen és teljesen egyedüliként demonstrálta kompromisszumkészségét. Tett engedményeket a kap-reformmal, a gyapotegyezménnyel, s azzal, hogy engedte háttérbe szorítani a verseny- és a befektetési szabályok körét, a fejlődőknek minden területen kínált koncessziók formájában - szögezi le Major. Ennek fejében pedig semmit nem kapott, legfeljebb újabb és újabb követeléseket.

Kivárni már csak azért is érdemes, mert az EU-nál és az USA-nál nagyobb szükségük van a fejlődőknek a világkereskedelem további liberalizációjára. E két nagy gazdasági erő ugyanis minden harmadik országgal, országcsoporttal - már csak gazdasági súlyuk miatt is - az "erő" pozíciójából tud tárgyalni s így előnyös kétoldalú kereskedelmi, s egyéb megállapodásokat kötni - szögezi le Major István. Éppen ezért a legcélravezetőbb, ha újabb konceszsziók felajánlása nélkül, konstruktívan ugyan, de kivár az EU - véli a helyettes államtitkár. Mondja mindezt annak dacára, hogy meggyőződése: a WTO keretében meghirdetett liberalizáció sokkal előnyösebb minden részt vevő ország számára, mint bármely hasonló, ám kétoldalú megállapodás. Annak köszönhetően ugyanis, hogy nem egy területen születnek ilyen fordulók során megállapodások, a végén a mérleg nyelve minden országnak a pozitív tartományba billen át. A WTO keretében eddig végrehajtott liberalizációs fordulók tapasztalatai szerint minden résztvevő több és nagyobb koncessziókat kap, mint amekkorákat maga el tudna érni külön-külön tárgyalva a kereskedelem különféle területeiről, illetve kétoldalúan egyes országokkal, országcsoportokkal.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.