Nemzetközi összehasonlításban a mostani német reformok a szociális és munkaügyi szabályozásban alkalmazott angolszász (főleg a brit) modell időtállóbb jellegét igazolják, amelynek főbb pontjaihoz a kontinentális Európa nagyobb államai (Francia-, Német- és Olaszország) amolyan politikai fogcsikorgatással kénytelenek alkalmazkodni. Nagy-Britannia - amelyet a nyolcvanas évek elejéig Európa beteg emberének neveztek - Margaret Thatcher reformjainak részeként hajtott végre kíméletlen szerkezetátalakító programot, és vált egy dinamikus, korszerű iparon és szolgáltatásokon alapuló, dinamikus gazdaságú országgá. A hajdani német gazdasági csoda viszont a századforduló tájékán foszlott végképp semmivé, amikor a szívós politikai demagógia nyomán makacsul őrzött szociális vívmányok és a Keletnek adott bőkezű támogatások megrendítették a gazdaság erejét. A sajátos brit-német szerepcsere nyomán az utóbbi időben mindenki Berlinre gondolt, amikor Európa beteg emberéről beszéltek. A hanyatlásra válaszul hozott nagyszámú reformintézkedés viszont méltatást váltott ki: a The Economist azt írta, hogy a thatcherizmus 20 éves késéssel ugyan, de mégis megérkezett Németországba, ahol a megfelelő programot ráadásul egy szociáldemokrata párt kénytelen - a körülmények parancsának engedelmeskedve - végrehajtani.
A reformok európai dimenzióit illetően elemzők rámutatnak, hogy a kontinens valósággal kettészakadt az utóbbi években. Nagy-Britannia mellett Hollandiában és a skandináv államokban ment végbe komoly szerkezeti alkalmazkodás, miközben a három nagy állam - Francia-, Német- és Olaszország - együtt és külön-külön is számos jegyét mutatta a korábban "euroszklerózis" néven említett jelenségnek. Az üzleti világ által üdvözölt módon azonban az utóbbi hónapokban Berlin, Párizs és Róma - időnként egymással versengve - hirdet reformokat, a belső ellenállás leküzdéséhez pedig a kormányok a másik példájából merítenek bátorságot. A folyamat vélhetően még csak a kezdeténél tart, és okkal feltételezhető, hogy Európa most valójában a permanens reformok időszakába lép. A nagy kérdés ezután már csak az lesz, hogy a kilencvenes évek elején - a nagyrészt Francois Mitterrand és a francia szocialisták által kikényszerített - európai szociális chartából mi (és milyen formában) éli túl az átalakulást.
A kontinentális Európa három nagy állama közül a legmarkánsabb reformkurzusra a német kormány vállalkozott, amely - a gyakorta javára írt módon - először a saját szavazóbázisának ellenállását töri meg. Gerhard Schröder német kancellár az első akadályt sikerrel vette, hiszen múlt pénteken - ha szűk többséggel is, de - az alsóház megszavazta az általa javasolt és legvégül kissé fellazított intézkedéseket (lásd keretes anyagunkat). A folyamat az előrejelzések szerint nem állhat meg a munkavállalók vállalati beleszólási jogainak megnyirbálása, illetve az országos léptékű kollektív bértárgyalások és fizetési normák rendszerének felszámolása előtt. A választott kurzusnak előbb-utóbb nyilvánvalóan részévé válik az a művelet, amelyet egy brit kiadvány - Thatcher példájára hivatkozva - a "szakszervezetek kiheréléseként" ajánlott a berlini vezetés figyelmébe. A német ellenzék ugyan kilátásba helyezte, hogy felsőházi többségével élve több változtatást is ki fog kikényszeríteni, egyes jelentések szerint azonban ezek a korrekciók összességükben inkább szigorítják, semmint enyhítik vagy blokkolják az alsóházban megszavazott változatot.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.