BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Átalakuló fuvarozás májustól

Magyarország EU-csatlakozása után a nemzetközi árufuvarozásban négy nagy változásra számíthatnak az ágazat cégei - hangoztatta Ágai László, a Gazdasági és Közlekedési Minisztérium osztályvezetője a Budapesti Kereskedelmi és Iparkamara rendezvényén. Lesz azonban egy olyan terület is, ami (egyes téves elképzelésekkel szemben) átmenetileg változatlan marad.

Ez utóbbi szerint továbbra is súlyos szankciók érhetik azt a magyar közúti árufuvarozót, aki egy másik EU-tagország területén két pont - pl. München és Stuttgart - között végezne szállítást, azaz kabotázst. A csatlakozást követően ugyanis három évig fennmarad a kabotázstilalom - méghozzá kölcsönösen, vagyis Magyarországon belüli szállítást sem végezhet külföldi fuvarozó. A hároméves moratórium alól kivétel Dánia és Nagy-Britannia.

Ami a négy nagy változást illeti, ezek közül az első az, hogy a jövő év május elejétől az EU-n belüli nemzetközi közúti árufuvarozásban Magyarországon még meglévő korlátok teljes egészében megszűnnek, és mindazok a közúti vállalkozók, akik a hármas feltételt (jó hírnév, szakmai alkalmasság, megfelelő pénzügyi helyzet) teljesítik, alanyi jogon kérelmezhetik azt, hogy a közösségi engedélyt adja ki számukra - a készülő jogszabály szerint valószínűleg a területileg illetékes - magyar közlekedési felügyelet. A közösségi engedély a vállalkozás nevére szól, s öt évig érvényes. A felügyelettől annyi hiteles másolatot kell kérni, ahány járművével a közösség országai között nemzetközi fuvarozást kíván a cég ellátni. E hiteles másolatokat kell elhelyezni minden járművön.

A második nagy változást a vámhatárok megszűnése jelenti. Jelenleg a legjobban működő magyar közúti árufuvarozó éves teljesítménye hozzávetőlegesen 120 ezer kilométer járművenként. Minden valószínűség szerint a vámhatárok eltűntével ez a lehetséges teljesítmény legalább 20 százalékkal nő. Ez azt jelenti, hogy az egy kilométerre jutó bizonyos költségek csökkennek, tehát az adott fuvarozó vállalkozó piacképessége elméletileg növekszik. A vámhatárok megszűnése természetesen nem jelenti azt, hogy rögtön megszűnik a határ mint akadály. A határőrizet megmarad, amíg Magyarország nem lesz tagja a schengeni egyezménynek. Ezért az útlevél-ellenőrzés továbbra is fennmarad, a már ma is tapasztalható rugalmassággal.

A következő nagy változást az jelenti, hogy mind a nemzetközi, mind a belföldi árufuvarozásban érvényesek lesznek mindazok a vezetési és a pihenőidőre vonatkozó szigorú előírások, amelyek az Európai Unióban ma érvényesek. A negyedik változás az ökopontot érinti. 2004. április 30-án még ki lehet lépni Ausztria felé a bilaterális áruszállítási engedéllyel, a visszaúton azonban, május elsejétől már ökopontot kell használni. A rendszer várhatóan egész Ausztriára érvényes lesz, bár erről még vita van a miniszteri tanács és az Európai Parlament között. Várhatóan azon járművek mentesülnek az ökopont használata alól, amelyek nitrogénszármazékok kibocsátása 4,49 pont alatt van.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.